Candy Farm

Mobil
Candy Farm

8 6

Inskickad av Kigsz den 09/09 -11 13:44

Candy Farm är ett pusselspel som släpptes till smartphone i november 2010. Likt många andra pusselspel så har detta spel ingen djupare handling utan ens uppdrag är relativt simpelt att förstå: du ska få godisbiten att åka till presentasken. Svårare än så är det inte. Lyckas du para ihop alla färgglada godisbitar med deras respektive presentaskar så klarar du banan och kommer vidare i spelet.

Candy Farm är uppdelat i olika världar, där dessa världar är uppkallade efter nordamerikanska stater. Exempel på några världar är Arizona, Florida, Idaho och Rhode Island. En värld består av mellan 5-10 banor och dessa banor är uppkallade efter städer som finns i den staten. I dagsläget finns där 14 världar och totalt 100 banor, som alla varierar i svårighetsgrad. Banornas upplägg ändrar sig också från värld till värld. Fler saker läggs till för att göra spelet svårare såsom sprickor, färgpenslar och knivblock. Dessa påverkar alla ditt spelsätt och för att kunna klara en bana måste du ha förståelse för hur dessa fungerar och hur de kan hjälpa (alternativt stjälpa) dig.

Spelet går som sagt ut på att få ner godisbitar i presentaskar. När du börjar en bana kommer du att se eller flera godisbitar och en eller flera presentaskar som dessa ska ner i. Ditt mål är att dra (det vill säga rita på skärmen) ett band mellan godisbiten och presentasken. När du sedan startar processen så kommer godisbiten att åka på bandet och förhoppningsvis landa i presentasken. Man måste dock matcha färgen på godisbiten med färgen på presentasken annars godkänns inte resultatet. Det är även viktigt att alla godisbitar används så att ingen glöms kvar eller går sönder på vägen. Gör du ett bra jobb så avancerar du till nästa bana och detta upprepas sedan tills det att du har klarat alla banor.

Detta är ett ganska underhållande spel. Candy Farm är till för att utmana ditt logiska tänkande och det tycker jag att spelet lyckas med. I början är banorna väldigt, väldigt lätta och man kan klara flera banor på bara någon minut. Allteftersom blir spelet svårare och svårare och bort mot slutet så kan några enskilda banor kräva att du försöker med flera olika metoder för att till slut lyckas. Det som är roligt med spelet är att det inte bara finns en lösning på en bana utan olika människor löser banorna på olika sätt.

Eftersom spelet är ett typiskt pusselspel så innebär det att det inte förändras drastiskt från värld till värld utan det introduceras istället små förändringar lite då och då. Några av dessa är till exempel sprickor, färgpenslar och knivblock. Sprickorna är hinder för dig. Du kan inte låta bandet gå över dessa utan du måste hitta en väg antingen emellan dem eller runt om dem. Färgpenslarna är till för att måla din godisbit i en specifik färg. Har du till exempel en gul godisbit och den går igenom en grön färgpensel så blir den grön efteråt (logiskt). Man kan även ändra färg på godisbitarna genom att låta dem krocka med varandra eller genom att skicka godisbiten genom ett knivblock. Detta knivblock delar då upp godisbiten i två delar och dessa bitar kan antingen vara i samma färg eller i två olika färger. I vilket fall som helst så är det viktigt att ha förståelse för dessa saker om man vill klara de lite mer avancerade banorna.

Några negativa saker finns det även med spelet. En av de saker som är lite tråkiga är att Candy Farm inte har någon bakgrundsmusik på de olika banorna. Det finns ljudeffekter, men lite musik hade ändå inte skadat. En annan sak som är något negativ är att det finns lite för många lätta banor. Några av banorna är riktigt utmanande, men i det stora hela så är banorna ganska lätta. Även mot slutet kan det dyka upp en och annan skrattretande enkel bana. Det sista som jag retar mig på är att det du ritar inte alltid blir det som visas på skärmen. Detta är oftast inte ett stort problem, men ibland vinklar sig bandet åt ett håll du inte ville och ibland läggs det till band där du inte ritade. Små saker, men ack så retliga.

Ljud: Ljudet är det sämsta med spelet. Jag nämnde innan att musik saknades, men att det finns ljudeffekter. Dessa ljudeffekter är ganska standardmässiga, men passande i de situationer de spelas. Mer musik hade inte skadat spelet dock.
Ljudbetyg: 5

Grafik: 2D i all sin charm sett ur ett fågelperspektiv. Grafiken är trevlig, men verkligen inget man skryter om. Eftersom jag oftast inte lägger någon större vikt vid grafiken tycker jag att Candy Farms grafik är, tja, "helt okej".
Grafikbetyg: 6

Hållbarhet: Candy Farm är ett spel som i dagsläget innehåller 100 banor och det borde kunna hålla dig sysselsatt i åtminstone någon/några timmar. Spelet kunde haft mer utmanande banor (och därmed blivit längre), men hållbarheten i sig är helt okej.
Hållbarhetsbetyg: 6

Spelkänsla: Detta är ett ganska trevligt spel. Det är roligt att bli utmanad i logiskt tänkande (även om det gärna hade fått finnas fler utmanande banor). Spelkänslan är inte i världsklass, men det är ändå det bästa med hela spelet.
Spelkänslebetyg: 7

Totalbetyg: 6 Ljud: 5 Grafik: 6 Hållbarhet: 6 Spelkänsla: 7