Välkommen Gäst! Logga in eller registrera ett konto.

Logga in











Forumtråd

Välkommen till Fuska.nus forum. För att kunna skriva i forumet måste du vara medlem och inloggad. Medlem blir du gratis genom att klicka på Registrera dig i logga in-rutan. Men du kan kika runt i alla forumen och läsa även om du inte är inloggad.



FB gilla knapp på min hemsida

Svara
08/05 -13 13:46 Forza

Forza

9477 XP 539 inlägg

DarknessSky skrev:
Forza skrev:
DarknessSky skrev:
Forza skrev:
The_new_cake skrev:
Givetvis kan du det. Du får bara ändra i länken så den blir:
<?php include('index_meny.php'); ?>

Eller något liknande beroende på vad du döper filen till.


Tänkte inte klart när jag frågade den frågan, löste det ganska direkt men glömde skriva det här. Har dock ett annat problem.

För att få rätt "meny" att vara aktiv, tex med koden du skickade är ju alltid nyheter aktiv och vet ju hur man ändrar de. Det är ju bara att alla sidor kommer ju få samma aktiv. Hur löser jag detta för att de ska bli lätt att ändra i menyn också?

Hoppas du förstår vad jag menar.

Min lösning kanske inte är den bästa men jag brukar sätta en session på varje sida som säger vilken sida man besöker ex $_SESSION['visiting'] = 'startsida'; och sedan kör jag en if-sats i menykoden för att se om $_SESSION['visiting'] är "startsida" och isf ha den som aktiv.


ohh :0 jag har aldrig använt de där, hur gör man för att få det att fungera i kodningen? Noob guide tack :P

Jag slänger ihop ett exempel, post uppdateras inom kort ;)

Detta är bara ett enkelt exempel på hur detta skulle kunna fungera:
meny.php

<ul>
<li<?php if ($_SESSION['visiting'] == 'startsida') { echo ' class="active"'; } ?>><a href="#">Menyval 1</a></li>
<li<?php if ($_SESSION['visiting'] == 'sida2') { echo ' class="active"'; } ?>><a href="#">Menyval 2</a></li>
</ul>



hem.php
massa kod över
$_SESSION['visiting'] = "startsida";
<?php include('meny.php'); ?>
massa annan kod under detta

--------

Är förståeligt om det är svårt att hänga med ;) säg bara till om jag ska förklara något tydligare.


Har lite problem, jag gjorde meny.php såhär:



<header>
<div class="wrapper">
<h1><a href="/" id="logo"></a></h1>
<nav>
<ul id="menu">
<li<?php if ($_SESSION['visiting'] == 'index') { echo ' class="active"'; } ?>><a href="index.php">Start</a></li>
<li<?php if ($_SESSION['visiting'] == 'Nyheter') { echo ' class="active"'; } ?>><a href="Nyheter.php">Nyheter</a></li>
<li<?php if ($_SESSION['visiting'] == 'Hyrkart') { echo ' class="active"'; } ?>><a href="Hyrkart.php">Hyrkart</a></li>
<li<?php if ($_SESSION['visiting'] == 'Bokningar') { echo ' class="active"'; } ?>><a href="Bokningar.php">Bokningar</a></li>
<li<?php if ($_SESSION['visiting'] == 'Aktivitetskalender') { echo ' class="active"'; } ?>><a href="Aktivitetskalender.php">Aktivitetskalender</a></li>
<li<?php if ($_SESSION['visiting'] == 'Aktiva') { echo ' class="active"'; } ?>><a href="Aktiva.php">Aktiva</a></li>
<li<?php if ($_SESSION['visiting'] == 'Banan') { echo ' class="active"'; } ?>><a href="Banan.php">Banan</a></li>
<li<?php if ($_SESSION['visiting'] == 'Galleri') { echo ' class="active"'; } ?>><a href="Galleri.php">Galleri</a></li>
<li<?php if ($_SESSION['visiting'] == 'Lankar') { echo ' class="active"'; } ?>><a href="Lankar.php">Länkar</a></li>
<li<?php if ($_SESSION['visiting'] == 'AkMed') { echo ' class="active"'; } ?>><a href="AkMed.php">Åk Med!</a></li>
<li<?php if ($_SESSION['visiting'] == 'Borja') { echo ' class="active"'; } ?>><a href="Borja.php">Börja Köra Kart!</a></li>
<li<?php if ($_SESSION['visiting'] == 'Klasser') { echo ' class="active"'; } ?>><a href="Klasser.php">Kartingklasser</a></li>
<li<?php if ($_SESSION['visiting'] == 'Kontakt') { echo ' class="active"'; } ?>><a href="Kontakt.php">Kontakta Oss</a></li>
</ul>
</nav>
</div>
</header>



Sen provade jag först i Nyheter:


<?php include('meny.php'); ?>



Och då var som sagt ingen "aktiv"

Sedan provade jag:


$_SESSION['visiting'] = "Nyheter";
<?php include('meny.php'); ?>



Utan resultat blir bara som en text och inte en kod. Vad gör jag fel?


Senast redigerat 08/05 -13 13:47

>>>http://www.youtube.com/user/ImagineTunez<<<
Awesome Muisc Everyday!
The Music that you haven't heard yet.

08/05 -13 16:20 DarknessSky

DarknessSky Administratör

11856 XP 1499 inlägg

Forza skrev:

Sen provade jag först i Nyheter:


<?php include('meny.php'); ?>



Och då var som sagt ingen "aktiv"

Sedan provade jag:


$_SESSION['visiting'] = "Nyheter";
<?php include('meny.php'); ?>



Utan resultat blir bara som en text och inte en kod. Vad gör jag fel?


Den sista metoden är helt rätt, dock så ska $_SESSION['visiting'] = "Nyheter"; vara innanför <?php ?> så det ska alltså se ut såhär


<?php
$_SESSION['visiting'] = "Nyheter";
include('meny.php');
?>

Nickar Quattro i #fuska.nu
Administratör på fuska.nu.

08/05 -13 17:46 Forza

Forza

9477 XP 539 inlägg

DarknessSky skrev:
Forza skrev:

Sen provade jag först i Nyheter:


<?php include('meny.php'); ?>



Och då var som sagt ingen "aktiv"

Sedan provade jag:


$_SESSION['visiting'] = "Nyheter";
<?php include('meny.php'); ?>



Utan resultat blir bara som en text och inte en kod. Vad gör jag fel?


Den sista metoden är helt rätt, dock så ska $_SESSION['visiting'] = "Nyheter"; vara innanför <?php ?> så det ska alltså se ut såhär


<?php
$_SESSION['visiting'] = "Nyheter";
include('meny.php');
?>




Gjorde som du sa på alla sidor men fungerar ändå inte... Eller tror de fungerade från börja. För har för mig jag testade först.

Meny.php ser ut såhär:

<header>
<div class="wrapper">
<h1><a href="/" id="logo"></a></h1>
<nav>
<ul id="menu">
<li<?php if ($_SESSION['visiting'] == 'index') { echo ' class="active"'; } ?>><a href="index.php">Start</a></li>
<li<?php if ($_SESSION['visiting'] == 'Nyheter') { echo ' class="active"'; } ?>><a href="Nyheter.php">Nyheter</a></li>
<li<?php if ($_SESSION['visiting'] == 'Hyrkart') { echo ' class="active"'; } ?>><a href="Hyrkart.php">Hyrkart</a></li>
<li<?php if ($_SESSION['visiting'] == 'Bokningar') { echo ' class="active"'; } ?>><a href="Bokningar.php">Bokningar</a></li>
<li<?php if ($_SESSION['visiting'] == 'Aktivitetskalender') { echo ' class="active"'; } ?>><a href="Aktivitetskalender.php">Aktivitetskalender</a></li>
<li<?php if ($_SESSION['visiting'] == 'Aktiva') { echo ' class="active"'; } ?>><a href="Aktiva.php">Aktiva</a></li>
<li<?php if ($_SESSION['visiting'] == 'Banan') { echo ' class="active"'; } ?>><a href="Banan.php">Banan</a></li>
<li<?php if ($_SESSION['visiting'] == 'Galleri') { echo ' class="active"'; } ?>><a href="Galleri.php">Galleri</a></li>
<li<?php if ($_SESSION['visiting'] == 'Lankar') { echo ' class="active"'; } ?>><a href="Lankar.php">Länkar</a></li>
<li<?php if ($_SESSION['visiting'] == 'AkMed') { echo ' class="active"'; } ?>><a href="AkMed.php">Åk Med!</a></li>
<li<?php if ($_SESSION['visiting'] == 'Borja') { echo ' class="active"'; } ?>><a href="Borja.php">Börja Köra Kart!</a></li>
<li<?php if ($_SESSION['visiting'] == 'Klasser') { echo ' class="active"'; } ?>><a href="Klasser.php">Kartingklasser</a></li>
<li<?php if ($_SESSION['visiting'] == 'Kontakt') { echo ' class="active"'; } ?>><a href="Kontakt.php">Kontakta Oss</a></li>
</ul>
</nav>
</div>
</header>


Och enav sidorna tex såhär:


<?php
$_SESSION['visiting'] = "AkMed";
include('meny.php');
?>

>>>http://www.youtube.com/user/ImagineTunez<<<
Awesome Muisc Everyday!
The Music that you haven't heard yet.

08/05 -13 18:23 DarknessSky

DarknessSky Administratör

11856 XP 1499 inlägg

Forza skrev:
DarknessSky skrev:
Forza skrev:

Sen provade jag först i Nyheter:


<?php include('meny.php'); ?>



Och då var som sagt ingen "aktiv"

Sedan provade jag:


$_SESSION['visiting'] = "Nyheter";
<?php include('meny.php'); ?>



Utan resultat blir bara som en text och inte en kod. Vad gör jag fel?


Den sista metoden är helt rätt, dock så ska $_SESSION['visiting'] = "Nyheter"; vara innanför <?php ?> så det ska alltså se ut såhär


<?php
$_SESSION['visiting'] = "Nyheter";
include('meny.php');
?>




Gjorde som du sa på alla sidor men fungerar ändå inte... Eller tror de fungerade från börja. För har för mig jag testade först.

Meny.php ser ut såhär:

<header>
<div class="wrapper">
<h1><a href="/" id="logo"></a></h1>
<nav>
<ul id="menu">
<li<?php if ($_SESSION['visiting'] == 'index') { echo ' class="active"'; } ?>><a href="index.php">Start</a></li>
<li<?php if ($_SESSION['visiting'] == 'Nyheter') { echo ' class="active"'; } ?>><a href="Nyheter.php">Nyheter</a></li>
<li<?php if ($_SESSION['visiting'] == 'Hyrkart') { echo ' class="active"'; } ?>><a href="Hyrkart.php">Hyrkart</a></li>
<li<?php if ($_SESSION['visiting'] == 'Bokningar') { echo ' class="active"'; } ?>><a href="Bokningar.php">Bokningar</a></li>
<li<?php if ($_SESSION['visiting'] == 'Aktivitetskalender') { echo ' class="active"'; } ?>><a href="Aktivitetskalender.php">Aktivitetskalender</a></li>
<li<?php if ($_SESSION['visiting'] == 'Aktiva') { echo ' class="active"'; } ?>><a href="Aktiva.php">Aktiva</a></li>
<li<?php if ($_SESSION['visiting'] == 'Banan') { echo ' class="active"'; } ?>><a href="Banan.php">Banan</a></li>
<li<?php if ($_SESSION['visiting'] == 'Galleri') { echo ' class="active"'; } ?>><a href="Galleri.php">Galleri</a></li>
<li<?php if ($_SESSION['visiting'] == 'Lankar') { echo ' class="active"'; } ?>><a href="Lankar.php">Länkar</a></li>
<li<?php if ($_SESSION['visiting'] == 'AkMed') { echo ' class="active"'; } ?>><a href="AkMed.php">Åk Med!</a></li>
<li<?php if ($_SESSION['visiting'] == 'Borja') { echo ' class="active"'; } ?>><a href="Borja.php">Börja Köra Kart!</a></li>
<li<?php if ($_SESSION['visiting'] == 'Klasser') { echo ' class="active"'; } ?>><a href="Klasser.php">Kartingklasser</a></li>
<li<?php if ($_SESSION['visiting'] == 'Kontakt') { echo ' class="active"'; } ?>><a href="Kontakt.php">Kontakta Oss</a></li>
</ul>
</nav>
</div>
</header>


Och enav sidorna tex såhär:


<?php
$_SESSION['visiting'] = "AkMed";
include('meny.php');
?>




Jag ber om ursäkt, insåg precis att jag glömt nämna att du *HÖGST UPP* på sidan ska ha <?php session_start(); ?> det är extremt viktigt att ingen kod, inte ens blanksteg är innan detta på dina sidor. Du måste ha det på alla sidor för att den ska komma ihåg din session.

Nickar Quattro i #fuska.nu
Administratör på fuska.nu.

08/05 -13 18:49 Forza

Forza

9477 XP 539 inlägg

DarknessSky skrev:
Forza skrev:
DarknessSky skrev:
Forza skrev:

Sen provade jag först i Nyheter:


<?php include('meny.php'); ?>



Och då var som sagt ingen "aktiv"

Sedan provade jag:


$_SESSION['visiting'] = "Nyheter";
<?php include('meny.php'); ?>



Utan resultat blir bara som en text och inte en kod. Vad gör jag fel?


Den sista metoden är helt rätt, dock så ska $_SESSION['visiting'] = "Nyheter"; vara innanför <?php ?> så det ska alltså se ut såhär


<?php
$_SESSION['visiting'] = "Nyheter";
include('meny.php');
?>




Gjorde som du sa på alla sidor men fungerar ändå inte... Eller tror de fungerade från börja. För har för mig jag testade först.

Meny.php ser ut såhär:

<header>
<div class="wrapper">
<h1><a href="/" id="logo"></a></h1>
<nav>
<ul id="menu">
<li<?php if ($_SESSION['visiting'] == 'index') { echo ' class="active"'; } ?>><a href="index.php">Start</a></li>
<li<?php if ($_SESSION['visiting'] == 'Nyheter') { echo ' class="active"'; } ?>><a href="Nyheter.php">Nyheter</a></li>
<li<?php if ($_SESSION['visiting'] == 'Hyrkart') { echo ' class="active"'; } ?>><a href="Hyrkart.php">Hyrkart</a></li>
<li<?php if ($_SESSION['visiting'] == 'Bokningar') { echo ' class="active"'; } ?>><a href="Bokningar.php">Bokningar</a></li>
<li<?php if ($_SESSION['visiting'] == 'Aktivitetskalender') { echo ' class="active"'; } ?>><a href="Aktivitetskalender.php">Aktivitetskalender</a></li>
<li<?php if ($_SESSION['visiting'] == 'Aktiva') { echo ' class="active"'; } ?>><a href="Aktiva.php">Aktiva</a></li>
<li<?php if ($_SESSION['visiting'] == 'Banan') { echo ' class="active"'; } ?>><a href="Banan.php">Banan</a></li>
<li<?php if ($_SESSION['visiting'] == 'Galleri') { echo ' class="active"'; } ?>><a href="Galleri.php">Galleri</a></li>
<li<?php if ($_SESSION['visiting'] == 'Lankar') { echo ' class="active"'; } ?>><a href="Lankar.php">Länkar</a></li>
<li<?php if ($_SESSION['visiting'] == 'AkMed') { echo ' class="active"'; } ?>><a href="AkMed.php">Åk Med!</a></li>
<li<?php if ($_SESSION['visiting'] == 'Borja') { echo ' class="active"'; } ?>><a href="Borja.php">Börja Köra Kart!</a></li>
<li<?php if ($_SESSION['visiting'] == 'Klasser') { echo ' class="active"'; } ?>><a href="Klasser.php">Kartingklasser</a></li>
<li<?php if ($_SESSION['visiting'] == 'Kontakt') { echo ' class="active"'; } ?>><a href="Kontakt.php">Kontakta Oss</a></li>
</ul>
</nav>
</div>
</header>


Och enav sidorna tex såhär:


<?php
$_SESSION['visiting'] = "AkMed";
include('meny.php');
?>




Jag ber om ursäkt, insåg precis att jag glömt nämna att du *HÖGST UPP* på sidan ska ha <?php session_start(); ?> det är extremt viktigt att ingen kod, inte ens blanksteg är innan detta på dina sidor. Du måste ha det på alla sidor för att den ska komma ihåg din session.


Hur menar du? på absolut alla sidor? även meny.php och på rad nummer 1?

Provade med de på bara meny.php och 2 andra sidor då fick jag iaf inget resultat.

>>>http://www.youtube.com/user/ImagineTunez<<<
Awesome Muisc Everyday!
The Music that you haven't heard yet.

08/05 -13 21:23 DarknessSky

DarknessSky Administratör

11856 XP 1499 inlägg

Forza skrev:
massa text

Såhär testade jag och det fungerade felfritt

meny.php http://pastebin.com/9uXwY2Wy

index.php http://pastebin.com/aWiVLVXy

Nickar Quattro i #fuska.nu
Administratör på fuska.nu.

09/05 -13 15:14 Forza

Forza

9477 XP 539 inlägg

DarknessSky skrev:
Forza skrev:
massa text

Såhär testade jag och det fungerade felfritt

meny.php http://pastebin.com/9uXwY2Wy

index.php http://pastebin.com/aWiVLVXy


Testade att göra som du säger och fick också att den som var vald att bli svart, dock så får jag inte till det på min hemsida. De fortsätter att vara vit och "oaktiv". Det stör mig lite dock så har de ingen inverkan på funktion men skulle gärna hitta en lösning på det.

>>>http://www.youtube.com/user/ImagineTunez<<<
Awesome Muisc Everyday!
The Music that you haven't heard yet.

09/05 -13 15:26 Knewt

Knewt

11417 XP 453 inlägg

Forza skrev:
Så ja :) tack för hjälpen än en gång, ge mig gärna synpunkter. Hade texten i 13px förut men fick ett klagomål på lite och otydlig text därför texten är något stor.(iaf i mina ögon sett)

De är de där med Nyheter sidan jag skulle kanske vilja ha en annan lösning på och så vore det ju bra om man hade php för menyn iaf. Dock så kan jag inte alls php kodning. Jag är ju som du märker inte vidare duktig på html. Lär mig eftersom och på mitt eget sätt :)


Skulle nog säga att allt under 14-15px är för litet nu för tiden, 16px brukar vara en bra storlek för brödtext tycker jag :)

Värt att också påpeka är att det är bad practice att använda bilder till text. Framförallt rubrikerna bör vara riktig text, verkar som att det är bilder?


Senast redigerat 09/05 -13 15:27

09/05 -13 15:36 DarknessSky

DarknessSky Administratör

11856 XP 1499 inlägg

Forza skrev:
DarknessSky skrev:
Forza skrev:
massa text

Såhär testade jag och det fungerade felfritt

meny.php http://pastebin.com/9uXwY2Wy

index.php http://pastebin.com/aWiVLVXy


Testade att göra som du säger och fick också att den som var vald att bli svart, dock så får jag inte till det på min hemsida. De fortsätter att vara vit och "oaktiv". Det stör mig lite dock så har de ingen inverkan på funktion men skulle gärna hitta en lösning på det.

Kollade på din sida och hittade problemet. Problemet rör inte PHP utan det är HTML och CSS.

På startsidan har du id="active" i din HTML-kod som i CSSen reflekterar #active som du säkert vet. Men på resten av dina sidor har du class="active" som reflekterar .active i din CSS-kod. Antingen byter du ut alla dina class="active" till id="active" eller ändrar "#" som är framför active till "." i din CSS-fil.

Nickar Quattro i #fuska.nu
Administratör på fuska.nu.

09/05 -13 23:44 Forza

Forza

9477 XP 539 inlägg

DarknessSky skrev:

Kollade på din sida och hittade problemet. Problemet rör inte PHP utan det är HTML och CSS.

På startsidan har du id="active" i din HTML-kod som i CSSen reflekterar #active som du säkert vet. Men på resten av dina sidor har du class="active" som reflekterar .active i din CSS-kod. Antingen byter du ut alla dina class="active" till id="active" eller ändrar "#" som är framför active till "." i din CSS-fil.

The_new_cake skrev:

Massa hjälp :)



Tack båda två för extremt bra hjälp :) Var beredd på mer frågor från min sida.

>>>http://www.youtube.com/user/ImagineTunez<<<
Awesome Muisc Everyday!
The Music that you haven't heard yet.

13/05 -13 17:50 The_new_cake

The_new_cake

6336 XP 1408 inlägg

Knewt: Skulle snarare säga tvärtom, det vanligaste idag är att man har runt 11-14 pixlar på brödtext. Sedan kan rubriker vara något större. Något som jag börjat se på lite fler ställen är att man med ett skript (alternativt ren CSS med media-saken) ändrar textstorlek beroende på skärmupplösning.

Hans rubriker består inte heller av bilder. Det är vanliga <h2>-taggar om man kollar i koden, som sedan görs om till <canvas>-objekt med hjälp av två små skript. Orkade inte riktigt kontrollera skriptet, men förmodligen så kollar det upp om webbläsaren har stöd för HTML5 innan den gör om till <canvas>-objekt. Smart sätt för de som inte vill använda CSS3 (på grund av problemen som uppstår med olika webbläsare).

03/06 -13 15:20 Knewt

Knewt

11417 XP 453 inlägg

The_new_cake skrev:
Knewt: Skulle snarare säga tvärtom, det vanligaste idag är att man har runt 11-14 pixlar på brödtext. Sedan kan rubriker vara något större. Något som jag börjat se på lite fler ställen är att man med ett skript (alternativt ren CSS med media-saken) ändrar textstorlek beroende på skärmupplösning.

Jag har ingen aning om vad som är vanligast (det tycker jag inte är speciellt intressant). det jag däremot vet/har lärt mig/whatever är att det mest optimala är 15-17px för brödtext på datorer, och aningen mindre storlek för läsplattor och mobiler.


Hans rubriker består inte heller av bilder. Det är vanliga <h2>-taggar om man kollar i koden, som sedan görs om till <canvas>-objekt med hjälp av två små skript. Orkade inte riktigt kontrollera skriptet, men förmodligen så kollar det upp om webbläsaren har stöd för HTML5 innan den gör om till <canvas>-objekt. Smart sätt för de som inte vill använda CSS3 (på grund av problemen som uppstår med olika webbläsare).

Åhfan, ingen aning om hur det där med canvas fungerar tyvärr. Men är det verkligen speciellt smart då? När jag kör CTRL + F på rubriktexterna så hittar inte webbläsaren texten, alltså verkar inte webbläsaren fatta att rubrikerna är text? Känns inte ansvarsfullt, men vad vet jag. Orkar inte sätta mig in i hur det där funkar

03/06 -13 18:08 The_new_cake

The_new_cake

6336 XP 1408 inlägg

Angående canvas så vet jag nog inte heller hur smart det är av den anledningen. Det jag vet är att man får bättre stöd i webbläsare (alla som har stöd för HTML5 men inte all jobbig CSS). Däremot finns det andra tillfällen då canvas är riktigt smart, man tillåts trots allt att "rita" exakt vad man vill inom det blocket. Så lite svårare figurer och sådant, där man fortfarande inte vill använda bilder, kan man med fördel använda HTML5 canvas.


Svara

Du måste vara inloggad för att svara på trådar.

Hoppa till forum

Trådar