Välkommen Gäst! Logga in eller registrera ett konto.

Logga in











Forumtråd

Välkommen till Fuska.nus forum. För att kunna skriva i forumet måste du vara medlem och inloggad. Medlem blir du gratis genom att klicka på Registrera dig i logga in-rutan. Men du kan kika runt i alla forumen och läsa även om du inte är inloggad.



Blir man smart av att lyssna på musik?

01/06 -13 15:51 Fuska-nu

Fuska-nu

1 XP 16411 inlägg

Skrivet av den borttagna medlemmen Pudkip

Det är egentligen inte det som jag undrar. Enligt den här videon blir man i alla fall stimulerad av att lyssna på musik. Men säg att du skulle lyssna på en låt, eller till och med göra en låt, i huvudet? Typ som när du har fastnat på en låt och du hör den om och om igen i huvudet. Skulle det ha samma effekt som om du lyssnade på en låt eller satt och spelade gitarr?

01/06 -13 16:11 The_new_cake

The_new_cake

6336 XP 1408 inlägg

Det är väl inget unikt med musiken, men däremot tror jag man mår bra av att vara lite kreativ (eller åtminstone försöka). Där ingår även lite musik. Men jag tror inte man blir så mycket smartare av att lyssna på samma låt hela tiden.

Här finns en lite längre artikel som jag hittade om ämnet:
http://www.lararnasnyheter.se/FS_12_01_tema_...

01/06 -13 17:19 Daxter_SSJ4

Daxter_SSJ4

8246 XP 1890 inlägg

Det beror vad man lyssnar på. Man blir svart av att lyssna på Kendrick Lamar eller Killer Mike, men man blir inte svart av att lyssna på Ted Gärdestad.

01/06 -13 20:40 Fuska-nu

Fuska-nu

1 XP 16411 inlägg

Skrivet av den borttagna medlemmen Pudkip

Notera att jag frågade vad som händer när man håller på med kreativa saker (som t. ex. att lyssna på musik och komma på egna melodier mm.) i huvudet, alltså inte t. ex. sätta sig ner och rita, utan föreställa sig att man gör det.

02/06 -13 21:05 Eric_

Eric_

3583 XP 690 inlägg

Daxter_SSJ4 skrev:
Det beror vad man lyssnar på. Man blir svart av att lyssna på Kendrick Lamar eller Killer Mike, men man blir inte svart av att lyssna på Ted Gärdestad.


Motivera? Att du gillar Kendrik Lamar/ Killer Mike mer än Gärdestad är inte ett argument.

*

03/06 -13 08:14 Daxter_SSJ4

Daxter_SSJ4

8246 XP 1890 inlägg

Eric_ skrev:
Motivera?

För att du inte riktigt läste igenom det där.

05/06 -13 14:43 Eric_

Eric_

3583 XP 690 inlägg

Daxter_SSJ4 skrev:
Eric_ skrev:
Motivera?

För att du inte riktigt läste igenom det där.


Aha, trodde du menade smart men råkade skriva svart. Dock finns det väl en del svärta även i Gärdestads musik.

*


Svara

Du måste vara inloggad för att svara på trådar.

Hoppa till forum

Trådar