EA DICE
    230
    -

8.5 10

Speltest av kazath

Inskickad av kazath den 28/12 -06 13:23

Året är 2105 och en ny istid nalkas, vid 2142 har isen förflyttat sig så långt söderut så att hela norra U.S.A och norra Europa och Asien ligger under miljontals ton med is. När detta hände skedde en massutvandring från Europa in i Afrika och södra Asien och krig utbröt snabbt för dem sista varma delarna av jorden. Koalitioner enades och ledde till det kalla kriget 2140 som inleddes av PAC (Pan-Asian Coalition) och EU var snabb på att slå tillbaka. Striderna fortsatt i flera år och dem som skulle gå vinnande ur striden skulle vara dem som överlevde. Slaget om Jorden har börjat...

Detta är huvudsakligen ett onlinespel och rekommenderas bara till dem som har internetanslutning, helst bredband. DICE belönade Battlefield serie tar sig an framtiden i detta nya spel och ett nytt spelläge introduceras s.k Titan mode där din uppgift är att slå ut fiendens titan. Conquest finns fortfarande kvar där det gäller att ta sig fram till fiendens s.k Spawnpoint och hissa din nations flagga och sedan ska du iväg till nästa flagga. Tickets är motsvarigheten till förstärkningar och om fienden kontrollerar mer spawnpoints än du gör så kommer detta värde långsamt sjunka. Det laget som får slut på Tickets först förlorar. Väldigt enkelt koncept som har förstärkts med avancerade dock lätta spelmetoder. Kör vilket fordon du vill, välj mellan 4 olika truppslag och ge dig in i striden och förtjäna medaljer och gå upp i rang genom att hjälpa lagkamrater och döda fiender.

Spelet är det bästa jag någonsin kört, helt klart. Min gamla favorit Half-life 2 ligger och samlar damm för tillfället medan mina högtalare gör så att rummet skakar av vibrationer när jag skjuter sönder en stridsvagn och när den pampiga och välkända BF-musiken dundrar. Spelet är starkt rekommenderat till alla som har internetanslutning och seriösa, trogna FPS gamers.

Men som alla spel kan inget vara fullständigt perfekt. Patchar håller på att släppas i detta ögonblick efter diverse arga meddelanden om att deras rangsystem inte funkar och det är även ett problem för man ens dator måste minst ha 512 mgb RAM och grafikkort från välkända märken där det måste rassla i plånboken för att få ett bra. I allmänhet tycker jag att spelet äger fullständigt och rekommenderar det till alla som har bredband och starka datorer. Annars kan ni få köra på lägsta grafiknivån men då försvinner den sköna känslan, speciellt när man jämför med introfilmen.

Grafik
Grafik är super! Det finns inget som kan jämföras med DICE grafikmotor till detta välkända spel. Men dock så är systamkraven en helt annan då du måste ha en mängd pengar för att kunna köra på snyggaste.

Spelkänsla
Det finns ingenting emot när man kan köra mot riktiga spelare över nätet. Spelare som tänker, att alla agerar olika och att det finns ingen strid som kommer bli den andra lik! Extremt bra spelkänsla!

Ljud
Dice är sponsrad av utgivaren EA Games och där kommer mycket pengar in i bilden, speciellt om man kan beställa en hel orkester för att spela låtarna som är extremt bra. Ljudet med gevär och raketer och röster, extremt superb! Om du tycker om rent och klart ljus i spel bör du inte bli besviken!

Hållbarhet
Internetspel har en vana att hålla sig vid liv så länge spelarna håller spelet vid liv. Exakt så är saken med BF2142. En strid blir aldrig en andra sig lik. Speciellt nu när man kan gå upp i rang och låsa upp specialtillbehör och vapen som EMP-granater och sjukvårdslådor. Allt sörjer för en lång livslängd.