Digital Illusions
    808
    -

8.9 9.4

Speltest av Burken

Inskickad av Burken den 31/08 -05 17:44

Krigsföring är något som i alla fall, utom ett, är förbannat illa. Det kan förvisso råda delade åsikter om huruvida ett krig kan hjälpa någon eller om det bara för med sig ren och skär ondska, men jag är en av dem som anser att våld aldrig kan vara helt rätt. Förutom i ett fall. Och det är när kriget blir en lek. Oavsett om det handlar om en svettig afton i mörka laserspelshallar, frenetiskt springande ute i skogen med paintballgevär i hand eller elektroniska krigsföring via dator och spelkonsol så är krigslekar riktigt roliga. Vad olika typer av låtsaskrig har gemensamt utöver deras, för vissa individer, solklara underhållningsvärde är att det så gott som alltid är roligast att skjuta på sina vänner och andra medmänniskor. Och det är här den långa inledningen kommer till sitt avslut. I spelens värld är det via online- och nätverksspel som vi på bästa sätt kan, låtsas, ta död på såväl kamrater som främlingar. Och Battlefield-serien har sedan länge suttit orubbad i onlinespelens tron.

Glada nyheter för Digital Illusions, såväl som alla anhängare av Battlefield-serien, är att kungen av online-skjutare med stor sannolikhet kommer att behålla sitt tronfäste en bra tid framöver. Nu syftar jag givetvis på Battlefield 2:s suveränitet och de svenska utvecklarna hos Digital Illusions förmåga att använda sig av sitt redan vinnande koncept, men utveckla allting till något så mycket bättre.

Battlefield 2 är, som namnet antyder, en direkt uppföljare på det första spelet i serien, nämligen Battlefield 1942. De som har hängt med i svängarna vet dock att en del i Battlefield-serien även har figurerat med undertiteln Vietnam, men som många säkert känner till var det Digital Illusions kanadensiska motsvarighet som låg bakom den titeln. Därav den brutna kronologiska nummerordningen. Att det handlar om en uppföljare till 1942 och inte Vietnam märks dock väldigt väl. Återigen sätts fordonen i större fokus, och att smyga runt lika mycket i buskarna är inte längre ett måste.

Mångfald, variation, samarbete och underhållning är direkt synonymt med Battlefield 2. Det finns inga tvivel om saken; det spel som kommer att snurra mest i min dvd-läsare den närmaste tiden är inget annat än just det jag här recenserar. Och chansen att så kommer vara fallet ända till Digital Illusions ger oss nästa del i serien, känns föga osannolikt.

Nyckelordet i såväl denna del som de båda tidigare är dock samarbete, och det är med hjälp av detta underbara ord som Battlefield-spelen bjuder på såna magnifika upplevelser. Samtidigt som flera saker förbättrar spelarnas förmåga att samarbeta bjuder Battlefield 2 på den mest intensiva och stämningshöjande krigskänslan i något spel till dags dato. Det är sällan man med ett leende kan konstatera att man fått huvudet avskjutet av en krypskytt eller hela kroppen bortsprängd under ett artillerianfall, men i den virtuella världen finns det utrymme för återgäldning och nya underhållande strider att delta i. Jag tycker detta gör spelet så himla bra, men visst kan man snacka om hur bra grafiken, spelkänslan och ljudet...

Här kommer mina betyg till spelet:

Tja, grafiken är underbar, men dockckan det komma några komplikasioner. Jag har valt att ge grafiken en 9:a.

Spelkänslan är het underbar... du lever dig in i spelet som aldrig förr. Så därför fick spelkänslan en 9:a.