8 december 2006
    555
    -

9.2 9.3

Speltest av Streamline

Inskickad av Streamline den 19/05 -08 17:13

Spelet börjar i den lilla byn Ordon, i det stora landet Hyrule. Du vaknar upp av att någon ropar ditt namn och du går ut för att se vem det är. Det är en av byborna som vill att du ska valla getter med honom. Du går med på det och du hämtar din häst. Sen rider du till hagen där alla getterna är. Efter en lång tids vallning beger du dig tillbaka till byn Ordon igen för en lång natts sömn.
Nästa dag vaknar du upp av morgonsolen och du kliver ut i det vackra vädret. Utanför ditt hus står några av byns barn och pratar med varandra. Du blandar dig in i konversationen och du får reda på att en slangbella säljs i byn, och att de gärna skulle vilja ha den. Men den är allt för dyr för dem (30 Rupees, pfft) så du ger dig av för att samla ihop pengar till den. När du sen kommer tillbaka får du ditt första svärd, och du får öva att skjuta med slangbellan.
Ja, ja, jag kan hålla på så här ända tills spelet verkligen börjar! Men om du vill veta vad som egentligen händer i spelet får du väl ta och köpa det, eller möjligtvis låna det av någon. För om jag håller på så här är jag rädd att jag avslöjar för mycket.

Angående LoZ's delade tidslinje; jag följer GameTrailers.com's åsikt på Zeldas tidslinje, vilket är att den delas efter "Ocarina of Time" på N64. Enligt GameTrailers.com är detta en uppföljare till Ocarina of Time där Link dödar Ganon, och vad som hände i Hyrule efteråt (den andra delen är när Link skickas tillbaka av Zelda för att leva om sin barndom som han skippat med sju år). Som sagt: Spelet utspelar sig efter Ocarina of Time och innan Wind Waker, enligt Gametrailers. Nintendo har inte bestämt någon officiell tidslinje än. För mer info, se "Angry Video Game Nerd is Chronologiclly Confused about the Zelda Timeline" på www.gametrailers.com

Landet Hyrule är ännu en gång under belägring och det är din uppgift att stoppa denna kraft från att ta över Hyrule. Du tar kontroll över Link (eller vad du nu vill kalla honom, eftersom du får skriva in ett namn innan spelet börjar) som ska ta sig igenom en massa kluriga fort och fästningar för att rädda Hyrule.
Det är som precis något Zelda-spel som helst, fast mycket, mycket bättre. Inte för att verka elak, men Ocarina of Time var och är det bästa Zelda-spelet enligt mig, men Twilight Princess kommer inte långt därefter. Och på tal om Twilight Princess, det finns mycket som påminner om mästerverket. Men på vilka punkter får du se efter själv.

Jag älskade spelet! Det var en lysande spelupplevelse. Jag kunde bli sittandes i timmar för att spela på det här spelet. Det känns äntligen som om Ocarina of Time har fått en riktig uppföljare, på grund av sina referenser till Ocarina of Time. Jag gillade särskilt mycket kontrollerna. Jag var skeptisk till Twilight Princess' kontroller, och hade hört att de var svåra att förstå och ganska knepiga. Men dessa rykten stämde absolut inte, du har perfekt kontroll över Link. Jag tyckte det var häftigt att genom att skaka på kontrollen för att svinga svärdet och det var även lätt att bemästra. Känner du dig riktigt nördig kan du ju alltid gå och köpa ett "Hero's Pack" vilket är en typ av "Wii-Jacket", tror jag, i form av Master Sword och Hylian Shield. Fast det är bortkastade pengar, enligt mig.

Något som är mycket känt inom Zelda är dess tempel. Och dessa finns även i Twilight Princess, men här är de mycket svårare i de tidigare templen. Det tar mig ungefär 2 timmar att ta mig igenom ett av de första templen. Och de är faktiskt inte så stora, om man tänker efter. Det fanns faktiskt tillfällen då jag var tvungen att hoppa ut på Internet för att hitta en guide till t.ex. Boss nyckeln.

Det fanns även saker som jag inte gillade med spelet, tre saker för att vara exakt. Nummer ett: Det är inte mycket som förklarar sig själv, det mesta måste du lista ut själv. Och det är väl okej, men jag tänker mer på de yngre spelarna (9-12 år). Hade jag varit 9 år och spelat detta spel hade jag inte varvat spelet på en vecka, som jag gjorde. Och detta leder oss till nummer två: spelets längd. Jag blev ganska besviken på hur kort spelet var. Och det känns verkligen som om Nintendo tröttnade efter ett visst antal tempel, eftersom slutet känns väldigt kort och alldeles för simpelt.
Till sist: nummer tre, vilket inte är lika relevant: Vad fan? Inget "second quest"? Jag förväntade faktiskt mig ett sådant i det här spelet. För er som inte vet om det, ett "second quest" är när du får spela om spelet igen efter du har klarat det, men det finns lite nytt smågodis nu (som i Wind Waker: osynliga kläder). När du har klarat spelet börjar du där du senast sparade.

Okej, här kommer betygen! Jag hoppas att de duger.

Grafik - 9
Även om grafiken inte är den allra bästa på Wii för tillfället, är grafiken fortfarande väldigt, väldigt snygg. Visst, ibland kan karaktärerna se lite konstiga ut, men det är omgivningen som tar hem priset. Det fanns gånger jag stannade upp i spelet för att se mig omkring och tänka: "Wow, vad häftigt!". Men hade grafiken på fiender och mindre betydelsefulla karaktärer varit "top-notch" så hade spelet fått en tia.

Ljud - 10
Fantastiskt ljud! Karaktärerna säger fortfarande ingenting, men det är helt okej tack vare på grund av... host... Philips CD-I. Midna, din "hjälpreda" i spelet, kan verka lite irriterande när hon vill något eller när hon pratar. Men det är musiken som är det bästa. Koji Kondo har gjort det igen, ett nytt mästerverk inom musiken från hans sida. Helt otroligt.

Spelkänsla - 9
Perfekt kontroll, som sagt, och det är helt enkelt kul att spela. Varför det får en nia och inte en tia är för att kameran kan vara lite konstig ibland, och hästens kontroller är ganska dåliga när det gäller att stanna och sen få upp fart igen.

Hållbarhet - 7
Det är här spelet är som sämst. Som sagt blev jag besviken på när det inte fanns något "second quest", men spelet kräver en del tid att klara igenom. Det tog mig runt 30 timmar att klara ut spelet (vilket är i snitt 4 timmar per dag :S ) och det kunde säkert ha gjorts snabbare. Det finns ju alltid andra grejer att göra än att fortsätta i spelet men det finns ofta ingen mening med att göra detta, eftersom spelets svårighetsgrad när det gäller AI (står för "artificial intellegence" och menas med de datorstyrda karaktärerna i det här fallet) är låg.

Totalt: 8.7

Jag rekommenderar verkligen att du köper Legend of Zelda: Twilight Princess till ditt Wii. Äger du inget Wii kan du ju alltid köpa det till GameCube. Men om du vill känna dig mer inne i spelets story rekommenderar jag att du har spelat något annat LoZ-spel först, som till exempel Ocarina of Time.
Förhoppningsvis släpps det väl en uppföljare till Phantom Hourglass snart, fast utan Link med kattögon.

// Streamline

Totalbetyg: 8.8 Ljud: 10 Grafik: 9 Hållbarhet: 7 Spelkänsla: 9