29 februari 2008
    Namco Bandai Games
    5
    -

8.5 7.3

Inskickad av Fuska-nu den 30/11 -09 19:27

Det är en vacker och underbar dag i det förgyllande landet bortom vintergatans stjärnor. På The King of All Cosmos, The Queen's och The Princess semester ser allting ut till att vara i frid och fröjd. Men då servar The King en tennisboll som går helt bortåt skyn, slår sönder ett hål som suger sönder och tar med sig alla planeter och andra himlakroppar inom vintergatans galax. Därför beger sig återigen The King och The Prince tillbaka till jorden för att rulla upp skräp som The King kan återanvända till att skapa tillbaka de förlorade objekten. Samtidigt är de två på en upptäcktsfärd efter flera av The Princess kusiner.

Beautiful Katamari bygger på det som de övriga Katamari-spelen alltid har gjort förut: Du är The Prince som ska bana efter bana i plattformsstuk rulla upp en massa saker, med hjälp av din ”katamari”. Katamarin är ett bolliknande föremål som har massor av sugproppar ut med den cirkulära formen. Eftersom The Prince och katamarin till en början är så små så är det endast möjligt att suga upp små föremål som pengar, tuggummin, småskräp med mera. Men, ju mer skräp du lyckas åstadkomma, desto större växer katamarin. Till slut kan städer och landskap slukas upp i dess välde!

En ny sak med spelet är att The King of All Cosmos denna gång begär efter vissa föremål som du måste rulla upp åt honom. Han ska ju göra om skräpet till planetens eller himlakroppens speciella ”funktion”. Så när det t.ex. gäller att samla ihop saker till Neptunus är det kylda saker som gäller, tvärtom när det bland annat handlar om Venus och Solen. Därför måste du som spelare först och främst tänka innan du agerar med katamarin!

Namco har även kastat in ett onlinespel och leaderboards för spelet. Så du kan möta dina vänner eller spela med dem över nätet, eller se vem som är den skickligaste rullaren, bana för bana.

Beautiful Katamari är ett mycket exklusivt spel för att vara till Xbox 360. Det är inte alltid man ser så här färgglada skapelser till konsolen. Designen är som den alltid har varit i Katamari Damacy och resten av gänget, färgglad och sockersöt. Det känns faktiskt en aning roligt att även en konsoljätte som Xbox med mestadels FPS-spel kan lägga tid åt mer ”fjantiga” och lustiga spel. För Beautiful Katamari bjuder på det som serien alltid har varit bäst på: galenskap. Fortfarande känner man sig som ett litet barn när man slukar upp människor, cyklar, bilar, landskap, bläckfiskar, ja vad som helst. Det blir knasigt och galet när man helt plötsligt kan ta upp vad du vill samtidigt som den förvuxna bollen inte syns längre tack vare allt den har slukat med sig.

På tal om galenskaper, två-spelarläget i det här spelet är något som är galet. Här spelar man med varsin kontroll, men man måste trycka och dra åt samma håll med alla spakarna över Xbox-kontrollen. Det blir så underhållande när man har bestämt sig för att gå åt det ena hållet, men hamnar till slut åt något helt annat håll. Skrikande kommandon blandat med skratt höjer Beautiful Katamaris nöje stort.

Kontrollen kanske fortfarande är lika frustrerande med kameran och halvtaskig som den var med första utgåvan. Ingenting har i stort sett förändrats. Men dock gillar jag den efter att man har matat in vad allt sitter någonstans efter ett antal timmars lärande.

Den roligaste idén med spelet måste ändå så vara att bara få känna på friheten att rulla runt vart man vill. För ju längre in i spelet man kommer, desto större kan ens katamari utvecklas, kan man säga. Saker som man aldrig trodde var möjliga att plocka upp kommer förvåna en lika mycket som att sitta med ett vanligt plattformsspel. Okej, vissa banor känner man igen från de gamla spelen och variationen kan ibland vara en aning för dålig. Men Katamari-serien har alltid kört med samma idéer vilket gynnar de nya spelarna för den här serien. Du behöver inte vara en ”lego-mästare” eller ha upplagda strategier för att ha skoj här. Det här passar nästan alla åldrar och det känns som om man kan plocka upp det nästan när som helst. Samtidigt så blir det en aning tråkigt för dem som under ett tag har testat på den här serien ett antal gånger. Eftersom det inte direkt finns något nytt med spelet så kan det kännas en aning tomt och inte lika uppfyllande som första gången man fick lägga kaos framför civila människor med sin jätteboll. Trots allt lyckas spelet charma en i alla fall.

Så letar du efter japanska galenheter blandat med skratt, humor och gemenskap så är det här något för dig som aldrig har testat på ett Katamari-spel förut.

| Grafik: 7 |
Ingen sådan där stor skillnad i jämförelse med eftergångarna men att se uppiggande och starka färger på Xbox 360 gör det hela lite speciellt. En 7:a.

| Spelkänsla: 7 |
Beautiful Katamari bjuder på det gamla vanliga: rulla upp och ha så skoj som möjligt. Vilket är positivt för nybörjare att kunna plocka upp, och en mer negativ faktor för de som har prövat på serien sedan första releasen. Men det känns alltid fräscht att hjälpa The Prince med sitt samlande av skräpet och sökandet efter kusinerna.

| Ljud: 8 |
Knasiga och galna japanska låtar för spelet upp på en ny nivå. Här finns massvis med variationer och du lär nynna på några låtar efter du har rullat upp skräp och andra objekt under dessa smakfulla låtar.

| Hållbarhet: 7 |
På grund av de bristande variationerna från spel till spel så blir det här en 7:a. Inte lika roligt som det var för början, men fortfarande något att spela. För dig som aldrig har testat på den här serien förr.

Totalbetyg: 7.3 Ljud: 8 Grafik: 7 Hållbarhet: 7 Spelkänsla: 7