25 juli 2003
    1675
    -

8.7 8.3

Speltest av niwn

Inskickad av niwn den 17/12 -07 15:43

Ännu en gång ska du dras ut till ett Pokemon äventyr, men denna gång inte i Jotho eller Kanto. Nej nu är det ett nytt ställe med namnet Hoenn. Det är en ny Natur och självklart nya Pokemon. I detta spel får du även välja om du ska vara Kille eller Tjej, det är ett av de första valen du utför. Men även vad du heter. Lite senare får du också ställa in klockan.

Det börjar med att du släpps av i den lilla staden Littel Root town som bara är ett hörn av den enorma nya kartan. Den första Pokemonen du får välja denna gång är från ett val när den nya Profesoren Professor Birch blir jagad av en ny okänd Pokemon. Du får välja mellan 3 olika, när du gjort ditt val så är ditt första uppdrag att slå ut denna okända Pokemon. När de är gjort så ska du tillbacka till hans hus. När du besöker han får du beskedet att du får behålla den Pokemon du just valt ut av dem 3. Nu börjar det riktiga äventyret.

Du ska nu få ta dig vidare till de olika städerna som är utmärkta på denna karta. Men för att ta dig vidare från en stad till en annan så måste du uppnå vissa mål. Ett av de regelbundna mål i dom flesta städerna är att du ska besegra stadets gym, varje gym har även en Gym Ledare vilket betyder att det är den viktigaste av dem du ska besegra att du besegrar. När du uppnåt målen så kommer du vidare till nästa stad. I mellan varje väg till en ny stad finns det nya Pokemon du kan träna vilket också utgör att du kan fånga och träna upp nya Pokemon. Ju högre nivå dina Pokemon når desto bättre attacker med dem och livskraft får du med dem. Men under vägen mot den stora och kända Pokemon Ligan så kommer en klan och besvärar dig. Det är olika klaner som bekymrar dig, men det beror på om du har Pokemon Ruby eller Pokemon Saphire. Om du har pokemon Saphire är det Team Aqua som kommer försöka få det sovande odjuret Kyogre, vilket du försöker stoppa. Men då får du även hjälp att stoppa dem av den andra klanen Team Magma. Om du nu köpt Pokemon Ruby är det Team Magma som besvärar dig och Team Aqua som hjälper dig. Men om du köpt Pokemon Ruby så är det inte Kyogre Team magma försöker väcka, utan då är det Pokemonen Goudon.

Tm och Hm är några saker du kan utrusta dina Pokemon med. Tm är attacker som du finner gömda ute i naturen eller gömda i olika Pokemon bollar mitt ute i Naturen. Dem hära Tm är olika som sagt olik Attacker du kan utrusta dina Pokemon med så de blir starkare under dina matcher. Att lära dina Pokemon attacker måste ibland betyda att du måste ta bort någon annan äldre attack. Du kan nu inte heller få tillbacka dom äldre Attackerna utan att du hämtar något som finns på olika djuphavs bottnar. När du hämtat detta föremål så kan du hälsa på en av de hära gubbarna i olika hos som finns i olika länder. Hos en av dem kan du alltså ta bort och ersätta olika attacker med äldre attacker.
Hm är några attacker du måste ha under spelets gång, de Hm som finns är: Dive, Surf, Fly, Rock Smash, Strenght, Flash och Waterfall. Kruxet med de hära är att du kan använda de hära attackerna utan för matcherna. Tillexempel Dive, den använder du för att dyka. Surf för att simma. Fly för att flyga. Rock Smash för att förstöra mindre stenar. Strenght för att flytta större stenar. Flash för att lysa upp olika grottor och mörka ställen. Och sist Waterfall för att simma uppför ett vattenfall. Men när du lärt dina Pokemon dom hära attackerna så kan du inte ersätta dem med nya attacker när dina Pokemon lärt sig någon ny attack. Därför råder jag er att aldrig sätta mer än 2 olika Hm på 1 Pokemon. Men Hm tar aldrig slut, så när du använt den på 1 pokemon, kan du göra det på 1 till.

Förflyttnings medel: Du kan nu köpa 2 olika Cyklar. Du kan köpa en långdistans cykel som du kommer väldigt fort upp i fart med som du kan köra över spricken och dålig golv med utan att falla igenom. Den andra Cykeln är en BMX som du kan hoppa med, men det är inte det ända. För att komma till vissa ställen måste du cylöa på små stångar som kan gå över en flod eller över något annat. Men du kommer inte över med en BMX över ett trasigt golv eller något liknande.

De hära två legendariska Pokemon möttes i en stor strid för många år sedan. Kyogre är av typen is och vatten medan Groudon är jord och eld. När detta två möttes höll världen på att gå under, så de två stora och legendariska Pokemona gick till sömns och sover ännu. Tills du och ditt motståndar gäng drabbar samman i grottan där de hära legendariska Pokemona sover. Och nu beroende på vilket spel du har så väcker du detta monster, och nu måste du även fånga den för att få den att låta bli ännu en gång förstöra världen.

När detta är gjort ska du besegra den sista Gym ledaren, Wallace, han har hand om Vatten och Is Pokemon.

I Pokemon ligan får du möta 5 stycken olika Pokemon Elite tränare. Men den siste av dem är en person som du har mött förut, och har haft att göra med mycket, men vem?

Efter Pokemon Ligan kan du ta dig vidare till några ställen, ett av dem är till Battle Tower där du får möta andra olika tränare med Pokemon som tagit sig vidare efter Pokemon Ligan. Men du får bara använda 3 av dina Pokemon, och av dem får inte någon Legendarisk Pokemon bli utvald. Men om du vinner över någon av de hära tränare så får du inge XP så att din Pokemon kan gå upp nivåer. Du kan även välja att få möta motstånd mellan Pokemon som är runt nivå 50 eller runt nivå 100. Men kom ihåg att du förlorar ingenting då du förlorar en match där. Så det gör inte så mycket att förlora en match där. Efter 7 matcher mot olika tränare får du något. Oftast är det Zink eller Järn som du kan sätta på dina Pokemon så de tål mera eller skadar mera. Olika proteiner gör olika saker, precis som i verkligheten.
Det finns en 2:a sak som du kan göra efter Pokemon Ligan. Och det är att du kan åka till ett stort och högt torn, för att komma igenom detta torns komplicerade väg så måste du ta Lång distans cykeln. För golvet i detta torn är det massor med spricker i, och enda sättet att ta dig igenom det är att Cykla så fort du kan man Cykeln. På detta ställe finns så finns det enormt starka Pokemon, så det är bäst att du har starka Pokemon med dig när du går in i tornet. Längst upp i Tornet finns det en överraskning som ni sent kommer att glömma om det är första gången du spelar detta spel.
Det finns även några Legendariska Pokemon sm är gömda, de här Pokemona kan du bara nå igenom att tyda en slags Runskrift som finns i en hemlig grotta under vattnet. Det finns 3 av dem och de är inte alls lätta att fånga, men om någon av de hära 2 pokemona dör så kan du inte möta dem igen. Men det är jätte bra.

Det är en enastående bra story i dom hära 2 spelen, som man knappast lessnar på. Det viktigaste igentligen med detta spel är att du ska fånga Alla Pokemon, men vissa måste du linka över från ett annat Game Boy AS.

Spelet är bra och jag lessnad inte så snabbt som jag trodde att jag skulle göra efter jag köpt det. Tyvärr har jag nu tappat bort det och kan inte finna det igen. Jag var även på väg att sälja spelet men det blev inte så vilket jag är glad att jag inte gjorde. Spelet kan däremot göra en lite förbannad då man ska snabbt förflytta sig utan att man än skaffat Fly så blir det utmaningar av olika Pokemon och tränare hela tiden. Men som sagt så blir ens egna Pokemon bra och tränade. Men du kan som sagt köpa olika transport medel för att ta sig framåt fort och enkelt. Det finns även mycket annat att köpa.

Men spelet är helt klart värt pengarna, nu när spelet snart funnits i 5 år är det inte dyrt alls men fortfarande köp bart och bra.

Detta spels grafik är mycket intressant och det påminner om det riktiga vilda. Ibland så regnar det vilket ser mycket verkligt ut och ibland så är det väldigt soligt och fint med. Du kan se dig själv i vattnets spegling och andra människor i spelet med. Det är grym grafik för att vara ett spel från 2003. Därför ger jag den en 9:a. Spelkänslan är svårt att bedömma på ett Pokemon spel tycker jag. Men som jag har gett betyg på spelkänslan på de flesta Pokemon spel så får den en 8:a. ljudet är detsamma, det finns igentligen inget dåligt ljud på ett Pokemon spel då det är samma ljud på dem flesta spelen. Hållbarheten är ännu en gång det bästa när det finns mera än bara plöja igenom storyn på spelet. Du kan visserligen gå in i Battel Tower igen och köra i Ligan igen. Men du kan även bara fånga nya Pokemon och träna upp dem på nytt.

Som ni ser har jag varit ganska noga med att berätta det mesta på spelet. Köp det, det är helt klart värt pengarna.

Totalbetyg: 8.5 Ljud: 8 Grafik: 9 Hållbarhet: 9 Spelkänsla: 8