Välkommen Gäst! Logga in eller registrera ett konto.

Logga in











Forumtråd

Välkommen till Fuska.nus forum. För att kunna skriva i forumet måste du vara medlem och inloggad. Medlem blir du gratis genom att klicka på Registrera dig i logga in-rutan. Men du kan kika runt i alla forumen och läsa även om du inte är inloggad.



Träning

Svara
08/02 -13 23:48 Knewt

Knewt

11417 XP 453 inlägg

Daxter_SSJ4 skrev:
Nu vet jag varför alla gillar Knewt.

:)<3

Mal_ganis skrev:
Fint länkat, om jag nu skulle ha sagt att det var dåligt att äta mellanmål på kvällen, vilket inte alls vad det jag sa. Jag påpekar att det är dumt att äta innan du lägger dig, eftersom kroppen inte kommer att omvandla energin till arbete utan istället lagrar energi i form av fett. Läs om biologin eller idrott och hälsa böckerna om du anser att det är fel. Att däremot äta på kvällen är inte nödvändigtvis ett problem så länge du låter kroppen få en chans att förbränna det. Fråga din idrottslärare om du känner dig tveksam, kan garantera att han/hon säger nej till proteinrik mat innan kudden. Just saying, jag tror att dem är kunniga inom sitt område.

Fast kontentan av artikeln jag länkade var ju att det inte spelar någon roll när på dygnet man äter. För fettinlagringen och fettförbränningen spelar det inte roll om du intar all näring under frukosten, fördelar den jämt på 6 mål eller äter hälften av alla kalorier en kvart innan du får besök av John Blund. Det är ändå ett ganska så accepterat faktum inom tränings- och hälsovärlden att det är kcal-intaget under en 24-timmarsperiod som spelar roll om man lägger på sig fett eller inte, och inte vilken tidpunkt på dygnet intaget skedde.

Att det inte används lika mycket energi hos en kropp i vila som en kropp i arbete är ju dock givet, så självklart innebär detta att mer av energin från ett kvällsmål hamnar i kroppens fettdepåer JUST DÅ (när man sover). Men man kan inte se det så, det spelar egentligen ingen roll vad som händer med energin under ett så kort tidsintervall.

Men det du sa i ditt första inlägg var att proteinet inte kommer användas för att bygga muskler hos en kropp som sover. Självklart stämmer det inte. Proteinsyntesen är en process som sker överallt i kroppens celler hela tiden oavsett om kroppen sover eller är aktiv, precis som fettinlagringsprocessen. Muskler byggs hela tiden och det behövs därför alltid protein.

Därför är det egentligen bara positivt att käka protein innan man lägger sig om man vill bygga muskler, och då helst ett långsamt protein så att nedbrytningen sker under ett lite längre tidsintervall och räcker under hela natten. För maximal muskeluppbyggnad.

Detta är ganska grundläggande skit som jag fått lära mig. Bland annat på mina idrottskurser av mina idrottslärare.


Senast redigerat 08/02 -13 23:54

09/02 -13 10:28 Mal_ganis

Mal_ganis

9643 XP 820 inlägg

Newt skrev:
Men det du sa i ditt första inlägg var att proteinet inte kommer användas för att bygga muskler hos en kropp som sover. Självklart stämmer det inte. Proteinsyntesen är en process som sker överallt i kroppens celler hela tiden oavsett om kroppen sover eller är aktiv, precis som fettinlagringsprocessen. Muskler byggs hela tiden och det behövs därför alltid protein.


Missförstå mig rätt, men du kan omöjligt påpeka att kroppen bygger muskler i den grad som den gör under dagen. Det är en önsketänkande men absurd tankegång. Du vet ju själv varför man ska äta ordentligt efter ett träningspass, eller hur? Frågade du dina lärare om de rekommenderar att äta mellan 23-01 på kvällen för att sedan gå och lägga sig? Vad tror du egentligen de kommer säga? Jag har ännu inte hört talas om någon som delar upp sin kost till 12 på natten, så vad händer då som faktiskt är ganska uppenbart? Tror inte att jag måste förklara hur det fungerar.

People aren't actually retarded, they're just completely fucking clueless.

09/02 -13 10:57 gosseN

gosseN

2054 XP 630 inlägg

Mal_ganis skrev:
Newt skrev:
Men det du sa i ditt första inlägg var att proteinet inte kommer användas för att bygga muskler hos en kropp som sover. Självklart stämmer det inte. Proteinsyntesen är en process som sker överallt i kroppens celler hela tiden oavsett om kroppen sover eller är aktiv, precis som fettinlagringsprocessen. Muskler byggs hela tiden och det behövs därför alltid protein.


Missförstå mig rätt, men du kan omöjligt påpeka att kroppen bygger muskler i den grad som den gör under dagen. Det är en önsketänkande men absurd tankegång. Du vet ju själv varför man ska äta ordentligt efter ett träningspass, eller hur? Frågade du dina lärare om de rekommenderar att äta mellan 23-01 på kvällen för att sedan gå och lägga sig? Vad tror du egentligen de kommer säga? Jag har ännu inte hört talas om någon som delar upp sin kost till 12 på natten, så vad händer då som faktiskt är ganska uppenbart? Tror inte att jag måste förklara hur det fungerar.

Har hört att det finns bodybuilders som tar 3 timmar mellan måltiderna väldigt seriöst och går upp på natten för att äta något.

Varken judar eller norrmän har bra erfarenheter från läger.

09/02 -13 11:54 Knewt

Knewt

11417 XP 453 inlägg

Mal_ganis skrev:
Missförstå mig rätt, men du kan omöjligt påpeka att kroppen bygger muskler i den grad som den gör under dagen. Det är en önsketänkande men absurd tankegång. Du vet ju själv varför man ska äta ordentligt efter ett träningspass, eller hur?

Kroppens behov av protein är inte detsamma under hela dygnet, nej. Det stämmer. Vad nu det har med saken att göra.

Kroppen behöver fortfarande byggstenar under natten. Det är inte direkt så att alla kroppens processer lägger av bara för att man sover.

Mal_ganis skrev:
Frågade du dina lärare om de rekommenderar att äta mellan 23-01 på kvällen för att sedan gå och lägga sig? Vad tror du egentligen de kommer säga? Jag har ännu inte hört talas om någon som delar upp sin kost till 12 på natten, så vad händer då som faktiskt är ganska uppenbart? Tror inte att jag måste förklara hur det fungerar.

Kan vi släppa det här med att "fråga idrottslärare"? Det fungerar inte riktigt att komma fram till något vettigt när jag länkar till forskningsstudier och förklarar hur saker och ting fungerar - och får svar att jag borde "läsa på" eller fråga mina idrottslärare.

Har förövrigt inga idrottslärare längre, men om jag hade haft så är jag övertygad om att de hade känt till vikten av att tillföra protein innan sänggående. Man kan ju i alla fall hoppas.


så vad händer då som faktiskt är ganska uppenbart?

Jag har ingen aning vad du tänker på.


Tror inte att jag måste förklara hur det fungerar.

Om du känner att det jag säger är felaktigt är det högst önskvärt att du berättar hur det egentligen ligger till, jo.

------

Här har du forumtrådar och artiklar med hänvisningar till forskningsstudier som stödjer det jag säger:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.ph...

Läs under "myth 10":
http://www.simplyshredded.com/top-10-muscle-...

http://www.charlespoliquin.com/Blog/tabid/13...

http://www.improveme.se/new/magazine/article...

Rapport av en forskningsstudie:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22330017

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.ph...

https://www.flashback.org/t1711759

25/02 -13 09:44 Knewt

Knewt

11417 XP 453 inlägg

Klicka för att öppna bilden i nytt fönster och i full storlek


Svara

Du måste vara inloggad för att svara på trådar.

Hoppa till forum

Trådar