3
    -

5 3.5

Speltest av FIQ

Inskickad av FIQ den 26/05 -13 21:37

UNDVIK DETTA SPEL. Vill du spela en port av Sonic the Hedgehog, välj en annan plattform. Spelet har släppts otaliga gånger på olika konsoler, PC och tillochmed mobiler.

Detta Sonicspel tar dig tillbaka till begynnelsen och succén som var Sonic the Hedgehog till Mega Drive. För er som inte kände till detta så är Sonic the Hedgehog ett plattformsspel där du kontrollerar Sonic, en blå igelkott, som ska ta sig igenom olika nivåer så snabbt han kan. Detta är en port av det första spelet i serien till Game Boy Advance. Med tanke på hur kritikerrosat det spelet ifråga var så låter det som en bra idé att släppa spelet i bärbart format till GBA, eller hur? Egentligen inte, men SEGA gjorde ett uselt jobb med denna port.

Det finns två olika spellägen, "Original Mode" och "Anniversary Mode". Den enda skillnaden är att i Anniversary Mode kan du använda "Spin Dash"-tekniken som introducerades i Sonic CD (fast de flesta känner till den först från Sonic 2), där du genom att hålla in två knappar kan få Sonic att snurra jättesnabbt på en gång. Rent grafiskt ser spelet helt okej ut, det är samma grafik som när spelet först släpptes. Ett problem är däremot att GBA har en mycket mindre skärmupplösning än vad Mega Drive kunde visa, vilket ger resultatet att om du spelar spelet för första gången kan du mötas av ofrivilliga överraskningar såsom fiender som dyker upp från ingenstans. Detta sänker spelkänslan avsevärt, men det är inte det värsta med detta spel - långt ifrån. Spelets fysik är jättebuggig, exempelvis kan du springa rakt in i en sten utan att förlora moment - så när du hoppar så flyger Sonic vidare precis som om du inte träffat stenen överhuvudtaget. Andra exempel på buggar är att en powerup i spelet - skor som gör Sonic mycket snabbare temporärt - inte gör något överhuvudtaget i den här porten. Men det värsta är inte alla buggar, utan det faktumet att spelet har stora problem med att allting saktar ner. Japp, ett Sonic-spel, som handlar om snabbhet, saktar ner konstant! Och det handlar inte om någon jämn nedsaktning så att du kan anpassa dig heller, utan spelet går i ena sekunden som det ska göra, i andra sekunden i halvfart, vilket gör spelet en mardröm att klara av. Detta visar sig värst i banorna som går under namnet "Labyrinth Zone", där du befinner dig under vatten under stora delar av banan, och det finns väldigt många objekt på skärmen samtidigt, vilket kan få spelet att sakta ner till en fjärdedels hastighet. Ett "plus" är dock att Special Stages aldrig saktar ner, men de är ändå ospelbara på grund av spelets många fysikbuggar och andra buggar. Spelet bestämde sig även för att ersätta den klassiska trevliga musiken från originalet, med väldigt hemska MIDI-versioner av musiken, som gör att du bara vill stänga av ljudet (enstaka ställen har OK musik, men den mesta är väldigt hemsk). En sak jag fann lite kul var att en privatperson bestämde sig för att programmera en version av Sonic the Hedgehog till GBA - "done right". Detta tog två veckor och spelet är mycket mer spelbart än vad den officiella varan är (dock var den versionen inte fullständig) och helt buggfri.

Jag gillar inte detta spel. Det första jag kom att tänka på när jag startade spelet var att, även om det inte såg så dåligt ut vid första anblicken... när jag var på huvudmenyn... så var titelmusiken hemsk. Inget vidare bra första intryck. När jag sen startade igång det så möttes jag av den välbekanta första banan, fast i en laggig, buggig och örontorterande version. De första banorna var inte så farliga med lagg, men saker förvärrades under spelets gång. Enda anledningen till att jag överhuvudtaget lyckades klara hela spelet är för att jag spelat igenom Sonic the Hedgehog en massa gånger tidigare och är välbekant med spelet. En nybörjare skulle finna spelet helt ospelbart i princip.

Spelet har dock sina fördelar. Grafiken är det egentligen inget fel på, utöver den kraftigt minskade skärmupplösningen. Att kunna använda Spin Dash är också en cool idé, och det var rätt kul att använda det i spelet såsom jag inte kunnat göra tidigare. En annan sak som kunde ha varit bra är att när du klarar ut spelet så låser du upp ett Jukebox-läge som gör att du kan lyssna på spelets musik. Hade det inte varit för det faktumet att detta spels musik är hemsk, och om spelet haft originalmusiken istället, hade jag uppskattat denna funktion väl - jag lyssnar gärna på bra spelmusik.

Grafiken är, som sagt, en av få saker som jag finner helt OK i spelet. Det är också det enda som får ett relativt högt betyg. Det är dock värt att ännu en gång nämna att skärmupplösningen på en Game Boy Advance är mycket mindre, och att du ser mycket mindre av skärmen jämfört med i originalet. Spelkänslan hade varit bra om det inte vore för det extremt dryga lagget som dyker upp precis överallt. Detta förstör all känsla. Jag har tidigare sagt att jag inte gillar spelets hemska musik (eller dess ljudeffekter som håller samma dåliga kvalité!), och betyget blir därefter. Hållbarheten är egentligen inget problem - om jag inte har något annat för mig så kan jag alltid ta upp det här spelet för att döda tid och skratta åt hur dåligt det är. Jag har inte tröttnat på det på det sättet.

------

Anledningen till att spelet är som det är beror på att SEGA rushade spelet väldigt mycket, och ville dra in enkla stålar från folk som spelat spelet när de var mindre. Utöver spelets usla kvalité så märks detta mycket tydligt i spelets bonusnivåer -- den första nivån ser ungefär ut som originalet, de efterföljande ser väldigt ihopslängda ut lite snabbt och har bara någon vag koppling till hur originalet var, men inte mycket mer.

Totalbetyg: 3.5 Ljud: 1 Grafik: 7 Hållbarhet: 4 Spelkänsla: 2