Välkommen Gäst! Logga in eller registrera ett konto.

Logga in











Forumtråd

Välkommen till Fuska.nus forum. För att kunna skriva i forumet måste du vara medlem och inloggad. Medlem blir du gratis genom att klicka på Registrera dig i logga in-rutan. Men du kan kika runt i alla forumen och läsa även om du inte är inloggad.



Graffiti

27/05 -15 22:45 MartinMilk

MartinMilk Forummoderator

17341 XP 1623 inlägg

Här diskuterar vi allt som handlar om graffiti/klotter skadegörelse you name it. Vad är era åsikter om detta fenomen? Har du eller något du känner utövat/utövar graffiti? Vad är snygg/ful graffiti och var tycker du det är okej/inte okej att måla.

Klicka för att öppna bilden i nytt fönster och i full storlekKlicka för att öppna bilden i nytt fönster och i full storlekKlicka för att öppna bilden i nytt fönster och i full storlekKlicka för att öppna bilden i nytt fönster och i full storlek

Egna åsikter
Jag själv älskar graffiti klotter och allt vad de kallas, det är därför jag gör tråden. Tycker graffiti passar in bra i samhället då jag inte trivs i att bo i en miljö där allt ska se extremt perfekt ut hela tiden, för vi lever ju trots allt inte i ett 'perfekt' samhälle. Däremot så tycker jag inte att graffitin hör hemma på folks privata hus/bilar etc.. Däremot tycker jag det är helt okej att man måla i gångtunnlar skateparker tåg och övriga objekt. Visst fattar jag att det är moraliskt fel och att det kostar otroliga summor pengar, men det är lite det som är charmen i det också.

Sen finns det ju tyvärr i princip inga valmöjligheter för en person som vill utöva konsten idag. Det finns kanske max 2 lagliga väggar i hela Stockholm så det blir en ganska lång väg att åka ifall man vill måla. Visst säger vissa att papper och penna funkar väl lika bra, Men det är lite som att säga till någon som vill göra oljemålningar att börja rita med tusch.


Senast redigerat 27/05 -15 22:46

Wii U PS4 XBone PC

28/05 -15 09:39 Markuz97

Markuz97

35964 XP 4201 inlägg

Jag har inget problem med om folk klottrar i gångtunnlar, på soptunnor och Busshållplatser osv.
Däremot tycker jag inte att man ska klottra på folks privata egendom. dsv Bilar/hus.

Medlem sedan version 4.

28/05 -15 20:15 DarknessSky

DarknessSky Administratör

11856 XP 1499 inlägg

Jag håller med Markuz. Jag har inget problem med klotter, vissa målningar är riktigt snygga och borde faktiskt ställas ut men man ska inte göra det på privat egendom.

Det borde införas speciella klotterplank. Vet att det finns i andra länder, kanske även i Sverige, är inte helt hundra.

Nickar Quattro i #fuska.nu
Administratör på fuska.nu.

28/05 -15 20:40 Daxter_SSJ4

Daxter_SSJ4

8246 XP 1890 inlägg

Klotter är vandalism och inte samma sak som graffiti. Graffiti är själva stilen. Jag har inget emot gatukonst, men vill se större variation, så jag är väl emot graffiti.

28/05 -15 20:56 ReservoirDog

ReservoirDog Spelmoderator

15423 XP 4988 inlägg

Japp, klotter är förstörelse. Däremot kan Graffiti vara fint, men jag uppskattar inte det riktigt egentligen. Är väl jag som inte är så fascinerad av "gatukonst" som ovanstående talare har nämnt.

Är mera ett fan av tavel - och skulpturkonst.


Senast redigerat 28/05 -15 21:07

Tillfällig moderator på sidan. Fråga mig om ni undrar över något.

I refuse. - Rohan Kishibe

28/05 -15 21:59 MartinMilk

MartinMilk Forummoderator

17341 XP 1623 inlägg

Daxter_SSJ4 skrev:
Klotter är vandalism och inte samma sak som graffiti. Graffiti är själva stilen. Jag har inget emot gatukonst, men vill se större variation, så jag är väl emot graffiti.

Du har dock väldigt fel i det du säger.

Graffiti och det du kallar klotter hör ihop. Det är från tagsen allt kommer. Street art som du tänker på är inte densamma som är i snygga Graffiti målningar. Stor skillnad. En graffiti målare vill sprida sitt namn överallt i form av målningar och i stor utsträckning tags. En som målar street art gör ett unikt konstverk och inte har samma behov med att sprida sitt namn.

Wii U PS4 XBone PC

28/05 -15 23:05 Daxter_SSJ4

Daxter_SSJ4

8246 XP 1890 inlägg

MartinMilk skrev:

Du har dock väldigt fel i det du säger.

Graffiti och det du kallar klotter hör ihop. Det är från tagsen allt kommer.

Klotter behöver inte ha några tags. Om någon skriver "cp pung" på en vägg eller sprayar ett hakkors är det inte graffiti.

MartinMilk skrev:

Det är från tagsen allt kommer. Street art som du tänker på är inte densamma som är i snygga Graffiti målningar. Stor skillnad. En graffiti målare vill sprida sitt namn överallt i form av målningar och i stor utsträckning tags. En som målar street art gör ett unikt konstverk och inte har samma behov med att sprida sitt namn.

Det var precis vad jag sa, jag skulle hellre se mer annan gatukonst än graffiti. Alla graffitimålare har inte samma tankesätt och målar inte av samma syfte.

28/05 -15 23:12 MartinMilk

MartinMilk Forummoderator

17341 XP 1623 inlägg

Daxter_SSJ4 skrev:
MartinMilk skrev:

Du har dock väldigt fel i det du säger.

Graffiti och det du kallar klotter hör ihop. Det är från tagsen allt kommer.

Klotter behöver inte ha några tags. Om någon skriver "cp pung" på en vägg eller sprayar ett hakkors är det inte graffiti.

MartinMilk skrev:

Det är från tagsen allt kommer. Street art som du tänker på är inte densamma som är i snygga Graffiti målningar. Stor skillnad. En graffiti målare vill sprida sitt namn överallt i form av målningar och i stor utsträckning tags. En som målar street art gör ett unikt konstverk och inte har samma behov med att sprida sitt namn.

Det var precis vad jag sa, jag skulle hellre se mer annan gatukonst än graffiti. Alla graffitimålare har inte samma tankesätt och målar inte av samma syfte.


Precis, 'cp unge' är klotter. Men en tag är fortfarande inom Graffitin. Det är samma sak fast olika stilar utav det. Det är fakta som inte har med någons specifika åsikter att göra. Jag skulle inte kalla en som gör street art för graffiti konstnär. De är street artists.

Wii U PS4 XBone PC

29/05 -15 23:42 Yobbo

Yobbo

5149 XP 666 inlägg

Hatar folk som gör fula tags i en färg på precis varje elskåp de ser. Förstår mig verkligen inte på sådana människor. Men om det är någon riktigt skicklig som har lagt ned tid och energi på en "grafitti-målning" kan jag uppskatta det till en viss gräns. Bara det inte blir för mycket. Någonstans blir det ändå någon form av "inflation" på grafitti. Blir det för mycket tröttnar man liksom. Jag kan samtidigt köpa att folk ser det som vandalism och att det är olagligt.

31/05 -15 16:07 MartinMilk

MartinMilk Forummoderator

17341 XP 1623 inlägg

Yobbo skrev:
Hatar folk som gör fula tags i en färg på precis varje elskåp de ser. Förstår mig verkligen inte på sådana människor. Men om det är någon riktigt skicklig som har lagt ned tid och energi på en "grafitti-målning" kan jag uppskatta det till en viss gräns. Bara det inte blir för mycket. Någonstans blir det ändå någon form av "inflation" på grafitti. Blir det för mycket tröttnar man liksom. Jag kan samtidigt köpa att folk ser det som vandalism och att det är olagligt.

Men är verkligen elskåp så värst snyggare utan tagsen? De är gråa metall bitar som finns överallt. Tycker inte att lite färg varken förstör eller gör den fulare. Kan förstå att man stör sig på när tags kommer på redan snygga hus te.x byggnaderna i gamla stan som är väldigt vackra. Då ser jag hellre en svart och rinnig tag på ett elskåp.

Wii U PS4 XBone PC

31/05 -15 17:32 Yobbo

Yobbo

5149 XP 666 inlägg

Det jag menade var att jag ogillar själva klotterstilen. Den som enbart innebär enfärgade, meningslösa tags som folk sprayar/målar ut bara för att. Sen tog jag bara elskåp som ett exempel, eftersom de vanligtvis är fyllda med klotter. Håller med om att elskåp sällan är särkilt roliga att se på vare sig de är oklottrade eller klottrade, men personligen tycker jag bara att "fulklotter" gör dem ännu fulare. Är det däremot någon som faktiskt behärskar konstformen grafitti och kan göra det snyggt så får de gärna förgylla våra annars så tråkiga elskåp. Det är min åsikt. Summan av kardemumman är alltså att jag ogillar all form av "fulklotter". Grafitti kan å andra sidan se bra ut på rätt plats. Men jag håller med dig, Martin, hellre fula tags på elskåp än på husen i Gamla Stan


Senast redigerat 31/05 -15 17:34

Svara

Du måste vara inloggad för att svara på trådar.

Hoppa till forum

Trådar