Namco Bandai Games
    15
    -

8.4 9.2

Inskickad av Fuska-nu den 07/11 -09 19:46

The Iron Fist Tournament återvänder ännu en gång med galna pandor, boxandes kängurur och japanska som amerikanska fighters! Det här är Tekken 6 till Xbox 360!

Det är i mörka tider våra kämpar står i. Jin Kazama är nu huvudansvarig för Mishima Zaibatsu. Och med en sådan kraft försöker han röja undan allt som står i hans väg för att få världsherravälde. Kazuya, Jins fader, ansvarar för G Corporation med armén av Jacks. Det är bara en fråga om tid innan kaoset utbryter världen över.

Samtidigt så har en rebellarmé bildats för att försöka få stopp på Jins armé, Tekken Force, likaväl som hans planer. Ledaren är ingen mindre än svensken Lars Alexandersson som under en natt ska försöka inleda en attack mot Mishima Zaibatsus högkvarter. Men något går väldigt fel. G Corporations kommer i vägen med en flock full av Jacks och operationen misslyckas. En av de alla Jacks spränger upp sig själv i luften för att detonera alla fiender till dem. På något sätt lyckas Lars ha överlevt explosionen, men till ett högt pris: han förlorade sitt minne. Utan att ha en blekaste aning om vem han är, var han är eller varför han är där så träffar han på Alisa Bosconovitch. En nersövd robot som liknar en människa med inslag av fjärilsstil över det hela. Lars undrar vem hon är och hon undrar vem han är. Tillsammans lyckas de fly ur högkvarteret med fiender hack i hälarna.

Tougou, en av Lars generaler tror att han är död, men under Alisas och Lars äventyr stöter de på honom igen. Det är då Lars bestämmer sig för att få reda på vad han förlorade den där natten med den misslyckade operationen. Samtidigt kommer han i kontakt med Jins projekt över att ta över världen när han och Alisa vandrar sin väg mot ödet.

Allt det översta härifrån är Namcos nya spelbara sätt i Tekken-serien. "Scenario Gameplay" heter det, som är liknande av "Tekken Force" och "Devil Within" i de förgående Tekken-spelen. Här får du som Lars ta dig igenom banor fyllda med fiender och en väntandes boss i slutet av varje bana. Det är plattformsstuk över det hela med actionfyllda slagsmål, såklart. Efter varje besegrad boss kan du spela med honom/henne i Scenario Gameplay-banorna och samtidigt "Arena", som motsvarar Tekken 5:s Story-mode där 4 eller 5 matcher inom vanlig Tekken-stil sker. Självklart håller sig Namco kvar med valbara spelsätt som Arcade Battle, Survival, Time Attack och så vidare.

Tekken har hittat sin väg till Microsofts konsol.

Fighting-spel och Beat 'em-up-spel har alltid varit tokigt roliga. Inte är det för de vanliga fighterna i Tekken-serien direkt, utan att Namco lyckas sammanbinda alla karaktärernas förflutna med nya händelser i varje spel. Det hela är en perfekt känsla av att alla karaktärer är spelbara i ens ögon. Och dessutom kan man ju inte förneka de roliga slagsmålen. Jag menar, vem tycker inte det är kul att se på en panda göra upp med en björn eller ett träd med vikter på händerna? Och det är det som gör Namco ännu mer speciellt med deras Tekken-serie. De lyckas alltid på något sätt designa in nya och välgjorda karaktärer i varje spel. Här hittar vi inga andra än:

* Alisa Bosconovitch: En människoliknande robot med ett glatt humör och fjärilsstil över det hela. För hon kan nämligen flyga med sina indragna vingar och kan drastiskt ta fram två sågar ur bägge händerna.

* Bob: Misstolka inte hans kroppsform. Han må vara en aning rund, men Bob är snabb i sina rörelser och vet precis hur han ska ta an sina fiender.

* Lars Alexandersson: Den svenske debuten för Tekken 6. Med sina massiva och finslipade slag röjer han ner allt och alla i sin väg och vill få reda på vart som han "jagade" innan hans minnesförlust under den där operationen.

Leo: Han är ung, snabb och har en blick av vrede. Du lär inte bråka med den här killen.

* Miguel Caballero Rojo: Spanjoren med sin matchande utklädsel och sina slagtekniker sedan han lämnade sin familj vid 15-års åldern. Vill ha stor hämnd på Mishima Zaibatsu som under sin systers bröllop förstörde allt i sin väg med jetplan, vilket orsakade hennes död…

* Zafina: En egyptisk-liknande tjej som vet något speciellt om en helig grav där en kraft som ingen har skådat tidigare ligger gömd.

Det känns väldigt kul att se så många nya ansikten som gamla i Tekken 6. Med hela 41 karaktärer känns det som om det finns stor variation att byta emellan om man lätt skulle tröttna på en karaktär. Att Namco plockade med en svensk karaktär i Tekken 6 var något överraskande och förvånansvärt. Problemet är bara det att han ser inte ett dugg svensk ut och talar flytande japanska… Utifrån hans dåliga svenska image så har vi 40 andra väldesignade karaktärer som vanligt, vilket känns härligt. Namco designar allas andrahands-utklädsel väldigt bra.

Scenario Gameplay är vad hela spelet fokuserar sig på. Och det är alltid kul med någon stor variation i ett fighting-spel, så att det inte bara blir puckla på den ena efter den andra. Det känns också väldigt kul att det är vår självaste Lars som står i centrum för storyn i Tekken 6. Att även kunna byta ut honom mot en annan valbar karaktär är något som Namco också tänkt ut noggrant.

Men som synd är blir Scenario Gameplay ganska enformigt in i det sista. Till en början händer det ingenting knappast och banorna är väldigt dåligt gjorda. Det blir tårta på tårta över det hela nästan. Men sedan släpper det av lite och variationen sätter fart. Sedan återvänder det hela till dess mörka sida. Scenario Gameplay är dock något som känns väldigt roligt att ta sin tid åt i alla fall och som tur är kan man ju spela Arena här också, där man kan bearbeta av karaktär efter karaktärs story och låsa upp en filmsnutt som en belöning. Alltid något extra roligt för mig. Men ta en titt på öppningsscenen i Scenario Gameplay som reflekterar tillbaks på alla de gamla Tekken-spelens storys, så får du se något fräscht och annorlunda.

I tanke med att Tekken för en gångs skull lanserades till någon av Microsofts konsoler så kan man ju tro att de grafiska bitarna i spelet ska vara i toppform. Men snarare är det nog tvärtom lite. Animationerna är väldigt usla. Ta bara till exempel karaktärernas sätt på att reagera i Scenario Gameplay. Det ser väldigt korkat ut och slarvigt gjort. Kameran är också ett återkommande problem under sitt spelande här. Miljöerna, effekterna och bakgrunderna i de vanliga en-mot-en slagsmålen känns fint slipade. Men spelets huvudpunkt, Scenario Gameplay som sagt, ger en känsla av år 2006s grafik till Tekken 5. Till och med Tekken 5 ser lite mer väljobbat ut i vissa detaljer.

Men vad spelar det för roll med grafik om kontrollen och spelkänslan är majestätisk? För Tekken 6:s kontroll känns som gjuten i ens händer när man plockar upp Xbox-kontrollen. Combosen, sparkarna, duckningarna, ja allt, känns otroligt bra för att vara ett fighting-spel. Och det är nog här Namco har satsat mest med spelet: finslipningen av fighterna. För aldrig förr har man kunnat kontrollera någon av karaktärernas rörelser så bra som här. PS3-kontrollen kan nog slänga sig i väggen för Xbox-kontrollen i det här fallet.

Online är något man även har kastat in i Tekken 6. Och det var ju nästan en självklarhet igentligen. Men Namco får nog ta och söka sig till andra företags rötter här, för det laggar en hel del och laddningsstunderna är allt för påfrestande. Det samma gäller när det ska laddas över allt i spelets olika delar. Att Xbox 360 ska behöva ladda upp en keps i 5 sekunder när du vill byta kläder på valfri karaktär är ett stort problem!

Som en helhet känns Tekken 6 som ett experimenterande av att hitta något nytt men att också söka sig till dess gamla publik världen över. Och det lyckas Namco utföra på ett perfekt sätt. Tekken 6 kommer som dess föregångare kunna spelas klart till 100% när nästa spel lanseras. Återigen kommer man få sin tid på planen över dödsutformade karatesparkar blandat med andra slagsmålsmetoder och stilar från hela världen (nästan).

| Grafik: 7 |
Delvis ganska flimmeraktigt och dåligt gjord i Scenario Gameplay. Men effekterna likaväl som miljöerna är bra gjorda och motion-blur ser vasst ut på 41 sparkandes karaktärer. En 7:a helt enkelt.

| Ljud: 8 |
Gamla klassiska Tekken-komponerande låtar mixat med karaktärernas igenkännbara läten och ljud gör att spelet får en klar 8:a i betyg här.

| Spelkänsla: 9 |
Jag har sagt det innan och säger det igen: Kontrollen är som gjuten för ens händer i Tekken 6. Här kan du kombinera otroliga dödsslag med häftiga sparkar på ett enkelt och förståndigt sätt. Tekken är som bäst när det kommer till kontrollen och spelkänslans del!

| Hållbarhet: 9 |
Du lär inte tröttna på att försöka ta dig igenom alla karaktärers storys, på olika svårighetsgrader eller se söta djur göra upp mot brutala djur i en fight. Tekken 6 levererar som vanligt ett ambitiöst och väljobbat spel där man inte tröttnar förens nästa Tekken-spel lanseras!

Den kungliga fightingspels-serien återvänder!

Totalbetyg: 8.3 Ljud: 8 Grafik: 7 Hållbarhet: 9 Spelkänsla: 9