18 november 2011
    17
    -

8.7 9.2

Speltest av drakgap

Inskickad av drakgap den 25/12 -11 01:18

Spelet börjar med en film där en röst berättar om ett fruktansvärt krig mellan gott och ont. Rösten berättar att alla människor fick fly från detta krig till en ö som flyger över molnen. Där bor alla människor i det här spelet. Men de har bott där uppe så länge att de inte kommer ihåg ytan och tror att det bara är ett stort vaccum under molnen.

Spelet handlar om en ung man som heter Link går på en skola där man ska lära sig att bli riddare. Men detta är en väldigt speciell dag det är riddarceremonin där ett fågelrace skall hållas. Den som vinner ska få bli riddare och ha en egen stund med en ung kvinna som i det här fallet är Links bästa vän Zelda. Link upptäcker att hans fågel har blivit kidnappad av en annan kille på skolan vi namnet Groose. Groose har mobbat Link ganska länge för att han är kär i Zelda, men Link alltid är med henne. Så link måste rädda sin fågel. Efter det börjar racet. Link vinner ju förstås och får sin stund med Zelda. De bestämmer sig för att flyga runt lite i luften, men Zelda blir fångad av en tornado som drar henne mot onda makter. Link måste därför sätta ut efter att rädda henne. på vägen hittar han ett svärd som har en mystisk ande i sig som heter Fi. Fi blir Links hjälpreda på hans resa.

Det är ett väldigt roligt och fantastiskt spel. Jag tycker att romansen mellan Link och Zelda har blivit framhävd jämfört med tidigare spel när de mest var ingen romans alls och i slutet fick Link en kyss som tack för att han räddat Zelda. Det är även väldigt kul med de nya rörelse kontrollerna som gör så att Link kan hugga med svärdet i alla olika vinklar, men ibland kan det bli lite för mycket rörelsekontroller.

Grafik: Grafiken är väldigt bra, men har en sån där serietidningskänsla vilket gör att den får en åtta.

Spelkänsla: Spelkänslan är jättebra. Storyn är väldigt rolig och rörande ibland. Därför får spelkänslan en nia.

Ljud: Det finns många olika och roliga ljud i spelet. Musiken är bra och det finns ljudeffekter till det mesta, men jag är ändå inte helt nöjd med att de har tagit samma musik på flera ställen så mycket därför får ljudet en nia.

Hållbarhet: Spelet blir inte tråkigt på ett bra tag eftersom att det finns uppgraderingar till saker att köpa, hjärtbitar att samla och glädjekristaller att samla. Det finns även ett svårare läge som låses upp när man klarat av det första vilket gör att man vill klara spelet en till gång. Men ändå kan man inte köra i all evighet. Därför får spelkänslan en nia.

Totalbetyg: 8.8 Ljud: 9 Grafik: 8 Hållbarhet: 9 Spelkänsla: 9