2 maj 2003
    929
    -

9.1 9

Speltest av ZetaZelda

Inskickad av ZetaZelda den 06/07 -05 21:32

Detta är Zelda så som du aldrig sett det förr. Du spelar som en pojke, en släkting till hjälten Link. Det börjar med att hans lillasyster, Aryll, kommer ut och letar efter Link. Hon hittar honom i hennes utsiktsplats i ett högt torn. Hon väcker honom och påminner dig om att det är hans tolvårsdag. Han går till sin mormor som väntat på honom. Hon förklarar att det är en tradition att alla pojkar får bära likadana kläder som hjälten Link när de anses blivit män (Vilket är ovanligt eftersom han är tolv). Link tycker däremot inte om kläderna men tar på dem ändå. Man ska ha dom genom hela spelet och antagligen för att ge det mer "Gamla Zelda känsla". Och så går han tillbaka till sin lillasyster. Hon säger att han får låna hennes kikare fast bara för en dag. Sen finns det en postlåda där, där det står en märklig snubbe (liknar en örn) som är brevbärare. Plötsligt börjar han flaxa och greja, och hans lillasyster säger till dig att titta uppåt (Då ska du såklart kolla uppåt).
Där är en enorm fågel som har något i klon. Det är en flicka med spetsiga öron. Ute på havet seglar ett piratskepp, som skuter mot fågeln. När de träffar tappar fågeln flickan i en skogglänta uppe på en av de två höga klipporna på Outset Island (Ön där Link bor). Aryll tycker ni ska rädda flickan. Då ska du gå till huset med en balkong där det står en gammal gubbe och gå in i dörren längst ner. Där inne träffar du Orca, lär dig lite och så får du svärdet. Sedan ger sig Link upp på klippan. I skogen finns ett par grisliknande varelser som heter Bokoblin. När du dödat dom vaknar den avsvimmade flickan upp. Hon faller ner, blir genast sur på honom och traskar iväg. När de kommer ut ut skogen står Aryll och vinkar glatt. Då kommer den monsterlika fågeln och tar Aryll och flyger iväg! Hennes storebror springer utan att tänka sig för mot fågeln och tänker antagligen inte på att han inte kan flyga. När han sprungit över klippkanten tar piraten, som heter Tetra, tag i honom. De går ner igen och Link är helt förtvivlad. Han vill följa med piraterna, för det skulle vara en chans att kunna leta upp Aryll. Men Tetra tycker det är fånigt, och säger till honom att han inte ens har en sköld. Link går hem för att berätta. när han klättrar upp är skölden som brukar hänga där som ett minne av hjälten Link ; borta.
Din mormor har tagit den. Hon ger den till dig. När du till slut får följa med piraterna, så börjar äventyret ute på de vilda haven.

Ocarinan från Ocarina of Time ersätts med Wind Waker, som är lik en trollstav. Den har Ocarinans egenskaper som att förändra Dag till natt, och natt till dag.

Det är lagom lätt, i alla fall i början. Jag tycker det är ett bra spel för nybörjare, antagligen lätt för er som redan kan. Gillar inte det med att segla på havet, men när du möter Ganondorf blir det sån härlig Zeldakänsla. Lätt att lära sig kontrollerna.

Du som spelat Ocarina of Time ; du kommer känna igen vapnen. Du får tillbaka Is och Eldpilar, istället för handskar och armband får du styrkeringar, Ironboots m.m.

Saknar du Tingle, du kanske sett från Majoras Mask? Han sitter instängd någonstans på Windfall Island. Har du en Gameboy och en sladd du kan koppla från den till Gamecuben kan du få tips, hjälp och mycket annat.

Grafiken är perfekt. Det är ju en speciell stil, men snyggt!!
Spelkänslan är jag lite besviken på. Inte föränn du träffar Ganondorf, Zelda och King o Hyrule känns det så otroligt bra. Tycker det de gjort med Deku Tree är fånigt.
Ljuden är också bra. Jag gillar verkligen spelfigurernas instrument. Vacker musik må jag säga! Du kommer känna igen ljud från Ocarina of Time. Däremot är Ljudeffekterna lite jobbiga.