Välkommen Gäst! Logga in eller registrera ett konto.

Logga in











Forumtråd

Välkommen till Fuska.nus forum. För att kunna skriva i forumet måste du vara medlem och inloggad. Medlem blir du gratis genom att klicka på Registrera dig i logga in-rutan. Men du kan kika runt i alla forumen och läsa även om du inte är inloggad.



Vad räknas som retro?

22/05 -15 17:16 MartinMilk

MartinMilk Forummoderator

17341 XP 1623 inlägg

Efter att jag läste ett svar i VS tråden så slog det plötsligt mig.. Vad räknas egentligen som retro? Vad tycker den stora massan är retro och vad ser jag själv som retro egentligen?

När jag ser ett Gamecube spel tycker jag att det känns lite retro fast samtidigt så är det ju inte så gammalt.. PS2 känns däremot inte lika retro, men det kan ha att göra med att den slutade tillverkas för bara något år sedan. Blir en konsol retro när den inte längre finns att få tag på i vanliga butiker? Eller måste konsolen ha varit ute ett X antal år?

Vad tycker ni själva på fuska.nu? Vad är retro för dig?

Klicka för att öppna bilden i nytt fönster och i full storlek



Wii U PS4 XBone PC

22/05 -15 20:20 FIQ

FIQ

7471 XP 624 inlägg

Tekniskt sett så är ju retro allt gammalt, och under en sådan definition skulle ju PS2 anses retro (och möjligtvis tillochmed PS3).
Fast "retrogaming" som genre som vissa använder det ser jag mer som typ 8-16-bitarsspel med 2d-grafik, klassisk chiptunemusik och MIDI-aktiga ljud man hörde under 16-bitarseran. och dylikt.

| Tänk | Skriv | Rätta | Skicka | Vänta |

FIQ - medlem

(Inspirerad från signatur av Anti)

22/05 -15 21:21 MartinMilk

MartinMilk Forummoderator

17341 XP 1623 inlägg

Men Nintendo 64 PS1 och Dreamcast måste väl ändå också anses som retro? Retro kan ju vara många saker.

Varför vissa ser 8bit och 16bit som det som verkligen är retro kan ju vara för att de var bland de första konsolerna som man såg som retro. Men idag är väl allt som är mer än 10 år gammalt retro? Eller?? :)


Senast redigerat 22/05 -15 21:22

Wii U PS4 XBone PC

25/05 -15 20:42 DarkMasters

DarkMasters

10289 XP 1689 inlägg

Personligen känns det som om typ 5e generationen och neråt är retro för mig. Har svårt för att kalla gamecube och ps2 retro helt än med tanke på att jag fortfarande minns så gott när de kom ut haha :D

[::[___]::]
[o [__] ::]
==3DS==

26/05 -15 02:39 MartinMilk

MartinMilk Forummoderator

17341 XP 1623 inlägg

DarkMasters skrev:
Personligen känns det som om typ 5e generationen och neråt är retro för mig. Har svårt för att kalla gamecube och ps2 retro helt än med tanke på att jag fortfarande minns så gott när de kom ut haha :D

Men Dreamcast är väl ändå retro? Den är ju från samma generation.

Wii U PS4 XBone PC

26/05 -15 11:31 Inzain

Inzain

2111 XP 169 inlägg

Jag tycker att tidigt 2000-tal och bakåt är retro. GameCube, Playstation 2 och Xbox är självklart retro då de inte tillhör ''förra'' generationen.

Med förra generationen av konsoler menar jag Xbox 360, Wii och Playstation 3.

Inzain

28/05 -15 17:43 DarkMasters

DarkMasters

10289 XP 1689 inlägg

MartinMilk skrev:
DarkMasters skrev:
Personligen känns det som om typ 5e generationen och neråt är retro för mig. Har svårt för att kalla gamecube och ps2 retro helt än med tanke på att jag fortfarande minns så gott när de kom ut haha :D


Men Dreamcast är väl ändå retro? Den är ju från samma generation.


Just det, hade helt glömt bort den. Det är knepigt det där alltså. Men i slutändan är det väl kanske lite upp till var och en.

[::[___]::]
[o [__] ::]
==3DS==

28/05 -15 20:26 Daxter_SSJ4

Daxter_SSJ4

8246 XP 1890 inlägg

FIQ skrev:
Tekniskt sett så är ju retro allt gammalt

Allt som imiterar gamla saker. Att säga att retro är allt gammalt är mer av en pragmatisk definition.

Spel blir ju billigare ju äldre de är, men när de blir gamla nog så börjar de bli dyrare igen. Jag skulle säga att alla spel förbi den punkten är retro.

28/05 -15 21:52 MartinMilk

MartinMilk Forummoderator

17341 XP 1623 inlägg

Daxter_SSJ4 skrev:
FIQ skrev:
Tekniskt sett så är ju retro allt gammalt

Allt som imiterar gamla saker. Att säga att retro är allt gammalt är mer av en pragmatisk definition.

Spel blir ju billigare ju äldre de är, men när de blir gamla nog så börjar de bli dyrare igen. Jag skulle säga att alla spel förbi den punkten är retro.

Finns ju dock spel till Wii som börjar bli dyrare. Samma med 3DS..

Wii U PS4 XBone PC

28/05 -15 22:19 DarknessSky

DarknessSky Administratör

11856 XP 1499 inlägg

Jag skulle säga att retro spel är gamla spel som typ PS2 och från den tiden. Kanske kalla det old school och SNES-spel retro?

Jag vet faktiskt inte riktigt men hela tråden är ändå grundad på att jag inte riktigt visste var gränsen för retro drogs :)

Nickar Quattro i #fuska.nu
Administratör på fuska.nu.

28/05 -15 22:52 Daxter_SSJ4

Daxter_SSJ4

8246 XP 1890 inlägg

MartinMilk skrev:
Finns ju dock spel till Wii som börjar bli dyrare. Samma med 3DS..


Det finns alltid avvikelser.


Svara

Du måste vara inloggad för att svara på trådar.

Hoppa till forum

Trådar