Neversoft Entertainment
    16
    -

8.6 7.8

Inskickad av Fuska-nu den 16/11 -09 06:55

Axel Steel, Casey Lynch, Lars Umlaut och resten av Guitar Hero-gänget rockar vidare i Guitar Hero 5. Här hittar vi dem med hela 85 låtar utav 83 artister.

Självklart stödjer Guitar Hero 5 sitt koncept med att spela som i ett helt band sedan World Tours release. Gitarr, bas, trummor eller vokalist är det som gäller. Red Octane har även skapat en ny gitarr för spelets utgåva. Precis som i alla de andra Guitar Hero-spelen måste man träffa de kommande noterna i ett slags ”fönster”. Men för vokalisten gäller det att hålla en pil på kommande streck ifrån horisontell riktning istället. För att få upp pilen mera, om nu strecket kräver det, så måste man höja sin röst en aning. Alltså är det samma gamla system som vanligt.

Guitar Hero 5 innehåller faktiskt ett antal nyheter som Activision och Neversoft har tagit fram. En av dem är det så kallade ”Party Play”, vilken är en smart funktion för Guitar Hero-begreppet. Här kan man när som helst hoppa in och spela med en som redan spelar, och hoppa ut när som helst. Med ett enkelt tryck på den gula knappen på instrumenten kan du välja om det är som gitarr eller bas eller de två övriga instrumenten du vill hoppa in som. Party Play uppstår varje gång du sätter på spelet på nytt, innan du ska till huvudmenyn på spelet. Du kan även när du vill spela Party Play. En annan finess med det valbara spelläget är att spelet slumpmässigt tar ut en låt av alla de 85 stycken. Så det är bara till att rocka på här eller ta nästa buss till nästa turné!

En annan nyhet är det så kallade ”Competitiv”. Här kan man göra upp med sina vänner direkt i soffan eller hitta motståndare över nätet. Men för att kunna spela Competitiv måste du ha minst 3 stycken till med dig. Spelläget går ut på följande att man ser vem som är bäst helt enkelt. Det finns sex olika lägen att kunna tävla i som ungefär varar i 30 sekunder, av en låt då, alltså. Dessa är:

1. ”Pro Face-Off”: Den som tar mest poäng genom låten vinner.
2. ”Streakers”: För att få poäng måste man här få så kallade ”streaks”, alltså tagna noter i rad.
3. ”Momentum”: Alla spelare börjar på svårighetsgraden Medium. Lyckas man ta 20 noter i rad kommer svårighetsgraden att öka, likaväl som ens poäng. Men skulle det vara så att man tabbar sig för mycket sjunker man ner ett steg i svårighetsgraden istället.
4. ”Perfictionist”: Här får man sitt procenttal av låten som sina poäng.
5. ”Elimination”: Den som har minst poäng efter en låt blir helt enkelt eliminerad.
6. ”Do or Die”: Missar man tre noter i rad i det här läget får man vänta tills nästa sektion av låten kommer.

Så det finns en hel del att tävla i om vem som är den absolut bäste.

Guitar Hero 5 stödjer också som aldrig förr att två eller flera spelare kan spela samma instrument. Så nu är det ingen begränsning eller tjafs om vem som ska spela bas och gitarr. Nu kan alla fyra spela gitarr om ni så vill! Det samma gäller för de tre andra instrumenten också. Detta gör att man under onlinen kan hitta fem gitarrister osv.

Den fjärde nyheten är att man i ”Career” har slängt in så kallade ”Challenges”. Dessutom medföljer Guitar Hero Metallicas sätt i att samla stjärnor även här, fast nu kan man låsa upp nio stjärnor på varje låt, istället för fem, tack vare Challenges. För grejen är att man får en utmaning framför sig som är specifik för varje låt. Det kan vara allt ifrån att få över en viss poängsumma, fylla sin Star Power-mätare med kanske 350%, tappa alla ”taps” som kommer för gitarristerna eller att hela bandet ska under aktiverad Star Power nå en utsatt poängsumma. För alla Challenges är graderade i tre steg: En lätt, en mittemellan och en svår. Lyckas du ta den första (den lätta delen av utmaningen) så får du en extra stjärna samlad. Alltså kan man tack vare Challenges samla ihop 8 stjärnor på varje låt plus en till ifall du tar en låt utan att missa en enda not. Men man måste se till att man har rätt instrument eller att personerna i ens band kan ta dessa utmaningar.

Dessutom hittar vi en ny design till Guitar Hero 5 där även Xbox 360s Avatarer smakfullt finns med. Så du kan även rocka loss som dem om du vill!

Först och främst måste jag ju säga att Guitar Hero-serien är fullt ”mjölkad”. Det borde egentligen inte komma flera spel inom serien längre. För i varje spel som har släppts av Activision och Neversoft har man nästan alltid lyckats klanta till det på något sätt. Men i Guitar Hero 5 är ju faktiskt allt nästan helt perfekt. Det mina damer och herrar, säger jag! Ta bara den nya designen på grafiken och allt. Otroligt snyggt för ett musikspel. Den så kallade tillagda ”motion blur-effekten” gör att karaktärernas rörelser inte ”hackar” sig fram och får till den där konstiga känslan som World Tour bland annat gjorde. Nej, för här är det en soft känsla på hög rocknivå. Karaktärerna rör sig gudomligt, animationerna är mycket bättre gjorda än World Tour (igen) och kan klassa sig som ett vanligt FPS-spel eller plattformsspel.

En annan sak jag la märke till är det nya menyläget som man har tänkt över väldigt bra. Här slipper spelare bläddra in och ut i menyerna som en idiot hela tiden. För vare sig om du är i Competitive-, Career- eller Quicklpay-menyerna, så kan du alltid under varje meny snabbt ändra till önskat spelläge, utan att laddningssekvenser uppstår! Det är något väldigt effektivt och bra gjort. Det samma gäller det nya läger Party Play. Det känns kul att vemsomhelst i huset kan hoppa in och ut när man vill. Något som definitivt blir något man gör på fester med mera.

Att man fortfarande kan skapa låtar i GH Mix känns kanske ganska onödigt, för min del. Själv har jag aldrig riktigt fastnat för idén. Kanske är det för att när man väl har gjort färdigt en låt så blir man inte så där nöjd som man hade hoppats på. Men i Guitar Hero 5 har man självklart lagt in ett antal nya sätt att skapa sin egen musik på. Och på tal om nya saker, så hänger ju Activisions och Neversofts berömda klädsel och specialanpassningar till karaktärerna fortfarande med. Här finner vi som vanligt ett oerhört stort utbud i att kunna anpassa sin karaktär och sitt instrument hur man vill. Men om du inte redan visste det så finns det faktiskt ingen affär denna gång att köpa alla saker i. Utan spelaren måste ta sig igenom Career och samla stjärnor och klara utmaningar på olika sätt för att låsa upp nya karaktärer och utklädsel. Så vill du styla om dina karaktärer till max måste du spela igenom Career och göra det ordentligt.

Guitar Hero har alltid försökt hitta nya sätt att bryta gränserna om att nå flest antal poäng på en låt. Och nu har man verkligen lyckats. För Guitar Hero 5 introducerar en så kallad ny ”Star Power-aktivering” kan man säga. ”Band Moment” är namnet. Under alla låtar så kommer vissa av noterna att brinna. Dessa är Band Moments-noter. De kommer endast fram ifall man är två eller flera i ett band. Lyckas alla medspelare ta dessa brinnande noter felfritt aktiveras Band Moment som gör att fönsterna för var och en spelare lyses upp med ett orange sken som tyder på att den är igång. Under Band Moment aktiveras en ”sirén” vid poängtavlan för hur mycket man hittills har fått ihop. Den här sirénen kan ge upp till gånger 8 i poäng, ifall alla spelar felfritt och väldigt bra. Så kombinerar man Band Moment med varsin Star Power från varje spelare så kan jag garantera dig att det inte finns några gränser längre för hur mycket en maximal poängsumma är på en låt.

Men nu kommer vi till spelets stora, stora nackdel. Nämligen låtarna. Visst, det är visserligen hela 85 stycken men frågan är: vad är det här för låtar? Det här är inga Guitar Hero-låtar. Det här är inga låtar som ger en rockkänsla. Det här är inte Guitar Hero överhuvudtaget. För variationen är huvudpunkten i den här kategorin. Här hittar vi allt från funk och rap till låtar som är baserade på löjliga elektrobotar som släpper loss hur som haver. Med en dålig ursäkt från direktören Brian Bright som säger att det här är den bästa låtlistan någonsin, tack vare variationen, så kan man konstatera att låtarna är slut. Ja, dem är slut, mer eller mindre. För det är inte många låtar här som är rockbaserade.

Men visst, här hittar vi gamla bekanta ”Guitar Hero-band” som Iron Maiden med ”Two Minutes to Midnight”, Nirvana, Kiss och Deep Purple. Självklart innehåller spelet massor med nykomlingar som Rammstein, Dire Straits och till och med det nygenomslagna bandet Kings of Leon. Men seriöst talat. Vad tänker man på ifall man tar med Stevie Wonder i ett spel där titlen Guitar Hero står i centrum? Och det är också ett problem för resten av låtarna. Inga är roliga att spela. Knappast en enda. Det kanske finns fem roliga totalt, och resten är bara skräp enligt min mening. Som tur är kan man ju konvertera över några låtar från World Tours skiva eller ladda ner något från Guitar Heros bibliotek som stöds från World Tour där med. Men låtlistan i det här spelet är riktig kass faktiskt.

I tanke med att ett musikspel har en dålig låtlista så uppnår inte spelet en komplett känsla av samma koncept som för tre år sedan. Hade dock alla spel haft samma design och uppläggning fast andra låtar än Guitar Hero 5, så hade Activision och Neversoft skapat något som ingen annan någonsin gjort. Men låtlistan smutsar ner spelet en hel del…

| Grafik: 9 |
Vad ska man säga? Guitar Hero har hoppat över sin otroligt slarviga design till en majestätisk en. Tack vare motion-blur-effekten känns spelet otroligt välgjort med lätthanterade menyer dessutom. Det är nästan så att det blir en 10:a, men bara nästan!

| Ljud: 5 |
Ett Guitar Hero-spel ska inte innehålla variation av låtarna. Titeln säger ju allt. 85 låtar med endast 5 roliga är ett stort misstag av Activision. I tanke med att både Rock Band och Guitar Hero slukar upp världens alla låtar, kanske man ska tänka igenom hur spelet blir innan man vill tjäna sina stålar. Kvalité framför kvantitet, tack…

| Spelkänsla: 7 |
Spelet har faktiskt en bra spelkänsla tack vare den nya grafiska designen. Men en negativ bidragande faktor är låtarna, tyvärr. Hade vi fått Guitar Hero 3s låtar indragna här istället, så hade det blivit en 11:a på spelkänslan. Men nu har vi ju inte det. En 7:a blir det i alla fall.

| Hållbarhet: 7 |
Återigen kommer låtlistan in här. För ett musikspel med ett dåligt låtval är inget man direkt vill se eller ha. Och i tanke med att Guitar Hero-serien är så uttjatad och världsomfattande, så tycker jag då även att en 7:a är ett riktigt bra betyg för att ha kastat ut så många spel.

. . . . . . . . . . . . . . . . .

För dig som samlar på Guitar Hero-spel. Inte för dig som vill "lattja" på fester med mera…

Totalbetyg: 7 Ljud: 5 Grafik: 9 Hållbarhet: 7 Spelkänsla: 7