Välkommen Gäst! Logga in eller registrera ett konto.

Logga in











Forumtråd

Välkommen till Fuska.nus forum. För att kunna skriva i forumet måste du vara medlem och inloggad. Medlem blir du gratis genom att klicka på Registrera dig i logga in-rutan. Men du kan kika runt i alla forumen och läsa även om du inte är inloggad.



Ny dator

18/02 -11 23:41 FIQ

FIQ

7471 XP 624 inlägg

Hej på er.
Har egentligen aldrig haft en egen dator (denna har jag  fått från parents, de använder den också en del, o.s.v.) och jag tänkte att det vore trevligt att köpa en egen. Jag vill ha en laptop, livslängden måste vara åtminstone 3 år. Jag har inte så jättehöga krav - jag spelar inte särskilt mycket, jag surfar mest och programmerar.

Dessa specifikationer (de jag har på denna dator) skulle fungera, fast jag tar gärna något bättre om möjligt:
os: Windows 7 Professional :: cpu: AMD Turion II Dual-Core Mobile M520 (at 2300 MHz) :: mem: 1124/1789 MB (62%) :: gfx: ATI Mobility Radeon HD 4200 (1366x768x32bit 60Hz)

Främst RAM tänkte jag på då, lite klent.

Min budget ligger på 6000 kr. Jag kan tänka mig att tänja på den, men pengarna jag har vill jag ska räcka till ett 3DS om en månad också...

Att skeppa en dator med Windows är inte obligatoriskt - jag kommer ersätta det med Linux så fort jag får den - så om möjligt och om det skulle minska kostnaden kan jag ta en utan. Så jag har med andra ord inga krav på OS - ultimate, professional, inget alls, eller något, jag tar vad som helst.



| Tänk | Skriv | Rätta | Skicka | Vänta |

FIQ - medlem

(Inspirerad från signatur av Anti)

19/02 -11 00:36 Dexter

Dexter

12703 XP 1058 inlägg

Massa saker som du inte nämner någonting om. Batteritid? Vikt? Ergonomi (tangentbordet, skärmen)? Upplösning?

Är dessa saker som du bryr dig om?


Först och främst tror jag att du ska börja med att överväga ifall en MBA (Macbook Air) skulle kunna passa dig. Använder varken Linux eller Mac OS X, dock har jag hört att dessa två fungerar alldeles utmärkt ihop och att OS X har ett bra "UNIX-stöd".

Väldigt trevlig dator. Lång batteritid, bekvämt tangentbord, låg i vikt, grym touchpad. Prestandan är däremot inte mycket att hänga i granen, om man bortser från den medföljande SSD:n.

Sen är priset klart mycket högre, din budget gånger två - minst.


Annars kan jag väl börja med att rekommendera denna: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=616754

Trevlig dator. Lång batteritid, bra prestanda och en lättviktare.

Dock befinner den sig strax över din budget.

Vi har den större versionen (4820TG) som familjedator och vi är riktigt nöjda.

Tonight's the night.

19/02 -11 17:36 Malia

Malia

10258 XP 970 inlägg

Tråd flyttad.

Kabala
Kabala                     
                                                  

18/08 -11 09:31 Markuz97

Markuz97

35946 XP 4200 inlägg

KÖP EN MAC

Medlem sedan version 4.

19/02 -12 10:05 Fuska-nu

Fuska-nu

1 XP 16411 inlägg

Skrivet av den borttagna medlemmen mygeneration

Markuz97 skrev:
KÖP EN MAC

Helt ärligt? Mac? Pc är mycket bättre (Och billigare)

19/02 -12 12:40 Markuz97

Markuz97

35946 XP 4200 inlägg

mygeneration skrev:
Markuz97 skrev:
KÖP EN MAC

Helt ärligt? Mac? Pc är mycket bättre (Och billigare)

Pc kanske är billigare men mac är mycket bättre och förresten har du ens testat en  mac nån gång? för du kan omöjligt ha gjort det om du tycker pc är bättre

Medlem sedan version 4.

19/02 -12 13:01 Fuska-nu

Fuska-nu

1 XP 16411 inlägg

Skrivet av den borttagna medlemmen mygeneration

Markuz97 skrev:
mygeneration skrev:
Markuz97 skrev:
KÖP EN MAC

Helt ärligt? Mac? Pc är mycket bättre (Och billigare)

Pc kanske är billigare men mac är mycket bättre och förresten har du ens testat en  mac nån gång? för du kan omöjligt ha gjort det om du tycker pc är bättre

Jo jag har testat. Pc är mycket bättre + om du vill ha den ultimata pc:en så kostar det 11k . Mac skulle kosta runt 60k


Svara

Du måste vara inloggad för att svara på trådar.

Hoppa till forum

Trådar