Flagship
    363
    -

9.2 8.1

Speltest av Danne_00

Inskickad av Danne_00 den 02/10 -06 19:14

Det börjar med att det är en festival åt ett pyssling-folk kallat picori. Prinsessan Zelda kommer in i Links hus på morgonen. Link bor tillsammans med en gammal smed. Link sover, men då vaknar han och går till smedjan. Zelda säger att det är den årliga picori-festivalen och ber dig följa med. Du följer med henne till festivalen. PÅ festivalen är det mycket folk och mycket ballonger. På festivalen får Zelda välja vad hon vill ha av en man som står mitt på torget. Hon får välja mellan en sköld, en stor rubin eller ett vackert hjärta, hon väljer skölden för att ge den till Link så att han kan skydda henne. Fäktnings-tävlingen har just fått sin vinnare och Link och Zelda går till slottet för att gratulera vinnaren. Vinnaren ska få ett sällsynt svärd gjort av pyssling-folket. Vinnaren, som heter Vaati, kommer och visar sig vara en riktigt ond person, han skickar en svart kula av el på Zelda så att hon blir till sten. Han går till kistan som svrdet ligger på och förstör svärdet och släpper ut alla onda andar som var i kistan. Sedan försvinner han. Link får som uppdrag att hämta en sak som är till för att laga svärdet, den ligger inne i Minish Woods, Minish är samma sak som Picori, fast vilda. Han går in i skogen där han möter en fågel formad som en luva, vid namn Ezlo. Fågeln berättar att han en gång var en vis man, men Vaati hade uppfunnit en hatt som gav ägaren kraften av Triforce. Och med kraften hade han förvandlat honom. Link hjälper Ezlo att bli normal och använda fyra kraft-element till att göra Zelda normal igen.

Jag tycker spelet är bra gjort för att vara till gameboy advance, spelkänslan blir dock högre om man spelar det på gameboy advance SP eller Nintendo DS, där det är belysning. Spelet är ganska kort och är inte roligt att starta om. Spelet har en härlig grafik och har en skön vinkel, det är kanske lite för invecklat på en del ställen, det är saker som inte direkt är det första man tänker på, som att springa in i en vägg... Jag gillar spelet och man kommer inte vara besviken om man köper det.

•Grafik

Grafiken är helt ok för att vara till GBA, men skulle kunna vara bättre. Jag tycker att grafiken är skön eftersom den inte är helt perfekt. Man kan ju inte döma ett spel efter grafiken... 8/10

•Spelkänsla

Spelkänslan är dock sämre, det är helt okej spelkänsla, men inte alls perfekt, det är inte direkt så att man lyserupp 2*2 meter med en fotogenlampa. En sak som jag gillar är att om man har en tänd lampa och går i gräs så börjar gräset brinna! I Minsh-Woods är det skönt att det är dimma på vissa ställen. 7/10

•Ljud

Ljudet är det jag gillar mest med spelet! Musiken ger en skön känsla, det är inte ofta det är en musik som man verkligen uppfattar att den stör väldigt mycket. Det kan i så fall fara musiken inne i grottor som är lite obehaglig. Jag tycker inte heller om att Link bara säger tre olika saker när han slåss med svärdet, om man slår många gånger i rad kan det låta lite störande. Om man gräver med handskarna så hör man verkligen att han gräver. 9/10

•Hållbarhet

Hållbarheten är inte så bra. Det är sex slott man ska klara, och det är inte långt mellan slotten. För att hållbarheten ska räcka längre har dom gjort så att man kan samla på sig glasfigurer kallade figurines, men det är verkligen ine roligt att gå och samla på sig snäckskal (man köper dom för snäckskal). Det är också så att den sista bossen är svår, vilket gör den långtråkig, det är gjort så att när man klarat spelet kan man köra sista bossen hur många gånger som helst, det vill man inte för att den är så tråkig. Det skulle vara kul om man kunde köra alla andra bossarna igen... 6/10

Totalbetyg: 7.5 Ljud: 9 Grafik: 8 Hållbarhet: 6 Spelkänsla: 7