859
    -

8.5 7.8

Inskickad av Fuska-nu den 10/04 -06 11:08

Detta är en uppföljare till Age of Kings.
Spelet är ett otroligt bra strategispel och rekomenderas att köpa. Det finns en massa olika uppdragsbanor att klara av även fast de är enkla.
Man börjar vanligen med några bönder och ett Town Centre för att sedan utveckla sitt imperium och erövra motståndare. Försvara ditt imperium med ”rätt typ” av försvar. Ens ekonomi och militär bör vara proportionella mot varandra, någon större överproduktion av någon resurs kan leda till svåra följder. Innan man börjar med själva banan finns det olika civilisationer att välja emellan, bl.a. de nya som inte fanns med i 2.0/2.0a: Aztecs m.fl.. De olika civilisationerna har olika fördelar och det är viktigt att välja just den civilisationen som passar för den banan eller mot motspelaren.

*Miljöer*
I "Random Map"-läget kan man välja banor eller kartor som är baserade på verkliga ställen i världen som t.ex Yucatan (gräskarta med stora djungelskogar som spelarna är avskilda med mindre vatten) som är från Yucatanhalvön i Mellanamerika. Eller Arabia (ökenkarta med småskogar och inget vatten) som är baserat på nåt område med öken, kanske Saudi Arabien.
Beroende på vilken karta det är så är det olika strategier som gäller för att vinna. Anpassa strategin efter karta och motståndare.

*Multiplayerfunktionen*
Spelet är uppbyggt för att spelas över nätverk eller internet.
Det är naturligtvis stor skillnad att spela mot mänskliga spelare än mot en dator. Datorn är ju förutsägbar och det är lätt att hitta på en strategi som enkelt slår ut datorn.
Age of Empires II har några år på nacken och det är svårt att hitta spelare på internet om man inte vet var man ska leta. På huvudmenyn i spelet finns det en länk, den är att rekomendera.

Age of Empires II är överlägset det bästa PC-spel som någonsin utvecklats för PC! Om man är upplagd för strategispel så är detta något för dig. Microsoft har lagt ned ett mycket bra jobb på spelets alla enheter (soldater, hus mm). Då menar jag inte grafiken, även fast det det är Ensemle Studios som utvecklat grafiken, utan hur bra soldaterna är i förhållande till varandra och olika uppgraderingar. Man märker hur välgjort det är om man spelar över internet. Det är strategier, speltekniker och skicklighet som avgör vinnaren , inte tur! Man måste kunna förutsäga motspelarens nästa drag för att själv kunna ligga steget före; "När går han upp i ålder?" eller "Oj, han har inte uppgaderat defence +1 på sina gubbar, då vinner jag nog det slaget!".
Att vara SNABB och OFFENSIV (viktigt) överraskar motspelaren och du får ett änne större övertag.

*Grafik*
Grafiken är bra, om man inte tycker om den så vänjer man sig så att man lär sig att älska den. Den är fullt tillräcklig alla avséenden. Dvs i världsklass!

*Spelkänsla*
Om man tittar på ett ”Recorded Game” från finalen i ”AoC Nation Cup 2005” där Kanada möter Japan A är det mer spännande att se finalen där än när Djurgården möter Frölunda i ishocky.
Spelkänslan är extremt bra, dvs i världsklass!

*Ljud*
Ljudet är mycket bra, det man behöver höra (hus färdigbyggt, farm ”går sönder”) det hör man och man kan planera bättre. OK, då! Ett litet minus: man kan bli lite trött på varningssignalerna som man hör när en enhet blir anfallen, det är endel typer av slag som man kan få höra den där signalen flera gågner per sekund i olika perioder och det är ganska störande. Ljudet borde få en 9:a, men är man en inbiten Age of Empires-fan så tvingas man sätta en 10:a!

*Hållbarhet*
Age of Empires II är ett spel man aldrig tröttner på, man kan hela tiden utvecklas och på så sätt möta nytt slags motstånd. Det finns alltid något att bli bättre på och då är det helt enkelt bara att spela mer, man tröttnar aldrig! Hållbarheten är i världsklass!