Shopping cart

Magazines cover a wide array subjects, including but not limited to fashion, lifestyle, health, politics, business, Entertainment, sports, science,

Nyheter

Ny Silent Hill-upplevelse grumlar gränsen mellan spel och TV

2 Mins Read

Silent Hill Ascension, det senaste tillskottet från Konami, Genvid Entertainment och Behaviour Interactive, har landat med en blandning av förväntan och besvikelse. Istället för den skräck som tidigare präglat serien är den här upplevelsen svår att definiera – är det ett spel? En TV-serie? Eller något däremellan?

Konceptet låter lockande på ytan. Tittarna registrerar sig gratis och får tillgång till korta mikroavsnitt av en TV-serie. Under tittandet kan de använda Influence Points (IP) för att rösta om vilka beslut en karaktär ska ta, lite som i Telltales interaktiva spel.

Men det är här som förvirringen börjar. Systemet med IP, som man både kan tjäna och köpa, är inte det enda sättet att interagera med innehållet. Det finns också möjligheten att köpa en ”battle pass”, och användare ställs inför flertalet beslut där de kan satsa sina poäng. Varför en interaktiv TV-serie behöver sådana spelmekaniker är svårt att förstå. Att navigera genom alla dessa lager av interaktion kan vara en riktig huvudvärk.

Responsen från fansen har varit blandad, men övervägande kritisk. Många har uttryckt sin förvirring över formatet, medan andra anser att detta var fel sätt att återuppliva Silent Hill-serien på. Kommentarer som ”serien borde ha förblivit död” och ”detta är oacceptabelt från Konami” är vanligt förekommande.

Förutom spelets gränssnitt och betalsystem har också kvaliteten på showen själv kritiserats. Enligt recensenter och användare lider avsnitten av stela animationer, tråkiga karaktärer, och dålig röstskådespeleri. Till råga på allt finns det en funktion där tittare kan ”köpa” chansen att deras avatar dyker upp i showen, vilket ytterligare komplicerar upplevelsen.

Kort sagt, Silent Hill Ascension kanske inte är den triumferande återkomsten som många fans hade hoppats på. Om detta är Konamis bild av en framtida Silent Hill-upplevelse, kanske det är bäst att tänka om.

Comments are closed

Liknande artikeler