Välkommen Gäst! Logga in eller registrera ett konto.

Logga in











Forumtråd

Välkommen till Fuska.nus forum. För att kunna skriva i forumet måste du vara medlem och inloggad. Medlem blir du gratis genom att klicka på Registrera dig i logga in-rutan. Men du kan kika runt i alla forumen och läsa även om du inte är inloggad.



Veganer

Svara
19/12 -12 09:53 Daxter_SSJ4

Daxter_SSJ4

8246 XP 1890 inlägg

Vad tycker ni? Själv tycker jag det är dumt.

Edit: Tusan, borde postat i debatt :#


Senast redigerat 19/12 -12 11:50
19/12 -12 15:47 gosseN

gosseN

2054 XP 630 inlägg

Låt oss jämföra detta med fotboll

Varken judar eller norrmän har bra erfarenheter från läger.

19/12 -12 21:35 Mal_ganis

Mal_ganis

9643 XP 820 inlägg

Daxter_SSJ4 skrev:
Själv tycker jag det är dumt.


Vet du vad jag tycker är dumt? Imbiceller som säger åt andra hur de ska leva för att de är så otroligt övertygade om att ditt sätt att leva är det enda rätta sättet.

Jag tycker du är dum.

People aren't actually retarded, they're just completely fucking clueless.

19/12 -12 22:05 Daxter_SSJ4

Daxter_SSJ4

8246 XP 1890 inlägg

Mal_ganis skrev:
Jag tycker du är dum.

;_;

Vad har du fått "Imbiceller som säger åt andra hur de ska leva för att de är så otroligt övertygade om att ditt sätt att leva är det enda rätta sättet." ifrån förresten?

19/12 -12 22:16 Mal_ganis

Mal_ganis

9643 XP 820 inlägg

Daxter_SSJ4 skrev:
Mal_ganis skrev:
Jag tycker du är dum.

;_;

Vad har du fått "Imbiceller som säger åt andra hur de ska leva för att de är så otroligt övertygade om att ditt sätt att leva är det enda rätta sättet." ifrån förresten?


"Jag tycker det är dumt att vara vegan" - Implementerar att du anser att du är övertygad om att det är bättre att inte vara vegan, troligen utan att ha provat detta själv (mitt argument följer den klassiska "Jag skulle aldrig klara mig utan kött och plockade bananer etc.").
Därefter väljer du att försöka påverka omgivningen genom ditt sagda påstående som du även kommer spy ut i andra diskussioner om ex. veganer (vilket du säkerligen gjort förut).

TL;DR: Sköt dig själv.


Senast redigerat 19/12 -12 22:17

People aren't actually retarded, they're just completely fucking clueless.

19/12 -12 22:29 mariobros1

mariobros1

19708 XP 856 inlägg

Ser inte riktigt det ''dumma'' med det. Deras eget val, och så länge det inte berör mig personligen ser jag inte några som helst problem med det, så länge de inte mår dåligt utav det.

The stone that sits on the very top of the mountain's mighty face, does it think it's more important than the rocks that form the base?

19/12 -12 22:35 Daxter_SSJ4

Daxter_SSJ4

8246 XP 1890 inlägg

Mal_ganis skrev:
"Jag tycker det är dumt att vara vegan" - Implementerar att du anser att du är övertygad om att det är bättre att inte vara vegan

Jag tycker också det är dumt att dra förhastade slutsatser av antydelser.

Mal_ganis skrev:
troligen utan att ha provat detta själv

Jupp, utan att provat det själv. Det går att ge utvärderingar utan personlig erfarenhet.

Mal_ganis skrev:
(mitt argument följer den klassiska "Jag skulle aldrig klara mig utan kött och plockade bananer etc.").

Menar du att jag skulle säga det? Visserligen tycker jag om kött, men jag tycker även om aminosyror, animaliska fetter och ett överlag lättare sätt att få i sig alla macros. Äter veganer verkligen inte plockade bananer förresten? Vad är det för fel med dem?

Mal_ganis skrev:
Därefter väljer du att försöka påverka omgivningen genom ditt sagda påstående som du även kommer spy ut i andra diskussioner om ex. veganer (vilket du säkerligen gjort förut).

Förhastade slutsatser igen. Jag antar att du menar att jag skulle vara den personen som går till religösa och säger "Hörru, du vet väl att gud inte finns? Religion orsakar massvis med krig i världen och det behövs verkligen inte längre." Om det är vad du tror så har du helfel.

Om du menar att jag överhuvudtaget har en åsikt som jag uttrycker så har du däremot rätt.

Mal_ganis skrev:
TL;DR: Sköt dig själv.

Jag som trodde man inte skulle säga åt andra hur de ska bete sig :/

20/12 -12 00:05 Mal_ganis

Mal_ganis

9643 XP 820 inlägg


Jag tycker också det är dumt att dra förhastade slutsatser av antydelser.

Ska vi ta om det igen? Du tycker det är dumt att vara vegan, därefter är en vegan dum (inom valet av att vara eller icke vara vegan). Eftersom det följer ditt resonemang så är det en helt och hållet legitim slutsats.


Jupp, utan att provat det själv. Det går att ge utvärderingar utan personlig erfarenhet.

Men du kan inte säga att någons val är dumt för att du inte kan se fördelarna. Din sk. "utvärdering" är heller ingen sådan, eftersom du varken granskar eller analyserar någon form av resultat. Allt du har gjort är att spy ut ett påstående ur blotta intet. Men om du vill komma med dina bilagor för din utvärdering om detta ämne så känn dig fri att posta dessa.


Menar du att jag skulle säga det? Visserligen tycker jag om kött, men jag tycker även om aminosyror, animaliska fetter och ett överlag lättare sätt att få i sig alla macros. Äter veganer verkligen inte plockade bananer förresten? Vad är det för fel med dem?


Snarare odlade bananer som ej odlas på ekologist sätt. Finns många former av veganism där den vanligaste innebär att du inte intar någon mat av animalistiskt ursprung. Det jag syftade på var veganism med avseende på konstgjord odling. Det finns något för alla.


Förhastade slutsatser igen. Jag antar att du menar att jag skulle vara den personen som går till religösa och säger "Hörru, du vet väl att gud inte finns? Religion orsakar massvis med krig i världen och det behövs verkligen inte längre." Om det är vad du tror så har du helfel.

Om du menar att jag överhuvudtaget har en åsikt som jag uttrycker så har du däremot rätt.

Roligt att du påstår att du inte är en sådan person när det var exakt detta du gjorde när du skapade tråden. Du bör vara medveten om att du kom och sa "Hej, jag tycker det är dumt att vara vegan." utan återkoppling till något. Det var precis som om jag skulle göra en tråd och säga "Hej, jag tycker fjollträskare är knäppa", låter det som en bra idé? Nej.


Jag som trodde man inte skulle säga åt andra hur de ska bete sig :/

Du säger att det är dumt att vara vegan, jag säger åt dig att se efter ditt eget liv innan du ser efter mitt.

För neutralitetens skull kan jag tillägga att jag inte är vegan av någon form. Jag föder upp köttkalvar som jag skjuter, slaktar, styckar, säljer samt äter. Det betyder inte att jag respekterar den som väljer att vara vegan, jag har dock haft min period där jag avstått från all form av animalistiska produkter i ett halvår för erfarenhets skull.

People aren't actually retarded, they're just completely fucking clueless.

20/12 -12 13:17 Eric_

Eric_

3583 XP 690 inlägg

Om folk vill äta äcklig mat när det finns god, så är jag fine med det. Bara de inte tjatar om att jag också borde göra det.

*

20/12 -12 17:10 LegoLasse

LegoLasse

2168 XP 369 inlägg

It`s  your turn Daxter....

20/12 -12 17:36 Daxter_SSJ4

Daxter_SSJ4

8246 XP 1890 inlägg

Hade inte en aning om att du hade skrivt :/

Mal_ganis skrev:
Ska vi ta om det igen? Du tycker det är dumt att vara vegan, därefter är en vegan dum (inom valet av att vara eller icke vara vegan). Eftersom det följer ditt resonemang så är det en helt och hållet legitim slutsats.

Din slutsats var att jag var "övertygad om att det är bättre att inte vara vegan". Det är en sak att tycka att något är dumt och en sak att vara övertygad om att alternativ är bättre. Sen är det löjligt att tro att någon skulle tycka en person är dum på grund av en enda dum egenskap.

Mal_ganis skrev:
Men du kan inte säga att någons val är dumt för att du inte kan se fördelarna. Din sk. "utvärdering" är heller ingen sådan, eftersom du varken granskar eller analyserar någon form av resultat. Allt du har gjort är att spy ut ett påstående ur blotta intet. Men om du vill komma med dina bilagor för din utvärdering om detta ämne så känn dig fri att posta dessa.

Om du vill att jag ska se fördelarna så är det ditt jobb att få mig att göra det. Det är inte direkt så att jag skrivit en rapport om varför jag tycker veganism är dumt där jag förklarade min åsikt som ett faktum. Jag bryr mig inte riktigt om ni vet varför jag tycker så eller inte, men jag var däremot intresserad av andras åsikter när jag gjorde tråden.

Mal_ganis skrev:
Roligt att du påstår att du inte är en sådan person när det var exakt detta du gjorde när du skapade tråden. Du bör vara medveten om att du kom och sa "Hej, jag tycker det är dumt att vara vegan." utan återkoppling till något. Det var precis som om jag skulle göra en tråd och säga "Hej, jag tycker fjollträskare är knäppa", låter det som en bra idé? Nej.

Det var "Vad tycker ni? Själv tycker jag det är dumt." Hela den där "Vad tycker ni?" var den viktiga delen i inlägget. Jag tyckte att det skulle verka konstigt att fråga er utan att ge min egna åsikt, så jag slappade bara på den.

Mal_ganis skrev:
Du säger att det är dumt att vara vegan, jag säger åt dig att se efter ditt eget liv innan du ser efter mitt.

Jag syftade på hur motsägelsefull din mening var. Sen kanske jag var otydlig, jag menade att veganism var dumt, inte att veganer var dumma. Som jag nämnde innan betyder inte det heller att folk som följer veganism nödvändigtvis är dumma.

20/12 -12 18:45 gosseN

gosseN

2054 XP 630 inlägg

Tycker att de är vi som är dumma som inte är veganer

Varken judar eller norrmän har bra erfarenheter från läger.

20/12 -12 19:08 Knewt

Knewt

11417 XP 453 inlägg

Jag tycker också att det är lite dumt.

20/12 -12 21:28 Mal_ganis

Mal_ganis

9643 XP 820 inlägg

Daxter_SSJ4 skrev:
Din slutsats var att jag var "övertygad om att det är bättre att inte vara vegan". Det är en sak att tycka att något är dumt och en sak att vara övertygad om att alternativ är bättre. Sen är det löjligt att tro att någon skulle tycka en person är dum på grund av en enda dum egenskap.


Att tycka någonting är dumt och att alternativet till detta är bättre håller varandra hand i hand av logiska skäl. Om jag tycker det är dumt att cykla på vintern så är jag ju självklart övertygad om att det är bättre att gå eller åka bil/buss. Sen förstår jag inte vad ditt egenskapsargument har med saken att göra? Veganism är ingen egenskap.


Om du vill att jag ska se fördelarna så är det ditt jobb att få mig att göra det. Det är inte direkt så att jag skrivit en rapport om varför jag tycker veganism är dumt där jag förklarade min åsikt som ett faktum. Jag bryr mig inte riktigt om ni vet varför jag tycker så eller inte, men jag var däremot intresserad av andras åsikter när jag gjorde tråden.

Men nu handlade inte den här punken om att någon skulle övertyga dig utan om att du helt enkelt inte hade någon som helst erfarenhet inom ämnet, d.v.s. du var okunnig men ändå yttrade dig på ett väldigt dumt sätt. Den här punkten kan därefter avslutas då du själv påstått att du saknar erfarenhet.


Det var "Vad tycker ni? Själv tycker jag det är dumt." Hela den där "Vad tycker ni?" var den viktiga delen i inlägget. Jag tyckte att det skulle verka konstigt att fråga er utan att ge min egna åsikt, så jag slappade bara på den.


Det ger intrycket på att du knappast är intresserad av ämnet, vilket i detta fall verkar vara oroande sant. Om du inte är insatt i ett ämne avråder jag dig att starta en debatt om sagt ämne, detta gäller alla debatter. Du kommer bara framstå som okunnig för att dina argument saknar grund, oturligt men sant. Om du sedan vill starta en framgångsrik debatt så är det viktiga att du lägger fram dina åsikter. "Jag tycker det är dumt, därför att..." Är en riktig start på en debatt, "Jag tycker det är dumt" är inte det. Du lägger fram ett påstående, inga argument. Om jag går in i en kyrka eller församlingshem och säger "Jag tycker att det är dumt att tro på gud, vad tycker du?" Så kommer du säkrast bara irritera folket. Detsamma gäller yttranden i öppna forum.  Även denna punkt kan avslutas då du själv medgett att du inte ids lägga ned energi på dina egna argument.



Jag syftade på hur motsägelsefull din mening var. Sen kanske jag var otydlig, jag menade att veganism var dumt, inte att veganer var dumma. Som jag nämnde innan betyder inte det heller att folk som följer veganism nödvändigtvis är dumma.

Visserligen var så fallet, men det är omöjligt att inte säga emot sig själv i samband med att be någon sköta sitt. Jag förmodade, förgäves, att du redan visste detta. Vidare så nämner du ingenting om att veganer inte är dumma. Återigen veganism är ingen egenskap, det är ett val.

Offtopic om dumhet:
Vidare så vill jag påpeka följande; enligt dig så är det dumt att vara vegan, beslutet att bli vegan är därefter dumt. Detta kan du inte säga emot. Ytterligare så måste ju det vara dumt att ta ett dumt beslut, det är inte smart att ta ett, enligt mig, dumt beslut oavsett vad. Varför är så fallet?

Adjektivet dum eller dumt har en relativ mening, ingenting är dumt bara för att det är dumt. Någonting är dumt för att det finns bättre alternativ, vardera dessa alternativ är bevisat bättre än det 'dumma' alternativet.

Detta innebär att 'dum/t' är ett jämförelseord mellan ett eller flera alternativ.

Poängen med detta är att bara för att du inte ser fördelarna betyder inte det att alternativet är dumt. Enligt dig kan det vara dumt att förstöra en fin låst ask när den utgör ett jättebra prydnads objekt, enligt någon annan kan det vara dumt att inte förstöra asken då det kan finnas något mycket värdefullt i asken.

Edit: </br>


Senast redigerat 20/12 -12 21:30

People aren't actually retarded, they're just completely fucking clueless.

20/12 -12 22:18 ReservoirDog

ReservoirDog Spelmoderator

15423 XP 4988 inlägg

Att bli eller vara en vegan skulle jag nog inte säga att det är ett dumt val så länge man är påläst i området eller helt enkelt har inre/yttre erfarenheter såsom det är i allt annat (lite som Mal_Ganis uttrycker sig).

Sedan om man anser någonting är dumt genom tydliga och möjligtvis starka argument genom med eller utan livserfarenheter, är en annan sak och är med andra ord underförstått i ett ämne med diskussionsunderlag.


Senast redigerat 20/12 -12 22:38

Tillfällig moderator på sidan. Fråga mig om ni undrar över något.

I refuse. - Rohan Kishibe

21/12 -12 05:14 GoldenMew

GoldenMew

14211 XP 577 inlägg

Annat -> Debatt

Är inlägget rött så jag talar som moderator (NOT ANYMORE)
Synpunkter på min moderering? Gärna via PM! (TY M8)


Svara

Du måste vara inloggad för att svara på trådar.

Hoppa till forum

Trådar