13 juni 2008
    Ready at Dawn
    20
    -

9.3 8.9

Inskickad av Fuska-nu den 31/12 -08 13:21

Det var en gång en liten by vid landet Nippon. Byn hette Kamiki Village, och hotades av en fasaväckande åttahuvudad drake vid namnet Orochi. Men till försvar fanns ”Den Utvalde”, en människa vid namnet Nagi. Och till Nagis hjälp kom solguden, Okami Amaterasu – en skinande gud i vargform som kom till Nippon för att rädda denna världen från undergång. Nagi och Amaterasu lyckades tillsammans dräpa draken och svärdet som Nagi dräpte besten med, hölls borta från civilisationen i en mörk grotta. 100 år senare, efter att Orochi hade besegrats, dök en man upp vid grottan där den legendariske Nagis svärd vilade. Legenden lydde att om man drog upp svärdet skulle mörker återigen falla över Nippon och att Orochi skulle återuppstå från de döda. Mannan som stod där vid svärdet kunde inte motstå dess frestelse, utan drog ur svärdet ur stenen. Och legenden stämde. Orochi fick sitt liv återigen och mörker och fiender spred sig snabbt över landet. Samtidigt som detta hände, vaknar Amaterasu upp till liv igen. Gudarna har väckt henne från 100 års sömn till att återigen rädda Nippon. Amaterasu måste också samla på sig sina målartekniker åter igen, för att kunna besegra Orochi, och de ligger utspridda landet över. Och inte nog med det så stöter Amaterasu på en hoppande liten människa, stor som ett kryp – Issun. Issun är en målande artist som med sina teckningar ska få folket att återigen börja tro på gudarna på grund av det nya onda som mannen vid svärdet släppte loss. Issun bestämmer sig för att följa med Amaterasu på ett stort äventyr och för att lära sig de målarteknikerna Amaterasu är ute efter! Välkommen till Okami!

Du spelar som Amaterasu, guden i vargformen och ska rena landet ifrån ondska som ännu en gång härskar runt. Till det behöver du som sagt dina tekniker tillbaks. När du väl hittar en teknik kan du utföra dem genom att måla med hjälp av Wii-remotens känsel på skärmen. Ett rakt sträck t.ex. blir ett starkt slag och om du leder ett sträck från vatten till eld, kanske, så slocknar det med mera! Det finns en mängd tekniker som ska återsamlas. Du kommer hela tiden att upptäcka nya städer, miljöer och fiender vid spelets gång.

Okami är väldigt likt The Legend of Zelda: Twilight Princess. Båda spelen syftar på att man ska rena landet ifrån ondska och att huvudkaraktärerna är en varg. Frågan är vem som har härmat vem, eftersom spelen visades ungefär samtidigt upp på E3 2005. Spelet släpptes ju nämligen till Playstation 2 år 2006, så detta är en återutgivning. Men en sak är klar: att Okami är ett riktigt bra spel där man utforskar hela tiden nya saker. Landet Nippon som man springer runt i är riktigt stort, och blir större hela tiden. Det finns otroligt vackra miljöer och städer där civilisationen är helt precisionsdesignade, och stunder som man ej glömmer bort.

Teknikerna som är ens ”vapen” är riktigt roliga. Man lär sig nya hela tiden med spelet och det känns som det aldrig ska ta slut heller. Överraskningar lurar nästan överallt och spelets slut är riktigt bra. Du kan knappast heller fastna på det, för du blir alltid uppdaterad med ny information om vad som ska göras. Historien om Orochi och allting känns helt klart som en gammal kinesisk saga, vilket hela spelet bygger sig upp av – kinesiska miljöer och ritningar. Varje gång jag springer igenom en ny del av landet får det mig på tankarna om att så här kan Kina se ut.
Det finns oerhört mycket att samla på sig och sånt. Spelet innehåller en massa bonussaker som man inte egentligen tänker på. Det finns allt ifrån att uppgradera sig till nya attacker med Wii-remoten + Nunchukern, köpa svärd med mera som är ens vapen, titta igenom en massa av information om fiender och bossar och mycket mera. Spelet känns riktigt stort, och att spela om det en gång till kan man lätt göra!

Vad är det för brister, då? Tja, striderna som man utkämpar är inte av det bästa precis. Man stöter på fiender genom att springa på ”ett flygande lakan” runtom i landet, eller att det flyger på dig. Det finns fiender ifrån flygande fiskar till bongo-trummande jättar som gräver ner sig i marken. Men felet i striderna är att de aldrig riktigt får till det. Vissa fiender dör för enkelt, och vissa tar det en oändlighet att döda om man inte vet vad som ska göras. I slutet av varje strid dyker det upp hur lång tid striden tog och hur mycket skada du fick. Rankningarna i de två olika grenarna symboliseras med ett träd. Är trädet fullt utslaget fick du det bästa. Är det däremot bara en liten kärna, fick du det sämsta. Summeringarna av bägge dessa ger en pengar som går att slösa upp på liv med mera.

Jag tyckte verkligen att Okami var ett riktigt bra äventyrsspel och att det passar till alla dem som gillar Zelda-serien.

Grafik: 7
Grafiken är både bra och dålig. Allt är ritat i målarfärg, eller ska se ut som det, men problemet är bara det att det kan se suddigt och dåligt ut ibland. Och i vissa fall kan landskap innehålla svarta håll på grund av slarv. Men det är grafiken som ger en inbjudande känsla annars.

Spelkänsla: 8
Det känns riktigt kul att spela Okami. Man får ut en riktigt bra känsla av att rita upp saker och ting på skärmen och att rädda världen från ett fasansfullt nederlag.

Ljud: 8
Människornas röster och läten spelas om och om hela tiden i något som man inte förstår. Så håller det på hela spelet ut, men det är något ”exotiskt” som man bara får stå ut med. Backgrundsmusikerna och bosstriderna är riktigt bra gjorda däremot. Det kan hända att man går och visslar på en av låtarna.

Hållbarhet: 9
Okami räcker i ungefär 30-40 timmar. Man fastnar knappast men när spelet är avklarat första gången förstår man att det finns mer utav det. Jag rekommenderar alla Zelda-fans där ute till att inhandla detta spelet. För längden är ungefär lika lång och storyn lika gripandes.

================

Okami är en omgjord version av ett Playstation 2-spel till Wii som är riktigt bra. Det är just sånt här som Wii behöver mer av!

Totalbetyg: 8 Ljud: 8 Grafik: 7 Hållbarhet: 9 Spelkänsla: 8