9.8 9.5

Speltest av coolfire1

Inskickad av coolfire1 den 13/11 -20 13:55

Spelet börjar med att protagonisten Daniel vaknar upp i slottet Brennenburg.
Han minns nästan ingenting om sig själv och sitt tidigare liv förutom hans eget namn och staden Mayfair, där han bor.
Ganska snabbt efter uppvaknandet hittar Daniel ett dagboksinlägg som han själv har skrivit. I inlägget skriver han att han själv valt att ta drycken som orsakat hans minnesförlust.
Ord och uttryck som "jag valde att glömma" och "det finns ett syfte" uppenbarar sig i inlägget samt en mörkare uppmaning åt sitt minneslösa jag att leta upp slottsherren Alexander von Brennenburg och avliva honom. Utöver det beskriver han också att det är bråttom och att en "skugga" förföljer honom. Varför, och vad är bakgrunden till detta? Allt detta och mycket mer kommer att besvaras under spelets gång. Välkommen till det första spelet i serien Amnesia; "The Dark Descent"!

• Hur man spelar Amnesia:
Spelaren bemannar Daniel ur ett förstapersonsperspektiv. Daniel kan hoppa, springa och huka sig samt integrera med objekt i många olika former. Det är ofta väldigt mörkt i omgivningarna man befinner sig i, och det är här som mekaniken "Sanity" eller mental hälsa kommer in. Man bör undvika att stå i mörker alltför länge utan ljuskälla då detta bidrar till att Daniel blir lättare att upptäcka, svårare att kontrollera samt att bild och ljud påverkas. För att motverka detta kan spelaren använda sig av en ljuslykta samt samla på sig elddon för att tända eld på objekt som facklor och dylikt. Olja till ljuslyktan och elddon kan man hitta runt om i slottet här och där, men det lönar sig att spara på dessa då de inte alltid finns till hands!
Olika slags monster rör sig också i omgivningen. Här är det viktigt att man inte avslöjar sig genom att springa eller använda ljus. Man bör också undvika att titta för länge på monster eftersom detta inte bara dränerar "Sanity" utan även bidrar till att Daniel lättare upptäcks.

• Miljö:
Under spelets gång kommer spelaren att få ta sig igenom det mesta i form av mörka korridorer, källare, kloaker, mystiska kammare samt göra korta utomhusvistelser. Daniel upplever också flera återblickar från hans tidigare livshändelser under spelets gång.

En oförglömlig upplevelse. En klassiker bland skräckspel! Det här är ett spel som bör upplevas oavsett om man är ett fan av skräckspel eller inte. Amnesia: The Dark Descent är verkligen ett spel som man lever sig in i. Flera gånger under spelets gång upplever man att man inte vågar gå längre in i den där mörka gången, nerför den där skrämmande trappan eller in i det beckmörka rummet varifrån konstiga ljud hörs. Men man har inget val. Man måste vidare. Och man pressar sig att fortsätta samtidigt som man förbereder sig på det värsta med förhöjd puls och hjärtat i halsgropen. Man stannar till, tvekar och ifrågasätter sig flera gånger varför man spelar detta just nu. Till slut besluter man sig för att fortsätta spela. Kommer man att ångra sig? Det vete fåglarna.

• Grafik: En rättvis 8:a. Jag tycker att spelet är vackert gjort på sitt sätt. Miljöerna känns otroligt väl genomtänkta och uppbyggda. Man lever sig in, helt enkelt. I skrivande stund är spelet drygt 10 år gammalt men det håller minsann måttet!

• Spelkänsla: En enkel 10:a. Sätt på dig ditt headset, höj upp ljudet lite, släck lamporna och spela gärna under dygnets småtimmar så får du se på inlevelse! Mer än så behöver man inte säga!

• Ljud: Också en 10:a. Spelkänslan och ljudet går hand i hand. Mästerlig ljud med stämningsfull musik och bra röstskådespelare. Inget överdrivet disco utan helt enkelt ljud som Amnesia ska ha.

• Hållbarhet: Av mig får också hållbarheten en 10:a. Förutom huvudstoryn har utvecklaren även gjort ett "Custom Story" läge. Här kan man spela nerladdade nivåer med egna historier som privatpersoner gjort. Du kan också själv använda dig av utvecklarverktygen för att skapa din egna historia - helt gratis! Denna funktion gör att spelet håller ännu längre utöver det vanliga!

Totalbetyg: 9.5 Ljud: 10 Grafik: 8 Hållbarhet: 10 Spelkänsla: 10