Pokémon Emerald
    21 oktober 2005
    865
    -

8.6 8.4

Inskickad av Fuska-nu den 29/05 -05 19:24

Pokémon Emerald är en förbättring av Pokémon Ruby & Sapphire (ungefär som Crystal, som var likadant som Silver & Guld), men i Emerald kan man fånga båda Kyogre och Groudon m.m Du startar ditt stora äventyr i en flyttbil, för du har nämligen flyttat till en trevlig liten by, där bla. Prof.Birch och hans son/dotter bor. (Prof.Birch är en Pokémon professor, som ger nybörjar tränare deras första Pokémon). Sedan kommer du få välja en av tre start-pokémon, nämligen Trecko, Mudkip, eller Torchic. Varje Pokémon är av olika typer, gräs, vatten och eld. Och man får bara en chans på sig att välja, för det går inte att ändra sig. Till skillnad från Ruby & Sapphire så är både Team Aqua/Magma dina motståndare, och båda vill åt Groudon och Kyogre. Emerald är ganska edentiskt med Ruby & Sapphire, men den enda stora skillnaden är väl att alla gym inte ser likadana ut, och alla tränare har inte samma Pokémon som i Ruby & Sapphire. Och i Emerald (precis som i Crystal) så rör alla Pokémon på sig när de ska in i strid. Men när du valt din start-pokémon så börjar äventyret på riktigt. Du har en lång resa framför dig, och du kommer troligtvis tillbringa massor av timmar med ditt Game Boy =) Du kan fånga sammanlagt 386 olika Pokémon i Emerald! Men då måsta du vara ägare av bla. Pokémon Leafgreen / Fire Red, för att kunna få tag på olika Pokémon, som är omöjliga att hitta i Emerald. Men det går inte att få tag i alla 386 vilda, utan du måste träna några så att de kan utvecklas. När du är redo och har ett bra pokémon lag, och du har samlat ihop alla gymnålar så är det dags att ta sig an en av spelets absolut största/svåraste utmaningar, nämligen Elite 4, som består av (som du kanske kan räkna ut, med hjälp av namnet) fyra stycken Pokémon tränare som har riktigt starka Pokémon, men när du väl klarat dom är du Hoenn traktens mäktigaste Pokémon tränare någonsin! Om du vill så kan du också koppla in ditt Emerald spel tillsammans med Nintendo Gamecube's Pokémon Colosseum, och kanske köra en match eller varför inte byta till sig någon riktigt sällsynt Pokémon!?! Och nu lite fakta för alla "Pokémon Nybörjare": Pokémon är en förkortning av Pocket Monster's (Fick Monster på Svenska). Och man har dem i såkallade Pokébollar, och man använder till mesta del sin Pokémon för att vinna "Pokémon strider", och även "gym strider". Hos varje gymledare man slår, så får man en Gym nål, och man måste samla ihop alla för att få tillgång till Pokémon Ligan, så är det i alla Pokémon Spel hittills. Från början var det meningen att Pokémon bara skulle vara ett vanligt brädspel, som du spelade med Familjen eller liknande (alltså inte någon Gameboy/Tv-spel eller liknande). Men som tur var så ändrade man det, och släppte de första Pokémon Spelen till Game Boy Pocket, och de spelen var Pokémon Red/Blue och Green (Green tyvärr bara släppt i Japan). Sedan kom en förbättring till de tre spelen, som hette Pokémon Yellow, som liknade Tv-serien Pokémon! Man var Ash, och hade sin Pikachu springande efter sig, genom hela spelet.

Jag tycker att Game Feaks och Nintendo har lyckats utomordentligt med denna Ruby/Sapphire förbättring, om man kan kalla det så. Och nu bygger mestadel av spelet på färgen Grön (som jag gillar, eftersom det är min favorit färg =). För övrigt tycker jag att det är jätte bra att man kan fånga både Groudon och Kyogre, och att man är både Team Magma/Aquas fiender. Och jag gillar även de nya förbättrade utseendet i de olika gymmen m.m, som slutsats, så har Nintendo och Game Freaks lyckats extremt bra, och jag lovar alla Pokémon fans, kommer bli överlyckliga.

Grafik(9): Massa små pixlar/polygoner som gör allt för att göra spelet till en fröjd för ögat. Och det vill jag lova att de lyckats med =) Snäppet snyggare än FR/LG, vilket gör detta spelet grafiskt sett mycket bra. Spelkänsla(10): Precis lika prefekt och fulländad som alla de andra Pokémon spelen, så lätt att lära sig och så lätt att kontrollera, så det är inget man behöver träna på precis ;). Just därför ligger spelkänslan på topp! Ljud(8): Jättebra strid musik, men efter ett tag så kan låtarna faktiskt gå dig på nerverna, men det går ju alltid att sänka ljudet om man så önskar =) Hållbarhet(10): Fånga alla 386!?! mmm... det är en riktigt svår uppgift, och få alla item/Pokébollar, alla TM/HM gör allt, prata med alla gubbar i spelet, få alla saker... Vad mer behöver jag säga?

Totalbetyg: 9.3 Ljud: 8 Grafik: 9 Hållbarhet: 10 Spelkänsla: 10