108
    -

8.9 8.9

Inskickad av Fuska-nu den 12/02 -05 23:22

• F-Zero GX •

Med farter på runt ~2000 km/h är F-Zero GX det snabbaste spelet i världen. Men det är mer är så – det är dessutom ett av de snyggaste spelen också!

Nintendo beslutade att låta Amusement Vision, ett företag tillhörande Sega, utveckla F-Zero GX. Meningen var att spelet skulle behöva så kallad ”Sega-grafikstil”, vilket Nintendo påstod att det inte var deras starkaste sida. Det draget de gjorde ska jag minnas för resten av mitt liv.

• Snabbare än ljudet •

Första gången jag spelade F-Zero GX var på Barnens hus i Uppsala =) , och jag ljuger inte; jag blev inte så speciellt imponerad. Trots besvikelsen ville jag ändå komma tillbaka, för jag hade längtat efter spelet i ett halvår och kunde bara inte vända ryggen mot det endast en månad innan det skulle släppas. Jag återvände flera gånger för att spela det.
Sedan när spelet äntligen flög ner i brevlådan på en fredag, och jag satte ner skivan i min Gamecube, kände jag mig precis som första gången jag spelade F-Zero GX. Det kändes inte alls så himla häftigt, och jag ville inte spela mer än en bana.
Efter lunchen kom vändpunkten; jag gillade spelet. Jag fortsatte spela hela dagen lång, och det blev bara roligare och bättre vartefter timmarna gick. Då förstod jag att jag hade gjort rätt.
F-Zero GX är ett väldigt bra spel som jag vill att alla som har en Gamecube ska köpa, eller i alla fall prova spelet. Spelet är bra på flera punkter: grafiken, spelkänslan och motståndet.
När man spelar märker man tydligt att spelet går väldigt fort jämfört med andra spel, speciellt när man ”boostar”. Spelkänslan är total och går inte att klaga på, och kontrollen sitter i ryggmärgen efter bara några timmar (eller minuter). Ändå är det inte lätt att lära sig, man måste vara riktigt duktig. Vill man klara spelet till ett 100 % krävs det att man kan en så kallad ”Snake-metod”. Den går ut på att ha hög acceleration och svänga vänster och höger tills man kommer upp i två till tre tusen km/h. Det är inte det lättaste och det är inte många som lär sig den tekniken så bra. Jag lärde mig aldrig den riktigt bra och har därför inte klarat spelet till ett 100 %, som jag skrev.

• Inget lätt spel •

Grand Prix är F-Zero GX huvudläge. Där tävlar man mot 29 motståndare i fyra olika cupper, som var och en innehåller fem banor var. I varje cup finns till en början tre svårighetsgrader, men om man är duktig kan man låsa upp ”Master-nivån”, då man får kämpa förgäves efter en förstaplats. Det kan vara nyttigt med svåra spel pga. att de flesta är lätta nu för tiden. F-Zero GX visar raka motsatsen. Det är bara att försöka hitta spelet någonstans så du kan testa spelet och inse att det är någonting för den riktige ”gamern” att klara.
Banorna i F-Zero GX är otroligt snygga. Neonblinkande skyltar omger Mute City medan ökenlandskap och framtidsvägar med neonljus pryder vissa banor. Designen kan ibland kännas aningen fattig, men det är ingen stor detalj som påverkar grafikbetyget. Istället pekar skalan rakt upp. Specialeffekter som gnistor, explosioner och rök finns naturligtvis med. Fordonen kan kännas odetaljerade, vilket det också är, men då blir det krångligt att skapa sin egen svävare. Det kan även passa bra med enkla svävare, för när allt kommer omkring så måste inte allting vara ”hyperfinputsat”.
F-Zero GX har fått en ny, rolig tilläggelse som tidigare spel saknat; Story Mode. Ett spelläge där Captain Falcon är i huvudrollen och ska ta sig igenom faror, vinna tävlingar och rädda människor. Nio kapitel finns och det är synnerligen inte lätt att klara dem med tanke på svårighetsgraderna. Det kräver ”Snake-tekniken”. Det har aldrig varit så roligt i ett racingspel att få pröva på omväxlande saker, vilket gör F-Zero GX bättre än vad det annars skulle bli. Utan Story Mode, inget lika djupt spel. Och för varje kapitel man klarar på Hard och Very Hard belönas man med en ny svävare och en eller några nya delar som kan användas till sin egen drömsvävare. Det finns även möjlighet att skapa egna emblems som kan dekorera svävarna. Dock tar varje emblem fyra block...
Totalt finns det 20 banor i spelet och 30 stycken svävare i början, men mer finns att låsa upp vilket du får upptäcka  på egen hand. Gillar du ingen tillgänglig svävare, kan du bygga din egen. För att göra det måste du vinna Grand Prix och spela Time Trial för att tjäna pengar och köpa låsta delar. Det finns många sådana, och har du köpt upp alla delar så kan du även köpa nya svävare.
När du till slut klarat hela Grand Prix och Story Mode på hyfsade svårighetsgrader har du spenderat många timmar på spelet. Och du är inte alls besviken, det kan jag lova ! =)

Ljudet i F-Zero GX är i överlag bra, men det beror ju på mängden banor det finns. Låtarna är oftast inte imponerande, men många är bra och så finns det ju så stora godbitar som Mute City, Big Blue och den fjärde låten i Story Mode. Det är inte alla spel som innefattar musikkungar, och det gör F-Zero GX till technomusikens konung. Dessutom är ljudeffekterna mycket bra, nästan kompletta. Skulle Amusement Vision orkat arbeta lite mer med musiken, så är det inte omöjligt att F-Zero GX skulle prisas som det spel där technostilen regerar.

Jag vill att alla Gamecube-ägare ska prova F-Zero GX. Gillar man överlag inte racing så kommer man även bli fast. Det finns en själ, en ande i spelet som gör en fäst. Det är den som ger den extra gnistan, det extra för att göra spelet nästan 100 % komplett.

Pris: ~269 kr
Releasedatum: 2003-10-31
Ålder: Alla åldrar