Välkommen Gäst! Logga in eller registrera ett konto.

Logga in











Forumtråd

Välkommen till Fuska.nus forum. För att kunna skriva i forumet måste du vara medlem och inloggad. Medlem blir du gratis genom att klicka på Registrera dig i logga in-rutan. Men du kan kika runt i alla forumen och läsa även om du inte är inloggad.



Reglerna

Svara
23/11 -10 21:01 The_new_cake

The_new_cake

6336 XP 1408 inlägg

Jag tänkte föra en liten diskussion om reglerna... då jag har bland annat lite förslag på förändringar, men även en del saker som jag tycker moderatorerna ska ta hårdare på.

Den första regelförändringen gäller reklam. Som faktiskt är helt tillåtet. Ja, så länge du inte nämner en webbplats... gör man reklam för en webbplats så är det fullständigt förbjudet! Men om jag bara säger att man ska köpa Aftonbladet då det är världens bästa tidning, så finns det ingen regel som säger emot. Ren reklam borde alltså vara tillåtet.

Sedan tycker jag att moderatorerna ska bli hårdare när det gäller allvarliga regelbrott i klubbar. Det jag speciellt tycker är att listor på klubbpresentationer med medlemmar som är varnade alternativt kickade bör raderas omedelbart. Jag ser det som förtal utav de medlemmar som begått regelbrotten. Det är precis som att moderatorerna på Fuska.nu inte går ut med vilka som blivit varnade eller varför någon blivit bannlyst.

Sedan vet jag att Fuska.nus moderatorer inte har någon kontroll över klubbar. Men de kan ta kontakt med den som är huvudansvarig för en klubb, och säga åt denna att radera regelbrotten och att man annars kan vidta åtgärder (varningar, tillsägelser och även bannlysning om det går tillräckligt långt) av den huvudansvariga för klubben.

23/11 -10 22:10 DarknessSky

DarknessSky Administratör

11855 XP 1499 inlägg

The_new_cake skrev:

Den första regelförändringen gäller reklam. Som faktiskt är helt tillåtet. Ja, så länge du inte nämner en webbplats... gör man reklam för en webbplats så är det fullständigt förbjudet! Men om jag bara säger att man ska köpa Aftonbladet då det är världens bästa tidning, så finns det ingen regel som säger emot. Ren reklam borde alltså vara tillåtet.

I den punkt håller jag med dig att man ska kunna få säga att något är grymt bra och länka till vart man kan köpa det osv efterså det inte är tillåtet iaf så får jag minus när jag länkar till vart man kan köpa ett spel.

The_new_cake skrev:
Sedan tycker jag att moderatorerna ska bli hårdare när det gäller allvarliga regelbrott i klubbar. Det jag speciellt tycker är att listor på klubbpresentationer med medlemmar som är varnade alternativt kickade bör raderas omedelbart. Jag ser det som förtal utav de medlemmar som begått regelbrotten. Det är precis som att moderatorerna på Fuska.nu inte går ut med vilka som blivit varnade eller varför någon blivit bannlyst.

Tyvärr, håller jag inte riktigt med dig. Jag tycker att det är en rätt så stor skillnad på fuska.nu och klubbarna. Men jag tycker iaf att man kanske skriver det i forumet så bara medlemmarna har rätten att se dem som betet sig illa.

The_new_cake skrev:
Sedan vet jag att Fuska.nus moderatorer inte har någon kontroll över klubbar. Men de kan ta kontakt med den som är huvudansvarig för en klubb, och säga åt denna att radera regelbrotten och att man annars kan vidta åtgärder (varningar, tillsägelser och även bannlysning om det går tillräckligt långt) av den huvudansvariga för klubben.

Ett extra privilegium skulle väl inte vara helt fel till V5? Möjlighet för medlemmarna att rapportera grupper eller användare sen gjort fel. Och igentligen att moderatorerna ska kunna ta över en klubb på någorlunda sätt som t.e.x läsa i forumet utan att vara medlem och kunna se visa saker ur en klubbmoderators perspektiv. Jag är både för och med detta förslag men ett extra privilegium till moderatorerna skulle nog vara på sin plats.

Nickar Quattro i #fuska.nu
Administratör på fuska.nu.

23/11 -10 22:19 Apower

Apower

9102 XP 2260 inlägg


Den första regelförändringen gäller reklam. Som faktiskt är helt tillåtet. Ja, så länge du inte nämner en webbplats... gör man reklam för en webbplats så är det fullständigt förbjudet! Men om jag bara säger att man ska köpa Aftonbladet då det är världens bästa tidning, så finns det ingen regel som säger emot. Ren reklam borde alltså vara tillåtet.

Sen är det tråkigt att man inte kan tipsa om saker utan att det är reklam...
T.ex Köp inte Ericsson, köp Nokia.



Sedan tycker jag att moderatorerna ska bli hårdare när det gäller allvarliga regelbrott i klubbar. Det jag speciellt tycker är att listor på klubbpresentationer med medlemmar som är varnade alternativt kickade bör raderas omedelbart. Jag ser det som förtal utav de medlemmar som begått regelbrotten. Det är precis som att moderatorerna på Fuska.nu inte går ut med vilka som blivit varnade eller varför någon blivit bannlyst.

Ja...jo...*host*, kunde du inte pmat mig om det först så jag kunde tagit bort den från Games?
Nä, den är gammal så tänker inte stå för den.
Visst, det låter också vettigt.



Sedan vet jag att Fuska.nus moderatorer inte har någon kontroll över klubbar. Men de kan ta kontakt med den som är huvudansvarig för en klubb, och säga åt denna att radera regelbrotten och att man annars kan vidta åtgärder (varningar, tillsägelser och även bannlysning om det går tillräckligt långt) av den huvudansvariga för klubben.


Ja. Visst.

Tycker förövrigt att vissa regelbrott inte straffas tillräckligt hårt. Jag är fortfarande djupt upprörd över att Hysteria fick smutskasta och jaga bort 2 medlemmar från sajten - utan att bannas.
Och inte har någon moderator pm:at mig och sagt något om hur det hanterat det - det har jag fått sköta själv. SKÄMS!
Förlåt för uthägningen men dit jag vill komma är att när det gäller minus -5 xp för bagateller i forumet är ni (visa) snabbt som satan framme. Men när det gäller allvarliga saker är det bara att låtsas som om man inget ser.

7 år på fuska.nu

23/11 -10 22:21 The_new_cake

The_new_cake

6336 XP 1408 inlägg

Darkness_sky skrev:
I den punkt håller jag med dig att man ska kunna få säga att något är grymt bra och länka till vart man kan köpa det osv efterså det inte är tillåtet iaf så får jag minus när jag länkar till vart man kan köpa ett spel.


Det är tillåtet, om du inte har en länk till någon annan sida med. Det vill säga, om du inte har en länk med i ditt inlägg så kan du göra reklam för exakt allting. Att lägga lite tid på att formulera en sådan regel kan också ligga på sin plats.

Darkness_sky skrev:
Tyvärr, håller jag inte riktigt med dig. Jag tycker att det är en rätt så stor skillnad på fuska.nu och klubbarna. Men jag tycker iaf att man kanske skriver det i forumet så bara medlemmarna har rätten att se dem som betet sig illa.


Det är redan emot reglerna att ha sådana listor på klubbpresentationerna, då det är en regel som gäller på hela Fuska.nu. Jag anser bara att moderatorerna ska se till att reglerna efterföljs.

24/11 -10 08:22 Fuska-nu

Fuska-nu

1 XP 16411 inlägg

Skrivet av den borttagna medlemmen isaacek

The_new_cake skrev:
Darkness_sky skrev:
I den punkt håller jag med dig att man ska kunna få säga att något är grymt bra och länka till vart man kan köpa det osv efterså det inte är tillåtet iaf så får jag minus när jag länkar till vart man kan köpa ett spel.


Det är tillåtet, om du inte har en länk till någon annan sida med. Det vill säga, om du inte har en länk med i ditt inlägg så kan du göra reklam för exakt allting. Att lägga lite tid på att formulera en sådan regel kan också ligga på sin plats.

Darkness_sky skrev:
Tyvärr, håller jag inte riktigt med dig. Jag tycker att det är en rätt så stor skillnad på fuska.nu och klubbarna. Men jag tycker iaf att man kanske skriver det i forumet så bara medlemmarna har rätten att se dem som betet sig illa.


Det är redan emot reglerna att ha sådana listor på klubbpresentationerna, då det är en regel som gäller på hela Fuska.nu. Jag anser bara att moderatorerna ska se till att reglerna efterföljs.

Men att skriva tex 3 varningar sen kick från klubben och via pm säga till Apower att han är varnad är det tillåtet? (tog Apower som exempel för jag vet att han aldrig skulle göra nåt sånt)

24/11 -10 16:11 Forsa

Forsa

7979 XP 566 inlägg

Knewt skrev:
Är väl en regel som jag inte gillar som ni ännu inte nämnt (ironiskt nog så var det jag som skrev den tror jag D:D).


Kommentera inte medlemmars språkfel i forumet.

Det är väl förvisso inte världens undergång att förbjuda det där ^ men det känns lite knäppt ändå. Den är ju i grund och botten till för att förhindra långa OT-diskussioner om hur man stavar och inte, men det är ju precis det vi har "håll dig till trådens ämne"-regeln till.

En överflödig regel helt enkelt.

Omg... Jag tror faktiskt du sa något som jag håller med dig om! D:

http://open.spotify.com/user/forsafor...

Mitt stream: Twitch.tv/Pottoww

24/11 -10 17:14 DarknessSky

DarknessSky Administratör

11855 XP 1499 inlägg

The_new_cake skrev:
Det är redan emot reglerna att ha sådana listor på klubbpresentationerna, då det är en regel som gäller på hela Fuska.nu. Jag anser bara att moderatorerna ska se till att reglerna efterföljs.

http://www.fuska.nu/klubbar/regler.php Säger inget om det...

EDIT:


Förtal och ärekränkning av medlemmar är inte tillåtet.

Jao, tycker ändå att man iaf kan få ha något sånt i forumet.

Nickar Quattro i #fuska.nu
Administratör på fuska.nu.

24/11 -10 17:18 The_new_cake

The_new_cake

6336 XP 1408 inlägg

Darkness_sky: Då får vi gå till reglerna som gäller för hela sajten. Sist jag kollade så fanns alla klubbar på Fuska.nu, och jag antar att de fortfarande gör det.

De reglerna som finns under "gäller på hela Fuska.nu" är det jag syftar på, inte de som finns under "gäller endast i Fuska.nus forum". Där står att ärekränkning och förtal av medlemmar inte är tillåtet.

25/11 -10 13:55 Kigsz

Kigsz

32835 XP 637 inlägg

En enkel lösning är att tillbaka den gamla regeln:
"Det är administratörerna och moderatorerna på Fuska.nu som avgör om ovanstående regler följs eller ej. De reserverar sig även för att det finns andra tillfällen än de nämnda ovan då de har rätt att vidta åtgärder."

~ Kigsz ~

2002-2012

25/11 -10 19:44 Majora

Majora

13931 XP 517 inlägg

Kigsz skrev:
En enkel lösning är att tillbaka den gamla regeln:
"Det är administratörerna och moderatorerna på Fuska.nu som avgör om ovanstående regler följs eller ej. De reserverar sig även för att det finns andra tillfällen än de nämnda ovan då de har rätt att vidta åtgärder."


Exakt!
Tråd rensad på inlägg.

M a j o r a |
Ich Bin Mir Absolut Klar
Ich Trag Den Namen Monster

25/11 -10 19:49 The_new_cake

The_new_cake

6336 XP 1408 inlägg

Kigsz: Instämmer fullständigt. Var med och kämpade för att regeln skulle vara kvar. Den togs däremot bort då övriga moderatorer ansåg att det gav dem makt att göra exakt vad den vill (vilket det även gör). Samtidigt som jag anser att bara för att man har makt så behöver den inte missbrukas...

25/11 -10 20:27 FIQ

FIQ

7471 XP 624 inlägg

Att ha en regel där moderatorer formellt har rätt att göra precis vad de vill känns inte särskilt rimligt.

Jag tänker inte kommentera tråden i övrigt.

| Tänk | Skriv | Rätta | Skicka | Vänta |

FIQ - medlem

(Inspirerad från signatur av Anti)

25/11 -10 20:54 Fuska-nu

Fuska-nu

1 XP 16411 inlägg

Skrivet av den borttagna medlemmen ToonLink

FIQ skrev:
Att ha en regel där moderatorer formellt har rätt att göra precis vad de vill känns inte särskilt rimligt.

Jag tänker inte kommentera tråden i övrigt.

Nej, då skulle nog jag vara permanent banlyst vid det här laget, eller ja, redan i november 2009 så skulle jag nog vara det, kanske före också, vem vet? ; )

Tycker btw de nuvarande reglerna är hyfsat bra, faktiskt.

25/11 -10 21:39 Forsa

Forsa

7979 XP 566 inlägg

FIQ skrev:
Att ha en regel där moderatorer formellt har rätt att göra precis vad de vill känns inte särskilt rimligt.

Varför inte? Du kan bli dömd i domstol utan att bryta lagar.

http://open.spotify.com/user/forsafor...

Mitt stream: Twitch.tv/Pottoww

25/11 -10 22:38 GoldenMew

GoldenMew

14211 XP 577 inlägg


Sen är det tråkigt att man inte kan tipsa om saker utan att det är reklam...
T.ex Köp inte Ericsson, köp Nokia.


Nej, reklam och tips behandlas inte på samma sätt:
Då och då har vi folk som registrerar sig på fuska.nu, skapar tre trådar för att "tipsa" om ett spel där de låter som rena reklamagenturen, för att därefter lämna sidan och aldrig komma tillbaks, är det rimligt att deras trådar ska få stå kvar för att de "bara tipsar"?
På samma sätt har vi då och då folk som vill skapa trådar för att tipsa om spel eller hemsidor, som de väldigt uppenbart själva varit med och gjort, och om vi skulle tillåta allt sådant skulle fuska.nu överösas av meningslösa trådar. (främst sådana som är fulla med dolda referral-länkar)
Fuska.nu bör främst vara en sida för diskussion, därför kan man i en diskussion om webbspel länka till ett spel, och i en diskussion om Nokia skriva att man tycker att Nokia är bra, men att skapa en tråd som heter "Nokia, en bra mobil - KÖP DEN!" för att i inläggstexten skriva upp en rad försäljningsargument och avsluta med en länk till Nokias webbshopp - då blir det ett solklart exempel på reklam.
Men att skicka in en länk till ett bra spel i en diskussionstråd om spel - visst.
Att skicka länk till Nokia i en diskussion om mobiltelefoner - visst.
Du kan till och med länka till Nokia i din diskussionstråd du skapar om mobiltelefoner - det du inte får göra är att göra uppenbar reklam, och i de flesta fallen är det uppenbart vad som är vad då det är rätt uppenbart att folk har en koppling till det de gör reklam för (och väldigt ofta rör det sig om sådana där förbannade referral-länkar till Bitefight och dylikt).
Jag tror att moderatorerna generellt är ganska bra på att se skillnad på vad som är tipsande och vad som är reklam; dock håller jag med om att det är en nackdel att endast länkning egentligen täcks in av den nuvarande regeln och att en omformulering vore bra, men fuska.nus problem med reklam har fram tills nu nästan enbart bestått av folk som vill länka till det som de gjort reklam för, så regeln har behandlat de problem vi hittills haft.

Är inlägget rött så jag talar som moderator (NOT ANYMORE)
Synpunkter på min moderering? Gärna via PM! (TY M8)

26/11 -10 08:14 Apower

Apower

9102 XP 2260 inlägg


Nej, reklam och tips behandlas inte på samma sätt:
Då och då har vi folk som registrerar sig på fuska.nu, skapar tre trådar för att "tipsa" om ett spel där de låter som rena reklamagenturen, för att därefter lämna sidan och aldrig komma tillbaks, är det rimligt att deras trådar ska få stå kvar för att de "bara tipsar"?

Nej, det har jag inte sagt.


På samma sätt har vi då och då folk som vill skapa trådar för att tipsa om spel eller hemsidor, som de väldigt uppenbart själva varit med och gjort, och om vi skulle tillåta allt sådant skulle fuska.nu överösas av meningslösa trådar. (främst sådana som är fulla med dolda referral-länkar)

Mycket möjligt.


uska.nu bör främst vara en sida för diskussion, därför kan man i en diskussion om webbspel länka till ett spel, och i en diskussion om Nokia skriva att man tycker att Nokia är bra, men att skapa en tråd som heter "Nokia, en bra mobil - KÖP DEN!" för att i inläggstexten skriva upp en rad försäljningsargument och avsluta med en länk till Nokias webbshopp - då blir det ett solklart exempel på reklam.

Absolut.


Men att skicka in en länk till ett bra spel i en diskussionstråd om spel - visst.
Att skicka länk till Nokia i en diskussion om mobiltelefoner - visst.
Du kan till och med länka till Nokia i din diskussionstråd du skapar om mobiltelefoner - det du inte får göra är att göra uppenbar reklam, och i de flesta fallen är det uppenbart vad som är vad då det är rätt uppenbart att folk har en koppling till det de gör reklam för (och väldigt ofta rör det sig om sådana där förbannade referral-länkar till Bitefight och dylikt).
Jag tror att moderatorerna generellt är ganska bra på att se skillnad på vad som är tipsande och vad som är reklam; dock håller jag med om att det är en nackdel att endast länkning egentligen täcks in av den nuvarande regeln och att en omformulering vore bra, men fuska.nus problem med reklam har fram tills nu nästan enbart bestått av folk som vill länka till det som de gjort reklam för, så regeln har behandlat de problem vi hittills haft.


Absolut.

Men om jag vill göra en tråd om ett webbspel t.ex, är det reklam?
För man får göra trådar om spel till PS3, PC, etc.

7 år på fuska.nu


Svara

Du måste vara inloggad för att svara på trådar.

Hoppa till forum

Trådar