Harmonix Music Systems
    20
    -

8.7 8.9

Inskickad av Fuska-nu den 31/12 -08 13:27

Harmonixs succé i plastinstrument återvänder ännu en gång med ännu större kraft än ettan!

För dig som aldrig har spelat Rock Band, eller något liknande spel som Guitar Hero, är det inte så mycket som krävs för att du ska lyckas. Här kan man välja mellan hela fyra olika instrument: gitarr, mikrofon, trummor eller bas. De olika instrumenten hanteras såklart på olika sätt, men vad som är gemensamt för trummorna, gitarren och basen är att noterna kommer ner mor skärmen. Allting är anordnat i ett eget litet ”fönster” där olika noter faller ner mot skärmen i olika färger. För att ta de olika noterna krävs det att du håller inne rätt färg på gitarrens hals, och strummar när den väl träffar noternas färger i fönstret, och att du slår på rätt färg med trummorna och håller en bra takt.
För den som sjunger är det däremot annorlunda. Systemet för den som plockat upp mikrofonen är ungefär som Singstars system. Det kommer en text som visar vad man ska sjunga, och ett grön linje som varierar i höjd. Om det är långt uppåt betyder det att du måste ta i så det skriker mera och göra rösten ljus. Är det längre neråt får man ta det lite lugnare med skriket. För att kunna se vart du håller tonerna i de olika svävningarna finns det en pil som visar detta. Meningen är att man ska hålla pilen hela tiden vid den gröna linjen.

Spelet bygger upp på dess namn: Rock Band – att man ska spela som ett helt band med alla fyra instrumenten. Huvudläget i spelet är att man ska börja som ett litet garageband och ge sig ut i vida världen i städer som London, Boston, Berlin och mycket mera, och samla på sig fans så mycket som det går.
Detta fans även i det första Rock Band, och till tvåan la Harmonix till ”Challenges”. Challenges är olika låtar som spelas i låtlistor. Det finns Challenges för t.ex. countrymusik, hårdrock, de som är lite svårare en andra och så vidare. Ifrån Challenge läggs dina poäng ifrån alla spelade låtar tillsammans till ”Career Score” där man kan se hur man ligger till i världen.
Men Harmonix har även lagt till mera utav det goda. Det finns nu något som kallas ”Battle of the Bands” där de med online-stöd kan utmana olika band i olika listor av låtar som Harmonix uppdaterar någon gång i veckan. Det finns även nu en trumlärare som lär upp dig att kunna klara av riktiga monster-noter, för trummorna då såklart. Allting för att överträffa ettan.

De nya instrumenten till Rock Band 2 känns igen sedan föregångaren, men varje instrument har putsats till riktigt ordentligt för att de ska kunna säljas. Förutom att alla instrumenten är trådlösa så är dem det här:

Gitarr: Många klagade på att ettans gitarr var riktigt plastig och skilde sig totalt emot Guitar Hero-serien gitarren, vilket den gjorde. Men Harmonix har fixat till det nu genom att förstärka strummen som du slår på för att ta olika noter, innan var den helt plastig. Och den nya färgen, träaktig, ger en fin känsla.

Trummor: Många av ettans trumset i pedalerna gick väldigt lätt sönder. Men även det är ordnat med en järnpedal som nog ingen kan ta sönder genom att stampa på. Sedan låter det inte lika mycket som på ettans.

Mikrofon: Inget särskilt har hänt här, egentligen. Bara lite mer känsligare och finare i design.

Till att börja med, kan jag ju säga att Rock Band 2s låtlista är helt fantastisk! Jag menar, över 80 låtar och nedladdningsbara låtar som är lika stort som ett bibliotek nästan! Vem kan inte stå emot klassiker som Ace of Spade, Hungry Like the Wolf, Eye of the Tiger eller Today. Till och med Guns N’ Roses nya låt Shackler’s Revenge finns med! Rock Bands låtlista var bra, men saknade tempofyllda låtar. Det har däremot Rock Band 2 ändrat på.
Allting känns bara bättre, tycker jag i detta spelet. Det är roligare att både spela som ett helt band och ensam, och tack gode gud för att de nu har tagit bort Solo Career, där man spelade ensam igenom låtar och tog sig vidare. Onlineläget är mycket bättre nu. Så fort man söker efter en motståndare att möta dyker det upp en. Och man kan till och med bjuda in vänner att hjälpa en i World Tour om man inte har någon där hemma eller kompis att spela med.

Det känns även roligare att spela World Tour nu också. Förr repades många låtar om och om igen, medan andra fick stå lite utanför. I tvåan är låtlistan för stor för att vissa låtar ska kunna repas om igen. Det går även att skapa musikvideos och anställa olika manegers som kan hjälpa dig med att skaffa flera fans vid olika delar av världen.
Och på tal om låtar. I ettan klagades det över att alla låtar var alldeles för enkla till skillnaden mot Guitar Hero 3s låtar, som då var ute. Vilket stämde totalt. Men Harmonix har tagit åt sig denna kritik och slängt in vissa låtar som är totala mardrömmar, och som Guitar Hero aldrig kan drömma om att slå i svårighetsgrad. Även Harmonix själva sa att de inte till en början visste om de skulle kasta in så här svåra låtar, men så blev det. Och ja, alla instrument är svårare, inte endast gitarr eller trummorna.

Jag hittar knappast något att klaga på, faktiskt. Allt är finputsat till hundra procent. Det märks att Harmonix väntade med att lägga till en massa saker i Rock Band och gjorde det till tvåan istället, vilket var bra. Man har betydligt roligare med tvåan än vad man någonsin kommer att ha med ettan. Låtarna, onlineläget, de nya lägena att spela… Vad mer ska man säga? Rock Band 2 har allt som det behöver, förutom en ny svårighetsgrad, kanske. Easy, Medium, Hard och Expert har hängt med ända sedan Guitar Hero-serien startades igång. Kanske är det dags att skapa någon ny, eller något liknande?
Funderar du att köpa Rock Band tycker jag att du ska köpa tvåan istället. Du får ut så mycket mera: låtar, instrument, och bäst av allt: mer skoj med kompisar och på de där tråkiga släktträffarna. Vad väntar du på? Har du vad som krävs att bemästra alla de fyra instrumenten?

Grafik: 8
Samma design som ettan stod bakom, men nu finslipat till max. Inte lika suddig, och i en HD-TV kan man riktigt flina åt den fina grafiken. En 8:a!

Spelkänsla: 10
Ettan hade en speciell magi av samarbete. Nu är samarbetet ännu större bland ni i soffan där hemma, och det känns bara kul att sitta fyra stycken och bemästra de olika låtarna. Kan fortfarande inte få rysningar när jag hör trummisens backbeat…

Ljud: 9
Över 80 låtar, och mer än hälften av dem är kända! Ettans låtar var ganska lama, men här har vi en perfekt blandning av rock, pop, lugna, country och hårdrocks-låtar. Man kan inte stå emot att hänga med i texten ibland, ändå så om man inte sjunger som sångaren. Och det var tur att Harmonix tog bort det irriterande ljudet ifrån cymbalen när man fick slå som man ville i Rock Band.

Hållbarhet: 9
Du lär knappast tröttna på det här. Harmonix har töjt på gränserna totalt för ett musikspel. Hur ska det här kunna slås i framtiden?

============