11 maj 2010
    Capcom
    4
    -

9.4 7.3

Inskickad av Fuska-nu den 13/06 -10 22:08

Det har gått 10 år sedan vi senast såg våra hjältar på planeten E.D.N. III. Det ihärdiga snöovädret har nu skiftat till ett varmt och klibbigt klimat, vilket har öppnat upp tropiska djunglar och grönskande landsområden planet över. Alla nationers överlevnad står fortfarande på spel. Thermal Energy som alla är ute efter är den levnadsavgörande standarden för att de olika nationernas rustningar och för att maskiner ska fungera. Planeten är fortfarande invaderad av monsterna ”Akrids”, insekts-liknande kryp och monster som varierar i storlekar. Men vad de olika nationerna fruktar mest är fortfarande varandra... och vad som verkligen är planetens undergång har fortfarande inte visat sig.

Spelet börjar med att man som nationen Mercenaries får utforska de delar av planeten som fortfarande är övertäckt av istäcken och snö. Här går man igenom grundkontrollerna, bland annat att man som ett lag har en livsmätare vid namn ”Battle Gauge”. Denna Battle Gauge minskas varje gång någon i laget slås ut av fiende, monster eller via självmod. Man får också lära sig hur man kan höja livsmätarens poäng så att man kan hålla sig vid liv längre. Genom att aktivera ”Data Posts”, kommunikations-radrar mellan lagen ute i det vilda höjs Battle Gaugen med 500+ poäng. Som spelare får man även veta att banorna är indelade i olika kapitels och episoder, där oftast tre kapitels utgör ett episod. Totalt sett finns det 6 episods att ta sig igenom.

Lost Planet 2 involverar att man kan spela fyra stycken online via Campaign, spelets huvudspel-läge. Tillsammans kan de fyra spelarna ta sig lättare igenom bana efter bana, chapter efter chapter, och till slut episod efter episod. Man får även möjligheterna att anpassa sina karaktärer med specialanpassningar som vilka vapen man ska ha, vilka gester man kan utföra efter att ha besegrat en boss t.ex. och hur karaktärer ska se ut. Varje avklarat episod belönas med Career Points, som just visar hur långt man har kommit med en nations karaktär i Campaign-läget.

Skulle inte Campaignen locka kan man hålla sig till online-läget där alla världens spelare kan göra upp om vem som är den bäste spelaren.

Lost Planet 2 var något som lockade mig vid de första ögonblicken. ”Kill big” som det står på baksidan av fodralet är en perfekt beskrivning av vad spelet går ut på. Här sätts man in i olika nationer respektive olika miljöer där monster-artade Akrids dyker upp som är klassade som bossar och som måste tags ner. Och det är just kul att dessa gigantiska Akrids ska plockas isär del efter del, för deras kroppsdelar för ben och armar är markerade med orange-liknande bölder som visar att ”här ska du skjuta”! För att lättare ta ut en spindel-liknande Cat-G måste du först och främst skjuta bort hans knivvassa klor och sedan gå på stjärten.

Stora fiender och bossar är inte det enda som Lost Planet 2 innehåller. Utifrån de varierande miljöerna och de vanliga soldaterna man dessutom stöter på så är fordons-mekanismerna en annan höjdpunkt. Här får man aktivera, kontrollera och kötta fiender med hjälp av olika robotar under namnen ”VSs”. Man kan inte undvika att påminnas om Final Fantasy VI:s design av robotarna som man praktiskt taget har snott rakt av till Lost Planet 2. Men utbudet av funktioner och designer är mycket större. Här får man greppa på maskingevär till robotarna, som är som en förstorad bazooka fyra gånger och andra ihopslagnings-funktioner robotarna emellan till ännu större dödsfruktande maskiner. Känslan vid att bemästra en VS och samtidigt döda en massa fiender runtom en är mer än bara bra!

Systemet över hur spelets gång fungerar duger väl. Ibland kan de olika uppdragen inte bli mer än att aktivera Data Posts och sedan hålla i dem runt 1-2 minuter. Men vad Capcom däremot har lyckats briljant med är de överraskande uppdragen som att kapa ett tåg med en jättekanon längst fram, eller att ta över en ubåts-fabrik från närmsta fiender. Uppdrags-fantasin är både bra och mindre bra, vill säga.

Kontrollen av detta 3rd Person Skjutar-spel kommer kanske att kännas en aning annorlunda från andra skjutar-spel till en början, men när man väl fått in det hela så rullar det på. Precis som de flesta Capcom-spelen har man valt att ”realisera” spelets gång en aning för mycket. Ens karaktär rör sig oerhört segt vid de olika manövrerna som man utsätter han/hon för. T.ex. greppar-kroken som ens rustning innehåller för att greppa högre grunder, broar med mera kan kännas väldig seg då man greppar på fel ställe av misstag, eller då ens karaktär upprepar sin position fel och ”buggar” fast. Utifrån detta så kan jag även säga att stabiliseringen av ens liv inte är det bästa. För att återuppta förlorade livspoäng i ens egna livsmätare måste man använda sin Thermal Energy som varje spelare är rustad med. Problemet blir att man har massvis med fiender runtom sig avbryter de ens återupptagning av liv när man idiotiskt nog måste hålla nere start-knappen på Xbox-kontrollen.

Trodde du att Lost Planet 2 var ett Single Player, det vill säga ett spel som är anpassat för endast en person, så hade du fel. Spelets höjdpunkt blir som bäst när man är 4 personer som kämpar sig genom Campaignen, drar upp strategier och tar var för sig an en sak på ett specifikt ställe. Hade inte spelat använt sig av att fler än 2 personer skulle kunna spela, så hade det hela varit patetiskt. Men som tur är så kan man söka efter personer online som spelar i Campaignen, om man inte skulle ha egna vänner att spela med. Det som dock saknas då man inte kan ta kontakt med ens medspelare via Xbox Live Party är någon slags form av kommandon, som talar om vad man ska göra. Det kan vara irriterande att se en medspelare inte förstå sig på vad han eller hon ska göra vid t.ex. en boss, utan dör gång på gång och drar på Battle Gauge för hela laget.

Online-läget är väl en bra funktion för att komma ifrån Capcoms sida. Problemet här är att spelets kontrollering och utformning av det hela inte är anpassat efter just Onlinen, utan Campaignen. Därför kan det ta åratal innan man hittar varandra på de otroligt stora banorna och den sega framfarten utav ens karaktär.

Lost Planet 2 är något för alla som gillar att spela tillsammans, som älskar lagarbete och som kanske skulle vilja stå över Onlinen för Campaignens skull. Lost Planet 2 rekommenderas starkt ifall du har närstående vänner som har spelet. Glöm inte bort att ”döda stort”!

| Grafik: 8 |
Ganska halvtaskiga cutscenes och en något tråkig meny gör inte det hela sämre. Lost Planet 2s ”in-game-grafik” är riktigt vass. Ta bara en titt på konturerna, så får du se.

| Spelkänsla: 7 |
”The Bigger They Are, the Harder They Fall” som man brukar säga passar in här. Det känns riktigt kul att döda massiva insekts-monster i kombination med en robot eller en stor puffra. Men själva kontrollen till spelet känns mestadels vilseledande och drar tyvärr ner betyget för spelkänslan en hel del.

| Ljud: 7 |
Det är inget fel på ljudeffekterna eller bakgrundsmusikerna, men röstskådespelarna går inte att ta på allvar i deras ytterst tappra försök att leva sig in i manuset och spelet.

| Hållbarhet: 7 |
Lost Planet 2 innehåller ett stort utbud av att låsa upp precis allting. Men att få spela om den kortvariga Campaignen gång efter gång kanske gör att det hela känns uttjatande. Gillar du att samla Acievements på Xbox 360 som man kan känna sig stolt över, så är det här ett spel som är gjort för dig. Bättre blir det om du också vill ha ett multiplayer-anpassat spel!

. . . . . . . . . . . . . .

För alla skjutgalna och insekts-mördande typer där ute.

Totalbetyg: 7.3 Ljud: 7 Grafik: 8 Hållbarhet: 7 Spelkänsla: 7