26 september 2008
    Good-Feel
    31
    -

9.4 8.3

Inskickad av Fuska-nu den 18/01 -09 20:32

Spelet börjar med en animerad introfilm. Nämligen ett inbrott på ett museum. Det är Warios kompanjon Captain Syrup som har stulit en mystisk gammal jordglob som hon nämligen tänker ge till Wario. Men den här globen är speciell utöver andra. För där finns en annan värld, Shake Dimension!

I Shake Dimension har världen erövrats av den hemske och onda Shake King. Han har även tagit beslag på den legendariske pengar-säcken, som innehåller hur mycket pengar som helst, ändå så hur mycket du skakar på den, och stammen Merfle och deras Merelda har blivit tillfångatagna. Men en Merfle har Shake King och hans besättning inte fått tag på. Den ensamme lilla grönklädda ”fågeln” flyger sin väg ifrån Shake Kings skepp i hopp om att kunna rädda världen.

Hemma hos Wario är det en vanlig dag, och han ligger och sover i sin bil. Någon ringer på ringklockan och Wario öppnar. Det är en present ifrån Captain Syrup. På en lapp läser Wario att själva skatten finns inuti presenten. Presenten är nämligen den mystiske jordgloben. Precis när Wario tänker slå sönder globen med en slägga dyker den ensamme Merflen och ett teleskop ut ifrån presenten. Wario tappar släggan och blir oerhört arg på Merflen. Innan Wario tänker slå till han vill han att han ska lyssna på honom.

Så berättar Merflen historien om Shake Kings erövring av The Shake Dimension, och hans folk och drottnings kidnappning. Nu ber han Wario om hjälp. Men Wario som har legat på en låda alldeles uttråkad och petat i näsan tänker då inte på att hjälpa honom. Men det är först när Merflen berättar om att Shake Dimension gömmer en massa skatter som Wario vaknar till. Han berättar också om den legendariske pengarsäcken som inte kan få slut på pengar till Wario. Då bestämmer sig Wario att hjälpa Merflen att rädda hans värld. Till det behöver Wario hitta och besegra de 5 bossar som lurar i världen på varje för att kunna nå Shake King. Det magiska teleskopet gör att Wario kan transportera sig mellan sitt egna garage och The Shake Dimension.

Välkommen till spelet!

Spelet är som de hederliga gamla Wario Land-spelen till Game Boy, men även en blandning av New Super Mario Bros. också.

Det finns hela 20 banor som alla är ritades för hand och vid varje ö finns det en boss som måste besegras för att man ska kunna få tag på ett bossmärke. Eftersom det är Wario blir det alltid ett annorlunda spel. Varje bana går ut på att man ska rädda en tillfångatagen Merfle som har blivit fångad av Shake King. När man väl har förstört hans bur har man ett antal minuter på sig att springa tillbaks till starten där man började ifrån, men såklart på andra vägar. Även på vägen sökandes efter Merfles finns det säckar fyllda med pengar i som man kan skaka på genom att skaka på Wii-remoten, och en massa skatter att hitta. Fiender finns det såklart, och genom att skaka på dem så hoppar det ut en lök som man kan äta upp, vilket ger en liv. Det finns totalt fyra banor på varje ö och en boss.

Spelet påminner en helt klart om de gamla spelen till Game Boy och även New Super Mario Bros. till Nintendo DS. Det är ett 2-D baserat plattformsspel som bjuder på det allra roligaste ifrån Wario. Kontrollen är att man endast använder sig av Wii-remoten på sidan. Med 2:a-knappen hoppar du, och genom att skaka Wii-remoten kan säckar med pengar öppnas upp och fiender skakas till mos. Det är en riktigt rolig idé som Good-Feel har utnyttjat till Wii, att springa på sidan som klassiska Mario-spel.

Wario Land: The Shake Dimension är tyvärr riktigt kort… Som sagt, 20 banor med ett antal bossar. Det tar inte alls lång tid att spela igenom spelet. Det märks även att Good-Feel har försökt att få spelet att vara mycket längre. För när en ö har klarats av måste man köpa en ny skattkarta hos Captain Syrup i ett piratskepp, vilket gör att man måste spela om vissa banor för att tjäna ihop till skattkartan. Det finns även så kallade ”uppdrag” på varje bana som är riktigt utmanande för de som vill ha något sånt. Det kan vara t ex. att man inte får ta skada ifrån fiender på banan eller att man ska samla på sig ett visst antal pengar under banans lopp.

Banorna är också riktigt varierande med saker som att köra ubåt under vattnet, skjutas fram och tillbaks i kanoner och köra racerbil, bland annat. Även miljöerna på varje bana är omväxlande. Men som synd är blir det inte den där riktiga känslan för att banorna är helt perfekta. Det är mest att man måste hitta alla tre gömda skatter på banan och hitta säckar med pengar i. Även att hitta den snabbaste vägen tillbaks till starten efter att ha räddat en Merfle, för att kunna göra ett uppdrag, blir ganska enformigt att köra om. Ifall man misslyckas.

Spelet känns inte heller som ett Wii-spel, utan som ett WiiWare-spel snarare sagt. Men att designa ett 2-D plattformsspel till Wii är en rolig idé, och ganska underhållande. Gillar du Wario kommer du definitivt gilla det här spelet, och är du ett fan till de andra serierna så blir du inte heller besviken av detta.

Vad som är bra med spelet är att det går sin egen väg. Som sagt, det är likt New Super Mario Bros. men på något sätt får Wario till det på något lustigt sätt. Hans stil när han går i spelet är riktigt bra gjort, det är faktiskt själva grafiken som får en att bli imponerad. Kontrollen är mycket enkel att lära sig.

Det finns inte så mycket att säga om spelet. Det här är ett sådant spel som går riktigt snabbt att klara av, men om du har lust till att samla på dig allt och klara allting till 100%, är det ett spel för dig. Har du även ont om Wii-spel kan jag ju rekommendera det här för att du ska komma in i de rätta banorna.

Ett bra spel, men som du kunde ha blivit bättre ifall Good-Feel tog och arbetade lite mera på det. Men de ville väl släppa det så snabbt som möjligt med att Wiis rykten om att konsolen inte har några bra spel…

Grafik: 9
Imponerande och riktigt bra! Det är animationerna och Warios lustiga men ändå roliga stilar som får en att le. Grafiken är en av de bästa sakerna i spelet! Bra gjort, en 9:a!

Spelkänsla: 7
Spelet påminner en totalt om de gamla Wario-spelen till Game Boy och en blandning av New Super Mario Bros. Wario får till en rolig känsla på spelet som är bra.

Ljud: 7
Allt ifrån rock till pirat-låtar och galna ljudeffekter. En 7:a.

Hållbarhet: 6
Spelet håller knappast i 2 dar om det är det enda spelet du spelar under ett tag. Det är endast 20 banor och varje bana tar runt 5 minuter. Men Good-Feel går på att man ska klara av banorna igen för att tjäna ihop pengar till att köpa nya skattkartor, och för att klara av olika de olika uppdragen på varje bana. Så gillar du att klara ut TV-spel till 100% är detta något för dig, annars inte… Godkänd är hållbarheten.

Wario Land till Wii är ett spel för dig som vill ha ett ”bra” Wii-spel, och är ett Wario-fan.

Totalbetyg: 7.3 Ljud: 7 Grafik: 9 Hållbarhet: 6 Spelkänsla: 7