Stair Dismount

Mobil
Stair Dismount

9 6.3

Inskickad av Kigsz den 26/07 -11 01:54

Stair Dismount är ett simulatorspel som släpptes i november 2009 till smartphone. Spelet har ingen direkt handling eller bakgrundshistoria utan man kastas direkt in i det. Där finns därför inga speciella uppdrag och inte heller något sätt att "klara" spelet utan det är bara en sak man ska göra i Stair Dismount och det beskrivs härnäst.

Det enda du kan, och ska, göra i detta spel är att putta ner en trasdocka för olika sorters trappor. Beroende på hur hårt du puttar trasdockan och var på trasdockan du puttar får du olika mycket poäng. Ditt uppdrag är därför att få så mycket poäng som möjligt på de olika banorna. När du sedan fått ett banrekord så blir ditt nya uppdrag att slå detta rekord och så fortsätter spelet för så länge som du orkar med. Där finns flera gratis banor som du får tillgång till från början, men där finns även betalalternativ. Om du väljer att betala en summa pengar så kan du låsa upp några nya banor och flera nya karaktärer (trasdockor i olika former), men detta är det inget tvång på. Du klarar dig bra med gratisversionen om du inte känner för att betala något.

Där finns inte så många funktioner i spelet, men en av de som finns är att du kan byta ansikte på den trasdocka du har valt. Du kan då ta ett ansikte från ett fotografi du tagit tidigare med din smartphone och beskära detta så att det passar in på trasdockans annars tomma anlete. Utöver detta, som är valfritt, så är en viktig sak att tänka på var du placerar pilen. Pilen är den markör som visar var på kroppen du ska putta trasdockan. Du kan placera denna pil var som helst på trasdockans lekamen, vilket du gör innan du bestämmer hur hårt du ska putta. Trasdockan kommer då att falla åt det håll du puttar den och bryta alla möjliga ben i sin kropp, vilket ger dig mer poäng. Har du detta klart för dig så har du förstått hela spelets upplägg.

Stair Dismount kan vara ett ganska roligt tidsfördriv. Första gången jag testade spelet var för drygt ett år sedan, då på en iPad. Fast den version jag har spelat mest numera är Android-versionen. Det som är det roliga med Android-versionen jämfört med Apple-versionen är att man får tillgång till en karaktär vid namn Dr. Oid, som ser precis ut som Androids maskot fast i en trasdockeversion.

Spelet är roligt och lätt att sätta sig in i. Det är inte särskilt tidskrävande, då man när som helst kan ta sig den minut det tar att spela en bana. Man har även en stor valfrihet då man kan sätta pilen (markören för var man ska putta) var som helst på trasdockans kropp. Eftersom spelet inte har något direkt mål så känns det lite som ett gammaldags Atari-spel, där ens enda uppdrag är att samla så mycket poäng som möjligt. Där finns en hel del positiva aspekter med spelet, men även några negativa som kommer att beskrivas härnäst.

Den största negativa aspekten med Stair Dismount är dess hållbarhet. Du kan "klara" alla gratisbanor på under halvtimmen, vilket gör att spelet till stor del blir upprepning efter det. Inget nytt händer senare i spelet och det är precis denna brist på variation som gör att spelet till viss del kan bli långtråkigt efter ett tag. Det är även tråkigt att man bara får tillgång till två olika trasdockor utan att behöva betala (i alla fall i Android-versionen). Detta är lite konstigt, då merparten av banorna är upplåsta från början utan att man behöver betala en enda krona. Överlag vill jag dock säga att Stair Dismount är ett roligt och lätt spel, om än kort och variationsfattigt.

Ljud: Musiken i spelet är likadan på alla banor. Den är väldigt lugnande och passande, men blir tjatig efter ett tag. Ljudeffekterna är det som är en av de bästa sakerna med spelet. Man kan riktigt höra hur ben bryts när trasdockan faller ner för trappan. Jag ger därför ljudet ett hyfsat bra betyg.
Ljudbetyg: 6

Grafik: Grafiken är okej. Det är inget spel som man kan säga har den bästa smartphone-grafiken någonsin, men jag har hittat väldigt få grafikbuggar hittills och det är ett stort plus. Utvecklarna av spelet valde att satsa på spelkänsla istället för flashig grafik, vilket jag alltid tycker är rätt val.
Grafikbetyg: 6

Hållbarhet: Hållbarheten är absolut det sämsta med spelet. Som jag har nämnt innan så upprepar sig spelet gång på gång och även om det är roligt att försöka slå sitt poängrekord på en bana så blir det gammalt snabbt och man hade önskat att något annat hade hänt i spelet, i alla fall ett litet tag.
Hållbarhetsbetyg: 5

Spelkänsla: Spelkänslan är väldigt bra, för att vara ett smartphone-spel. Man har full kontroll över kameran och pilen, som man använder för att markera var man puttar trasdockan. Kontrollerna är väldigt simpla, då det handlar om att kunna flytta kameran, sätta pilen på rätt ställe och trycka på Dismount-knappen. Så simpelt, men ändå så effektivt.
Spelkänslebetyg: 8

Totalbetyg: 6.3 Ljud: 6 Grafik: 6 Hållbarhet: 5 Spelkänsla: 8