6 april 2001
    Game Freak
    1511
    -

8.7 7.4

Inskickad av Fuska-nu den 15/05 -05 21:52

Pokemon Silver & Gold handlar om att du är en person som bor i "New Bark Town". Du är en vän till "Professor Elm", som är en Pokemon Professor. Spelet börjar då du får ett uppdrag av Professor Elm. För uppdraget så behöver du en Pokemon, och ditt val är mellan dessa tre:

Cyndaquil: Är en eld-typ, starkare mot gräs-typer och är svagare mot vatten-attacker. Utveckas till Quilava, Typhlosion.

Totodile: Är en vatten-typ, starkare mot eld-typer och är svagare mot gräs-attacker. Utveckas till Croconaw,
Feraligatr.

Chikorita: Är en gräs-typ, starkare mot vatten-typer och är svagare mot eld-attacker. Utveckas till Bayleef,
Meganium.

- Tänk på att alla är lika bra, men mot olika Pokemon.

Du ska nu ta dig till "Mr. Pokemon", som också är en Pokemon Professor. (Lägg märke till personen som står vid sidan av Professor Elms labb) Och det Mr. Pokemon säger är att han har funnit ett Pokemon Ägg, av en okänd typ av Pokemon som han vill att Professor Elm ska studera. På väg tillbaka så kommer Professor Elm ringa dig. Han säger att en Pokemon från hans labb blivit stulen. (Lägg märke till att den pokemon som blev stulen är den som är starkast mot den du valde). När du försöker ta dig tillbaka till Professor Elm kommer du möta honom, och det blir din första Pokemon Strid mot en person. Om du mött många pokemon tidigare påväg till Mr. Pokemon så bör det inte var några problem att slå honom. Men hur som helst så måste du vinna striden. Hemma i New Bark Town så kommer du få ge denna person ett namn, och denna person kommer bli din rival. Och sedan kommer Professor Elm säga att eftersom din pokemon gillar dig så mycket så får du behålla den. Och det blir du överlycklig för, eftersom din dröm är att kunna bli en Pokemon Mästare. När du är påväg ut till världen som väntar på dig ger en av Pokemon Professorerna på Elm's Labb fem Pokebollar. De kan du använda för att fånga fler Pokemon. Och nu är du redo att ge dig ut i världen och bli en riktigt bra Pokemon Tränare. Lägg märke till din Ryggsäck, där du har alla dina hjälpmedel. Vissa av dessa saker kan du även använda i en strid. Andra saker som din "PokéDex" och "PokéGear" kan du använda för att hålla reda på saker under spelets gång. I din PokéDex kan du hålla reda på vilka Pokemon du mött och fångat.
Och sedan din PokéGear är ett väldigt använbart verktyg i spelet. Där har du de mesta man kan behöva. Den har bla. Klocka, Karta, Telefon och sedan under spelets gång
så kommer du få en Radio till den. Under spel kommer du möta personer från "Team Rocket", man kan se dom som fienden. Och du kommer möta mystiska personer som Lance. Ditt uppdrag just nu är att klara alla Gymledare i Johto Regionen. Det finns åtta sammanlagt. Efter det så kan du träna dina Pokemon, och sedan utmana "Elite Four" på "Indigo Plateau" (Indigo Ligan). Där har du dessa motståndare: Will, Koga, Bruno, Karen och Champion Lance. Sedan kan du ta dig till Kanto Regionen (Regionen från Red & Blue). Här finns åtta nya Gymledare. (De flesta är från Red & Blue). Efter att du mött alla Gymledare, Tränare så kan man väl säga att du nått spelets huvudmål, men det leder till ett nytt mål: att fånga alla Pokemon och träna de alla så starka som möjligt, Level 100 alltså. Och ett annat sätt är att ta dig till "Mount Silver", och finna "Red" inne i Mount Silver. Han är den starkaste Tränaren i spel.

Förklaringar av ord:

New Bark Town: Din hemstad, stad i Johto

Professor Elm: Pokemon Professor i Johto

Mr. Pokemon: Pokemon Forskare i Johto

PokéDex: Svaret finns i texten

PokéGear: Svaret finns i texten

Team Rocket: Skurkarna i spelet

Indigo Plateau: Är ett annat ord för Pokemon-ligan

Mount Silver: Berg mellan Johto och Kanto med många starka och sällsynta pokemon

Red: Annat namn på Ash Ketchum, från Red & Blue.

Det är ett jättebra spel, båda två. Även om det finns många uppföljare nu, så är det spel som man inte tröttnar på. Det är flera veckors spelande. Det finns många mål i spelet, vilket är väldigt bra. Det finns också nästan alltid något man inte gjort. Jag tycker också att Silver & Gold är en perfekt blandning av Grafik, Spelkänsla, ljud och Hållbarhet. Bästa spelen till Game Boy Color, tycker jag att det är.

Grafiken i dag är ju inget, men om man tänker då det släpptes var det ju väldigt, väldigt bra. Grafiken får en 8.

Spelkänslan är otrolig tycker jag, och det är alltid kul att spela ett spel där man kan göra precis som man vill. En stark 10 får spelkänslan.

Ljudet och musiken är bra, men spelar man länge kan det börjar jobbigt. Därför är det alltid bra att man kan sänka volumen på Game Boy. Men tyvärr bara en 8.