Välkommen Gäst! Logga in eller registrera ett konto.

Logga in











Forumtråd

Välkommen till Fuska.nus forum. För att kunna skriva i forumet måste du vara medlem och inloggad. Medlem blir du gratis genom att klicka på Registrera dig i logga in-rutan. Men du kan kika runt i alla forumen och läsa även om du inte är inloggad.



Reglerna

Svara
27/11 -10 14:26 Majora

Majora

13931 XP 517 inlägg

FIQ skrev:
Att ha en regel där moderatorer formellt har rätt att göra precis vad de vill känns inte särskilt rimligt.


Det är just därför inte alla kan vara moderatorer. Vi har ju ett ansvar över det inflytande vi har över sidan.

M a j o r a |
Ich Bin Mir Absolut Klar
Ich Trag Den Namen Monster

27/11 -10 17:02 GoldenMew

GoldenMew

14211 XP 577 inlägg


Men om jag vill göra en tråd om ett webbspel t.ex, är det reklam?
För man får göra trådar om spel till PS3, PC, etc.


Om du gör det i syfte att marknadsföra ett webbspel, nej.
Att skapa en diskussionstråd/hjälptråd/fusktråd/liknande om ett webbspel är helt tillåtet.

Är inlägget rött så jag talar som moderator (NOT ANYMORE)
Synpunkter på min moderering? Gärna via PM! (TY M8)

27/11 -10 20:10 Apower

Apower

9102 XP 2260 inlägg

GoldenMew skrev:

Men om jag vill göra en tråd om ett webbspel t.ex, är det reklam?
För man får göra trådar om spel till PS3, PC, etc.


Om du gör det i syfte att marknadsföra ett webbspel, nej.
Att skapa en diskussionstråd/hjälptråd/fusktråd/liknande om ett webbspel är helt tillåtet.

Så man får göra en tråd som handlar om spelet där man diskuterar om spelet, alltså?

7 år på fuska.nu

28/11 -10 12:49 Kigsz

Kigsz

32835 XP 637 inlägg

Apower skrev:
Så man får göra en tråd som handlar om spelet där man diskuterar om spelet, alltså?

Absolut. Så länge du håller dig till regelverket så är det inga problem.

~ Kigsz ~

2002-2012

07/12 -10 18:14 Knewt

Knewt

11417 XP 453 inlägg

Ezlo skrev:
Nej, då skulle nog jag vara permanent banlyst vid det här laget, eller ja, redan i november 2009 så skulle jag nog vara det, kanske före också, vem vet? ; )

Eftersom du redan varit "permanent" avstängd två gånger utan den där regeln så tror jag inte det skulle spela så jättestor roll, faktiskt.

07/12 -10 19:22 Apower

Apower

9102 XP 2260 inlägg

Kigsz skrev:
Apower skrev:
Så man får göra en tråd som handlar om spelet där man diskuterar om spelet, alltså?

Absolut. Så länge du håller dig till regelverket så är det inga problem.

Grejen är ju att det är hur man ska tolka regelverket vi talar om ang. reklam så tyvärr hjälpte inte det där så mycket.

7 år på fuska.nu

07/12 -10 22:48 Kigsz

Kigsz

32835 XP 637 inlägg

Då citerar jag GM, som gav ett ganska utförligt svar om hur man ska tolka regeln:

GoldenMew skrev:
Nej, reklam och tips behandlas inte på samma sätt:
Då och då har vi folk som registrerar sig på fuska.nu, skapar tre trådar för att "tipsa" om ett spel där de låter som rena reklamagenturen, för att därefter lämna sidan och aldrig komma tillbaks, är det rimligt att deras trådar ska få stå kvar för att de "bara tipsar"?

På samma sätt har vi då och då folk som vill skapa trådar för att tipsa om spel eller hemsidor, som de väldigt uppenbart själva varit med och gjort, och om vi skulle tillåta allt sådant skulle fuska.nu överösas av meningslösa trådar. (främst sådana som är fulla med dolda referral-länkar).

Fuska.nu bör främst vara en sida för diskussion, därför kan man i en diskussion om webbspel länka till ett spel, och i en diskussion om Nokia skriva att man tycker att Nokia är bra, men att skapa en tråd som heter "Nokia, en bra mobil - KÖP DEN!" för att i inläggstexten skriva upp en rad försäljningsargument och avsluta med en länk till Nokias webbshopp - då blir det ett solklart exempel på reklam.

Men att skicka in en länk till ett bra spel i en diskussionstråd om spel - visst.
Att skicka länk till Nokia i en diskussion om mobiltelefoner - visst.
Du kan till och med länka till Nokia i din diskussionstråd du skapar om mobiltelefoner - det du inte får göra är att göra uppenbar reklam, och i de flesta fallen är det uppenbart vad som är vad då det är rätt uppenbart att folk har en koppling till det de gör reklam för (och väldigt ofta rör det sig om sådana där förbannade referral-länkar till Bitefight och dylikt).

Jag tror att moderatorerna generellt är ganska bra på att se skillnad på vad som är tipsande och vad som är reklam; dock håller jag med om att det är en nackdel att endast länkning egentligen täcks in av den nuvarande regeln och att en omformulering vore bra, men fuska.nus problem med reklam har fram tills nu nästan enbart bestått av folk som vill länka till det som de gjort reklam för, så regeln har behandlat de problem vi hittills haft.


Jag hoppas att det ger det svar du är ute efter.

~ Kigsz ~

2002-2012

08/01 -11 20:52 Apower

Apower

9102 XP 2260 inlägg

Jag har funderat över det här med "Inte kommentera stavfel"-regeln. Jag tycker att den borde exkludera när man rättar någon som stavat fel på namn som tråden handlar om. Om flertal personer av någon anledning börjar stava fel på ett på ett relevant, nyckelord som har ytterst mycket med tråden att göra, borde man inte kunna på ett schysst sätt säga att det stavas annorlunda? Jag vet att regeln är till för att slippa alla "Det stavas så" inlägg, men i detta fall blir det ju mer som ett förtydligande? Eller? Blir det ett konstigt och komplicerat undantag som det bara kommer tvistas om?

7 år på fuska.nu

08/01 -11 21:39 Knewt

Knewt

11417 XP 453 inlägg

re-postar mitt inlägg:
Är väl en regel som jag inte gillar som ni ännu inte nämnt (ironiskt nog så var det jag som skrev den tror jag D:D).


Kommentera inte medlemmars språkfel i forumet.


Det är väl förvisso inte världens undergång att förbjuda det där ^ men det känns lite knäppt ändå. Den är ju i grund och botten till för att förhindra långa OT-diskussioner om hur man stavar och inte, men det är ju precis det vi har "håll dig till trådens ämne"-regeln till.

En överflödig regel helt enkelt.

08/01 -11 21:44 Apower

Apower

9102 XP 2260 inlägg


som ni ännu inte nämnt

Läs ovanstående inlägg.

7 år på fuska.nu

08/01 -11 21:51 Knewt

Knewt

11417 XP 453 inlägg

Apower skrev:
Läs ovanstående inlägg.

Läs ovanstående inlägg. Fokusera på den första raden.

08/01 -11 21:56 Apower

Apower

9102 XP 2260 inlägg

Void skrev:
Apower skrev:
Läs ovanstående inlägg.

Läs ovanstående inlägg. Fokusera på den första raden.

Du menar så. Jag trodde den var korrekturläst. Soz.

7 år på fuska.nu


Svara

Du måste vara inloggad för att svara på trådar.

Hoppa till forum

Trådar