Välkommen Gäst! Logga in eller registrera ett konto.

Logga in











Forumtråd

Välkommen till Fuska.nus forum. För att kunna skriva i forumet måste du vara medlem och inloggad. Medlem blir du gratis genom att klicka på Registrera dig i logga in-rutan. Men du kan kika runt i alla forumen och läsa även om du inte är inloggad.



Problem på Fuska.nu: Del 1

03/01 -13 17:24 The_new_cake

The_new_cake

6336 XP 1408 inlägg

Nu är det väl dags för mig att göra något liknande det Forsa höll på med för ett tag sedan... Jag tänkte däremot försöka vända det hela på ett lite annorlunda sätt och berätta om de problem som Fuska.nu har och hur man skulle kunna lösa dem. Jag har dessutom valt att dela upp det i ett par olika delar, bara av den anledningen att det känns bättre.

Navigering
Navigeringen på Fuska.nu kan vid en första anblick tyckas vara helt okej... dessvärre är den långt ifrån det. Det finns kort och gott två menyer; en för inloggade personer och en för besökare också. Vad är då problemet med menyerna? Det är att menyerna är så oorganiserade som ett par menyer bara kan vara.

Vid en första anblick innehåller menyn för besökare bara spelkonsoler och tillåter att man navigerar runt bland spelsektionen. Men vid en närmare kontroll ser man länkar till både hem, forum och köp och sälj. På de sidorna finns inget som besökare har någon större nytta av; utan de är snarare medlemssidor. Dessutom är den menyn inte "fastklämd” utan kräver alltid att man scrollar upp till toppen igen. Detta är dåligt då spelsidorna är extremt långa, och kräver oftast att man scrollar ett par sidor uppåt.

Kollar man på menyn för inloggade medlemmar däremot, så ser den till en början ganska fulländad ut. Du har en flik för din profil, en för dina polare, en för forumet och så vidare... men där är fortfarande mycket som saknar ordning. Det finns en del dubbletter och en del saker som inte alls passar in i sina flikar. Vi ska inte ens försöka gå in på sök-fliken; jag har försökt använda den vid något tillfälle men det blir grymt irriterande när man måste hålla muspekaren ovanför sök-området för att se vad man skriver. Det är inte direkt användarvänligt heller...

Sen finns det problem med att en del helt enkelt inte ser denna meny och därför inte vetat var man loggar in; den sticker inte ut det minsta utan är nästan helt osynlig i toppen. Den kan lite jämföras med Facebooks och Googles alternativ, men båda dessa ser till att sticka ut med svarta och blåa färger. Något som jag skulle säga är ganska medvetet.

Ett annat problem med nuvarande navigering är att man inte gör någon "reklam" för medlemsfunktionen. Besökare hade ingen aning om att vi hade en julkalender förra året. Jämfört med V4 där det hade stått i menyn för dem också. Väl inne på julkalendern hade de sett att man hade behövt vara medlem och då kanske även blivit det. Hur stora “medlemsförlusterna” på detta är går väl inte säga, men förmodligen hade en och annan person blivit medlem om man kunnat få alla besökare att veta om medlemsfunktionerna.

Lösning: Slå samman de båda menyerna till en meny. Gör struktureringen tydlig och byt färg så den sticker ut på något sätt. Ett exempel kan faktiskt vara att ge den lite färg med någon gradient. Det enda som kan behöva göras är att ändra textfärgen då också. Mitt förslag är orange; då ingen större sida har någon sådan färg såvitt jag vet.


background-color: orange;
background-image: -webkit-gradient(linear, 0% 0%, 0% 100%, from(orange), to(#CC8300));
background-image: -webkit-linear-gradient(top, orange, #CC8300);
background-image: -moz-linear-gradient(top, orange, #CC8300);
background-image: -ms-linear-gradient(top, orange, #CC8300);
background-image: -o-linear-gradient(top, orange, #CC8300);


Klicka för att öppna bilden i nytt fönster och i full storlek

Funktioner utan funktion
Fuska.nu har gott om funktioner, det måste jag medge. Tyvärr saknar de flesta någon faktiskt funktion. Det har blivit bättre på senare tid, nu tjänar man på att fylla i båda vilka ens polare är och vilka spel man äger. Det listas åtminstone någonstans och får någon funktion. Men jag har fortfarande ingen anledning att ange “bäst just nu”, “riktiga namn”, “steam” och liknande. Givetvis skulle samtliga av dessa kunna få en funktion; tänk dig att du får ett meddelande när nya trådar med något som du fyllt i som “bäst just nu” skapas eller kan koppla ditt steam-konto med Fuska.nu. Finns gott om möjligheter!

Lösning: Detta går ta hand om ganska enkelt. Det handlar om att se till att alla saker på Fuska.nu fyller en funktion, och har en uppgift. Har jag en anledning att fylla i och uppdatera vad jag tycker är bäst just nu så är det troligare att jag gör det också.

Färger
Bara för att vi hade en väldigt mörk layout tidigt under V5 så betyder inte det att man inte borde ha någon färg alls. Just nu kör vi väldigt mycket efter gråskalan så fort man lyckats ta sig förbi den översta bilden på varje sida. Den enda färgen jag faktiskt ser när jag skriver detta inlägg är en liten smiley-figur i verktygsfältet för inlägg.

Tillägg: Nu precis innan jag skulle posta upptäckte jag att länken till att läsa reglerna är mörkt blå också. Så, två små färger hittades väl.

Lösning: Kort problem kräver kort lösning - låt en del saker ha lite färg! Se mitt exempel på navigeringsfältet tidigare.

Reklam måste anpassas
Fuska.nu har alltid haft problem med detta... inte ens på V4 så var reklamen "inkluderad" i sidan, utan låg i ett eget fält jämte. När Fuska.nu finansieras via reklam så måste man ta det i beaktning när man gör sidan. Inte lägga till i efterhand så det hamnar utanför “sidan”.

Detsamma gäller egentligen ett par andra annonser, förutom de till höger, också. Allt som inte är “på sidan” utan har hamnat utanför borde integreras bättre. Fl-Net har tidigare försökt integrera reklam på ett bättre sätt, tyvärr tycker jag de har lagt till alltför mycket men det är lite en annan historia. Den reklam som finns borde vara anpassad rent design-mässigt; då kanske de på sikt kan minska den reklam som finns på sidan.

Lösning: Just nu är sidan 900 pixlar bred, utöka detta med cirka 300 pixlar och lägg till en lodrät linje mellan det och innehållet från den riktiga sidan. Det innebär att man inte ger en fullständig reklam-integrering men samtidigt så slänger man inte undan det så långt det går. Trots allt; om fler trycker på reklamen så får Fuska.nu mer pengar och behöver mindre reklam för att kunna fortsätta. Mitt förslag är inte helt genomarbetat på denna punkten; utan ska väl mest vara för att se hur det borde vara.

Klicka för att öppna bilden i nytt fönster och i full storlek

Riktigt när nästa del presenteras vet jag inte... men den kommer. Har mer saker som jag vill ta upp iallefall.


Senast redigerat 03/01 -13 17:26
03/01 -13 20:36 Mal_ganis

Mal_ganis

9643 XP 820 inlägg

Låter som samma gamla visa; påpeka vad som är fel utan att verkligen få någonting gjort. Visserligen är jag inte en administratör men jag har verkligen inte hört att ni tagit er tid till att samlas och lägga fram problem, lösningar och beslut inom senaste tiden (adminforum räknas inte). Rätta mig gärna om jag har fel.

People aren't actually retarded, they're just completely fucking clueless.

03/01 -13 23:35 MartinMilk

MartinMilk Forummoderator

17341 XP 1623 inlägg

bra tips.. men kommer förmodligen aldrig bli gjort och till vilken nytta skulle det?

Wii U PS4 XBone PC

31/01 -13 15:08 FIQ

FIQ

7471 XP 624 inlägg

Håller med dig om mycket, framförallt den usla sökfunktionen.

Jag vill dock ha kvar den på något sätt, har folk en lösning på problemet tro? För personligen kommer jag inte på någon...

Skulle multisök som det funkade på V5 fungera på V6?

EDIT: Sen tycker åtminstone jag att det är en smula överdrivet att påstå att Fuska.nu är färglöst. Utöver det du redan tagit upp finns det nyanser av blå här och var (fast inte så mycket i just forumet). Det räcker IMO. Topbar borde däremot ha en mer iögonfallande färg.
Sen finns det faktiskt en tredje meny längst ner på sidan men den är väldigt diskret.


Senast redigerat 31/01 -13 15:11

| Tänk | Skriv | Rätta | Skicka | Vänta |

FIQ - medlem

(Inspirerad från signatur av Anti)

31/01 -13 15:45 Daxter_SSJ4

Daxter_SSJ4

8246 XP 1890 inlägg

Jag skulle också säga att det är färglöst, men det är inte något fel med det. Personligen skulle jag föredra ett mörkt färgtema för att det är lättare på ögonen, speciellt om kvällen.

10/02 -13 21:38 The_new_cake

The_new_cake

6336 XP 1408 inlägg

FIQ: Ser inget fel med att behålla sök-funktionen som den är. Möjligtvis kan man göra om den så man kan söka på flera ställen samtidigt (forumet, klubbar, medlemmar och spel). Borde väl gå att göra en sida som visar resultat från alla ställen, om det nu inte tar alltför mycket på servern.

Det man däremot inte bör göra är att förlita sig helt på sökfunktionen. Se till att göra det enklare att hitta i både forumet och till de spel man vill. Forumet kan göras om så det blir enklare att hitta runt och för spelsektionen kan man byta ut de jobbiga rullgardinerna och göra något enklare istället.

Hade för den delen helt glömt den tredje menyn, men du har rätt i det också. Den tredje menyn gör det däremot inte mer logiskt. Du har även rätt i att det finns en del färger, men så fort man skrollat ner från toppen en bit så är det knappast något. Lite mer färg anser inte jag skulle skada.

10/02 -13 22:37 FIQ

FIQ

7471 XP 624 inlägg

The_new_cake skrev:
FIQ: Ser inget fel med att behålla sök-funktionen som den är. Möjligtvis kan man göra om den så man kan söka på flera ställen samtidigt (forumet, klubbar, medlemmar och spel). Borde väl gå att göra en sida som visar resultat från alla ställen, om det nu inte tar alltför mycket på servern.

Det man däremot inte bör göra är att förlita sig helt på sökfunktionen. Se till att göra det enklare att hitta i både forumet och till de spel man vill. Forumet kan göras om så det blir enklare att hitta runt och för spelsektionen kan man byta ut de jobbiga rullgardinerna och göra något enklare istället.

Hade för den delen helt glömt den tredje menyn, men du har rätt i det också. Den tredje menyn gör det däremot inte mer logiskt. Du har även rätt i att det finns en del färger, men så fort man skrollat ner från toppen en bit så är det knappast något. Lite mer färg anser inte jag skulle skada.

Det jag menade är att i V5 så var multisök direkt i själva topbar, istället för att dyka upp då man hovrar över Sök (vilket ger diverse problem, och söksaken fungerar inte ens som den ska i Chromium).

Och nej, menyn längst ner gör inget mer logiskt, nämnde bara att den fanns.

Forumet tycker jag faktiskt inte har några jätteproblem vad gäller att hitta saker. Spelindex å andra sidan...

| Tänk | Skriv | Rätta | Skicka | Vänta |

FIQ - medlem

(Inspirerad från signatur av Anti)

11/02 -13 17:09 The_new_cake

The_new_cake

6336 XP 1408 inlägg

Forumet är väl det som är mest svårnavigerat. Det beror dock inte på layouten i sig, utan det är enbart strukturproblem.

Som bästa exempel på det är Minecraft. Där den officiella tråden är placerad i simulator-forumet medan de flesta diskussioner om spelet är i övriga spel men det finns även de som tycker att det är ett äventyrsspel samtidigt som det på flera andra stora spelsidor klassificeras som ett actionspel vilket det även görs av en del butiker. Så för att hitta till Minecraft diskussioner så måste man söka igenom åtminstone fyra underforum - något som jag tror mycket få gör.

Förutom det så flyttas Mario Kart-trådar ifrån racing-forumet till Plattform och Fighting, vilket även det är helt ologiskt. Visserligen innehåller Plattform och Fighting ett Mario-underforum, men det innebär knappast att Mario Kart tillhör den genren.

Som om inte det hela vore tillräckligt så anses ofta Shooter och Fighting vara en undergenre till Action. Vilket innebär att alla trådar och spel som finns i Fighting och Shooter även passar i Action-underforumet, vilket även det skapar ytterliggare problem.

Finns gott om fler exempel, men jag tror jag fått fram min poäng. Sökfunktionen i topbar fungerar för mig som den ska i Google Chrome (antar jag), däremot har jag problem med multisök i Internet Explorer (9). Så fort man försöker byta från Spel till något annat så får den för sig att man dragit undan muspekaren från menyn och stängs därför.


Senast redigerat 11/02 -13 17:13
11/02 -13 19:17 Knewt

Knewt

11417 XP 453 inlägg

Ang navigeringen så håller jag med till fullo när det gäller problemen. Inte bara navigeringen egentligen, hela sidan är ganska kass vad det gäller användarvänlighet och struktur. Nu har jag ju såklart inte den blekaste hur man tänkte när man utvecklade v6, men det känns som att det inte låg speciellt mycket tanke bakom något alls. Bara lite "släng in lite gradients, byt lite färger och låtsas att sidan helt plötsligt blev snygg, det borde ju räcka".

När vi ändå rantar, någon som försökt surfa via mobilen? Totalt omöjligt. Inte heller finns det någon riktig konsistens i designen, spacingen och typografin är ett helvete och css-koden är nog det värsta skräp jag någonsin sett. Jävla tomte till front end-utvecklare.

Till hans försvar är det iofs ganska tufft att göra en responsive, modern och välfungerande webbsida när 2/6-delar av sidans width är reserverat för reklamannons-spam.

Tycker inte om din lösning dock.
EDIT: Fast din lösning är ju bättre, helt klart.


Senast redigerat 11/02 -13 19:24

11/02 -13 19:26 DarknessSky

DarknessSky Administratör

11856 XP 1499 inlägg

Knewt skrev:
När vi ändå rantar, någon som försökt surfa via mobilen?

Jag har försökt och det enda problemet jag får är placeringen på topbaren, visserligen försvinner problemet med hovering när man har en awesome penna till mobilen som löser detta genom att ha pennan någon cm från skärmen.

Knewt skrev:
Inte heller finns det någon riktig konsistens i designen, spacingen och typografin är ett helvete och css-koden är nog det värsta skräp jag någonsin sett. Jävla tomte till front end-utvecklare.

Ehm, det är väl du som gjort designen? Iaf grunden och sedan har du och FIQ tillsammans fixat den mer passande för Fuska.nu? :)

Nickar Quattro i #fuska.nu
Administratör på fuska.nu.

11/02 -13 19:50 The_new_cake

The_new_cake

6336 XP 1408 inlägg

Knewt: Min navigeringslösning består endast av ett "enklare ingrepp". Vill man göra det riktigt bra så krävs nog ett "större ingrepp" i designen, där kan jag hålla med till fullo.

Surfar en hel del på Fuska.nu med mobilen, och visst märks det att den inte är användaranpassad. Men den fungerar fortfarande till största del. Har upptäckt att om man håller länge på topbar så räknas det som att man har "muspekaren" ovanför, och det är då möjligt att surfa runt. Det fungerar åtminstone i Google Chrome för Android, men skulle anta att det fungerar på fler webbläsare (tror jag testat på Firefox för ett bra tag sedan).

Höll ett tag på att skapa en design för Fuska.nu till pekskärmar, men det har legat på is under ett tag. Delvis för att det skulle kräva mer APIn och liknande från Fuska.nus sida (tänker inte göra en mobilsida utan forumet kan jag väl direkt säga).


Svara

Du måste vara inloggad för att svara på trådar.

Hoppa till forum

Trådar