2 november 2001
    Game Freak
    902
    -

8.5 8.1

Inskickad av Fuska-nu den 12/12 -10 12:04

Spelet som släpptes 2001 är fortfarande aktuellt idag. Det börjar med att professor Elm i New Bark Town i Johto-regionen kallar på dig. Du bor rätt så nära. Innan får du bestämma tiden i spelet, gör så det blir i verkligheten. Vissa Pokémon kan du möta på dagen och vissa bara på natten. Det visar sig att du ska få en Pokémon! Du får välja mellan Chikorita (gräspokémon), Cyndaquil (eldpokémon) och Totodile (vattenpokémon). Jag rekommenderar Chikorita med tanke på dess kraftfulla utveckling; Meganium. Totodile är riktigt bra som att göra spelet roligare, alltså lite tråkigare då du utvecklar den till Croconaw och Feraligatr. Cyndaquil får du avgöra själv om du vill ha, jag har inget emot den.

Du får också ett uppdrag. Han vill att du ska hämta hos Mr. Pokémon ett mystiskt ägg. Nu blir spelet lite fritt. Nu kan du vända dig mot en så kallad "route". När du kommer dit så är faktiskt en annan professor där; Oak . Du får en Pokedex av honom. Där kan du se vart du kan möta Pokémon m.m. Du ska nu tillbaka med ägget till Prof. Elm. Efter det får du springa iväg. Ditt mål är att klara Pokémonligan, fånga alla Pokémon och bli den bästa Pokémontränaren i världen!

Jättebra! Detta är en bra förbättring av de tidigare versionerna Pokémon Silver och Gold. Lite bättre grafik. Det är ju från början till Game Boy Color, så väldigt bra grafik för att vara så gammalt. Du kan även spela det på Game Boy Advance (och Game Boy Advance SP). Jag fick spelet i somras, då jag hade längtat länge. Det är svårare än alla nya Pokémonspel faktiskt. Pokémonspelen handlar mycket om utmaningar, det har det gjort i åratal och jag (och fler förstås) tröttnar aldrig. Om du inte spelat Pokémon tidigare så ska du nog fråga experter på Fuska.nu.

LÄS DETTA INNAN DU KÖPER SPELET: Alla Game Boy Color-spel har ett slags batteri i sig. Så när du kört riktigt länge på det så raderas all data (och nu då det är väldigt gammalt ska du nog passa på innan det inte finns längre). Det hände mig två gånger innan jag köpte mitt Pokémon Crystal, fast då var det på Pokémon Silver. Så där minskar hållbarheten, lite.

Motivera? Ska försöka om det gå på det här underbara spelet. Vi börjar med grafiken, som vanligt:

Grafik: Det är bättre en dem gamla Mario-spelen. Om man ska konkurrera det med de nya spelen bli det kanske 4/10. Men grafiken är inte allt! 7/10.

Spelkänslan: Du är en tjej/kille som springer runt i Pokémonvärlden. Det viktigaste är att det är Pokémon, det gör allt bra. 8/10.