22 maj 2009
    Activision, Neversoft Ent.
    26
    -

8.6 8.8

Inskickad av Fuska-nu den 27/05 -09 20:12

Håll dig. För nu är Guitar Hero: Metallica här med Kirk, Lars, James och Robert! Spelet bygger självklart vidare på Guitar Hero: World Tours utseende och instrument. Med andra ord; ja, det går att spela gitarr, bas, trummor och sjunga!

Neversoft, Activision och Red Octane gav oss sommaren 2008 ett Guitar Hero-spel av Aerosmith. Nu är det Metallicas tur att synas i rampljuset. Ta dig an alla deras monsterlåtar som ”Enter Sandman”, ”Master of Puppets”, ”Whiplash” och ”Sad but True”. Och inte nog med det, det finns även över 20 gästartister som Metallica har influerats av de senaste åren eller som är en av deras favoriter. Då snackar vi bland annat om band som ”System of a Down”, ”Motörhead” och ”Mercyful Fate” – allt för att ge fansen ett så bra spel som möjligt. Tillsammans blir det ungefär 50 låtar att spela igenom och kämpa en fredagskväll där hemma!

Så vad är då nytt i Guitar Hero: Metallica? Det mesta är sig likt och det finns många funktioner med ifrån World Tour. Du kan även här skapa karaktärer och ladda ner låtar från Metallicas nionde album – ”Death Magnetic”. Designen är helt ny och skiljer sig ganska mycket från den i World Tour och så har vi en ny svårighetsgrad för alla galna trummisar där ute, Expert+. Där en dubbel bas-pedal krävs, en sådan som Lars Ulrich, Metallicas trummis har. Dessutom har Activision slängt in funktioner som i Rock Band med att man kan se på en mätare hur långt det är kvar tills man uppnår nästa stjärna att avsluta låten med. Vem har inte velat se det? Vänta. Det kommer mer. En ny funktion som heter ”Stars” gör att du kan se hur många stjärnor du totalt fått ihop på alla karriärslåtarna. Karriärsläget är däremot den samma men listorna ser mer ut som sektioner nu istället. Låtar som redan har gjort entré i förgående spel har nu blivit enklare, vilket spelet i jämförelse med Legends of Rock även har blivit.

Red Octane har gjort en ny gitarr med spelet, eller i alla fall en ny ”face-plate” som är utsmyckad med två döskallar som ser ut att bita i strum-baren. Annars är själva gitarren den samma som Guitar Hero: World Tours gitarr. Även en dubbelpedal finns att köpa till, för trummorna då.

Så vad väntar du på? Gå upp dit och ge allt du har! Ta med dig tre polare om det behövs för att fylla ut de andra instrumenten, om du nu själv inte kan bemästra dem.

Guitar Hero: Metallica har det där som Aerosmith saknade i sitt spel. I detta spel har man fokuserat sig mer på själva bandet och inte deras historia som ett band. Jag kommer ihåg att de där videorna med alla Aerosmiths medlemmar under karriärsläget var ganska irriterande och förstörde själva stämningen i det hela. Men som sagt, det är ändrat. För i Guitar Hero: Metallica finns det en riktigt tung och härlig rockkänsla. Kanske måste du vara ett litet Metallica-fan inombords men som helhet borde de flesta uppleva samma som jag - Awesome!

Jag gillar verkligen den nya designen. I World Tour såg det ut som små 10-åringar hade styret över all slags design av spelet, för den var riktigt ful. Men här har man verkligen lyckats fånga Metallicas medlemmars image totalt. Och de inlagda effekterna som att bilden skakar i takt med trummorna med mera fyller ut ens rockkänsla ännu mer.

Karriärsläget kommer att hålla dig vid liv ett bra tag, för här finns det ju ungefär 50 låtar att klara igenom. Har du lust så kan du ju dra ut på en liten turné med ditt band också.

Att säga vad Neversoft och Activision har lyckats med i detta spel är riktigt svårt att säga, men tro det eller ej: spelet är minst dubbelt så bra som World Tour! Och det säger jag också. Ni som har läst mina andra recensioner borde infatta er om vad jag har för åsikter om Activisions och Neversofts verksamheter inom Guitar Hero-spelen. Till och med Rock Band: AC DC Live kan slänga sig i väggen för det här spelet. Det var överraskande bra. Först och främst trodde jag att det endast skulle vara en massa svåra låtar, eftersom Metallica har plågat mig i tidigare Guitar Hero-spel, men faktum är att svårighetsgraden är helt lagom.

Det är sånt här som jag vill se mer ifrån Neversoft. Välgjorda gitarrspel som inte känns för uttjatade. Vem vill plocka upp Guitar Hero: Aerosmith efter ett spel som detta?

Grafik: 8
Ren och läcker design. Neversoft har verkligen lyckats fånga Metallicas image och medlemmarnas karaktär. Vem gillar t.ex. inte att se Robert Trujillo (basisten) snurra runt och puta ut med sitt flätade hår? Småeffekterna i själva spelandet är också en påverkade sak.

Spelkänsla: 8
Ja, dålig är den inte. Metallicas fans borde inte bli besvikna över detta, inte Guitar Heros heller. Tung och hård är känslan.

Ljud: 8
Cirka 50 låtar med över 20 gästartister räcker långt för att gå hem hos mig. Dock rekommenderar jag att du måste ha en liten rockkänsla där inne och att metall och hårdrock kan fungera för den här gången. Annars är musiken och själva spelet ingenting alls för dig… En 8:a i alla fall.

Hållbarhet: 8
Även här en 8:a. Spelet räcker som ett ordinärt Guitar Hero-spel, om vi räknar bort World Tour då som man la ifrån sig och kände sig besviken över att ha förlorat ett antal pengar över. Detta är fortfarande ett Guitar Hero-spel för dig som vill rocka loss, ha kul med vänner, släkten eller som bara vill köra igenom karriärsläget och njuta av det bästa.

Totalbetyg: 8 Ljud: 8 Grafik: 8 Hållbarhet: 8 Spelkänsla: 8