27 juni 2008
    GameArts
    314
    -

9.2 9.1

Inskickad av Fuska-nu den 30/08 -08 23:00

För dig som aldrig har spelet Super Smash Bros. Brawl så går det till på följande. Det är du och dina motståndare utplacerade på en "2D-bana" där ni slåss tills en utav er flyger iväg ifrån planen, landar utanför eller helt enkelt bara flyger iväg för gott. Till din hjälp har du massor av föremål och alla de olika banorna har olika förmågor att förstöra för den ena. Huvudsaken är att du ska slå din motståndare så mycket att hans %-antal byggs upp. Ju mer % han har, desto mer kommer han att flyga iväg. När 100%-gränsen är nådd brukar de flesta flyga ut ifrån banan. Så här går en vanlig match till.

STORY:
Det finns faktiskt en story till det här spelet. Till skillnaden ifrån de huvudsakliga vanliga mactherna så är "The Subspace Emissary" en story-baserad del där Nintendos olika karaktär måste rädda världen ifrån den onde och mystiska "Ministern".

Allt börjar på en arena fylld med publik och fyra kända karaktärer. Nämligen Mario, Kirby, Peach och Zelda. På denna arena ska Mario och Kirby slåss för att se vem som är den bästa. Men mitt under matchen dyker något fasansfullt upp. En galaktisk armé utav robotar kommer med en stor flotta där flera robotar gömmer sig. Himlen faller i mörker och det är upp till våra hjältar att ta ner dem. Efter ett antal robotars nedgång och en jätteplantas förlust dyker "The Ancient Minister" upp, som är The Subspace Emissarys huvudledare. På en liten platta som flyger i luften sänker han ner en bomb som några "R.O.B"-robotar kopplar in sig i. Mario slungas iväg och och flyger iväg ifrån arenan långt, långt bort. Våra andra tre karaktärer flyr sin väg i fasa. Med sådana här bomber försöker "The Ancient Minister" att förvandla hela världen till intergalaktisk mark... Kan du stoppa det?

Hur går det till nu då? Jo, det går till på följande att du som en utav Nintendos karaktärer får springa på "2D"-banor som utsmyckade med fiender och några bossar. Det påminner en lite om Super Mario World-spelen där man ungefär rör sig igenom banorna på samma sätt. När du har klarat av banan eller kommit till ett visst ställe på den så kommer en liten filmsnutt att visas upp. Oftast brukar det gå med en Nintendo karaktär eller så utspelas det någon annan händelse.

Så nu har vi alltså pratat om vanliga slagsmåls matcher och "The Subspace Emissary" som är storyn i spelet. Men finns det mer utav det goda? Självklart. Här hittar vi allt ifrån att samla pengar, skaffa troféer på kända Nintendo karaktärer, klistermärken, slå en slagpåse så långt som möjligt och så mycket mer... Det är otroligt hur mycket som det går att göra om man tänker efter!

Var ska vi börja? Vi kan ta de vanliga matcherna.
Det tycks som om att Nintendo har valt att göra det avslutande spelet till ett mera party-spel. För det är inte alls den som är bäst som vinner. Irriterande föremål, fuskiga karaktärer, jobbiga hinder på banan gör att vem som helst kan vinna. Vilket är tråkigt. Man blir bara oftast irriterad över att någon som inte ens har spelat spelet bara kommer in och tar ner en som har hållit på ett bra tag...

Nintendo har valt att ha med sig sjukt många karaktärer i detta spel. Nästan lite för många, faktiskt... De flesta som är nya är så kallade "kopior" utav de förra karaktärerna som ersättes till detta spel. Man hittar samband mellan många olika serier inom karaktärerna. Tex. Mario-figurer hittar vi 4 stycken, vilket kanske är lite överdrivet. Samma sak gäller bland annat Zelda-figurerna och Star Fox... Något som är ännu mer konstigt är att rörelserna på detta spelet är helt knasiga. Designen är gjord så att det ska se smidigt ut, men i själva verket så finns det ett fåtal karaktärer som är helt chanslösa emot de mera snabba. Därför blir det bara en del karaktärer som det blir roligt att spela med.

"The Subspace Emissary" som är den allra största nyheten är inget vidare det heller. Det blir bara för rörigt ju mer utav Nintendos karaktärer som kommer med. Man måste hålla reda på var alla är någonstans, vad de gör och hur det hände. Det blir en mer action-baserad del istället för ren slagsmål. "The Subspace Emissary" är även för lång, lite kortare hade inte skadat. Det känns bara som att man vill avsluta det hela tiden.

Nu har jag babblat mycket negativt. Men det beror på att ha fått väntat i 2,5 halvt år på ett spel som detta med alla de skyhöga förväntningarna på det så är jag mest besviken. Visst, spelet har sina goda stunder men mest dåliga för mig. Som sagt så kan en del bero på att det är ett mer party-spels baserat är vem som är bäst. Men det finns inte så mycket nytt att nöja sig med. Nintendo hade ända sedan uppvisningen en egen hemsida för spelet där de redan i förväg avslöjande något varje vecka, eller snarare varje dag.
Tar man och jämför en fight mellan Super Smash Bros. Brawl och Super Smash Bros. Melee som kom till Game Cube så avslöjas mycket. Striderna i Melee är dubblet så roliga som de i Brawl, här gäller det taktik och rörelserna är gudomliga. På Brawl är det mest hur coola attackerna ser ut och inte hur mycket skada de ger.

I ett sammanfattande behag kan vi säga att Super Smash Bros. Brawl är både ett riktigt bra spel men också inte. Spelet kräver att ni ska vara två eller flera för att få så kul som möjligt. Att en hel familj ska kunna plocka upp spelet är uppenbart. Vi har en massa nyheter men inte alls så mycket, egentligen. Jag säger som det är. Super Smash Bros. Brawl hade för många förväntningar på sig och blev lite sämre än vad de flesta kunde annat. Sånt händer. Att Nintendo plockar med allt ifrån gott och gammalt märks. Det finns massor av troféer att samla där gamla ansiktet gör bekantskap och en massa föremål att använda. Det går inte att förklara vad som är fel och inte, men ett köp tycker jag det är värt.

Grafik: 10
Inte så mycket förändring sedan Melee. Designen är mycket bättre och Wii skulle kunna behöva flera sådana här grafiska-spel. Det kan behövas. Detaljer som sömmarna på Marios byxor får mig att aldrig blinka.

Spelkänsla: 8
Nintendo har skapat en känsla utav party och seriös fighting. Tyvärr så lutar det sig lite mer åt party men det är en mycket bra spelkänsla. Rörelserna kunde också ha varit lite mer utfört.

Ljud: 10
Här är något som är väldigt lyckat! Nintendo har lagt in över 250 låtar vilket är det mesta någonsin. Allting är ifrån mixade Super Mario låtar till vanliga klassiker och nyskapande. Ljudeffekterna är också otroligt välgjorda!

Hållbarhet: 8
Efter att ha fått väntat i 2,5 år, och förutsägelser om att det skulle bli så bra så trodde jag att det skulle bjuda på lite mera. Spelet fokuserar sig mest på "The Subspace Emissary" vilket är helt fel i ett spel som detta. Men det finns faktiskt ändå mycket att göra. 700 stickers och 544 väntar på att bli samlade. Plus att online är en av de sämsta delarna i spelet. Det bara laggar så det dröjer en sekund innan ditt slag som du gjorde blir av...

Så bra, men ändå så dåligt...

Totalbetyg: 9 Ljud: 10 Grafik: 10 Hållbarhet: 8 Spelkänsla: 8