Välkommen Gäst! Logga in eller registrera ett konto.

Logga in















The Elder Scrolls III: Morrowind

Xbox
The Elder Scrolls III: Morrowind
  • Genre
    Rollspel
  • Releasedatum
    22 november 2002
  • Utvecklare
    Bethseda Softworks
  • Antal ägare
    108
  • Utvald recension
    -

Spelbetyg

Snittbetyg
Recensioner
8.8 8.5

Speltest av Fuska-nu

Inskickad av Fuska-nu den 28/04 -06 23:22

Handling / story / vad man gör i spelet
Du är en fånge från ett annat land som släpps fri i staden Seyda Neen i Provinsen Morrowind. Du släpps på order av kejsaren Uriel Septim, för att han tror att du kan vara reinkarnasionen av en gammal Darkelfhjälte: Nerevar. Denna reinkarnasion heter Nerevarine, och har en kult uppkallad efter sig. Kulten är övertygade om att Nerevarine skall anlända, och utradera alla N'wah, folk som inte kommer från Morrowind, och rädda provinsen från den onde Dagoth Ur, ledare för "The sixth house cult". Allt du har är order från din uppdragsgivare Caius Casades, som stegvis leder dig mot sanningen om ditt öde.

Vad jag tycker om spelet
Det första man ser i spelet är en Darkelf med ett stort ärr över ansiktet. Redan här ser man att grafiken i spelet inte är så väldigt enastående. Lågupplöst omgivning och kantiga kindben är sådant man får stå ut med. Men när man lämnar fartyget man kom med, så förstår man att det finns så mycket mer än grafik att lägga spekets grund på. Vattenet i spelet är snyggt. Väldigt snyggt faktiskt, och har en bra, men lite hackig, fysik. Bethesta har helt klart valt att skippa snygg grafik, och istället satsa på en magnifik och enorm spelvärld. Världen är full av grottor, ruiner, borgar, slott, städer, byar, läger, torn och sedan länge glömda hemsökta gravar. Det är inte bara omgivningen som är stor, för utbudet av saker att göra är nästan oändligt. Över allt finns invånare som är villiga att ge digsmå uppdrag som att plantera bevismaterial, hitta lik, plundra hus, eskortera, eller mörda. Minsta lilla uppdrag har skrivits ner nogrant av Bethesta, och man undrar hur de över huvud taget orkade skriva alla repliker och programmera in vilka varelser som anfaller, och vilka som är dina vänner. Jag skulle med glädje flytta in i Bethestas fantastiska provins Morrorwind, och tillbringa resten av mitt liv med att lösa gåtor och slakta fula långörade monster.

Betyg till spelet
Grafik: Grafiken är tyvärr den bristande länken i detta underbara spel. Karaktärerna är kantiga, lågupplösta plastgubbar som verkar vara allmänt slarviga. Men med tanke på hur stort spelet är för att vara till Xbox, så kan man förstå att det inte fanns mycket kapacitet kvar till bländande grafik. Så man kan faktiskt förlåta Bethesta på den punkten

Spelkänsla: Det är en riktig njutning att hacka maskar i bitar med ett bjässesvärd, men ibland blir Morrowind lite väl stort. det är tyvärr sällan man hittar en värdig fiende. Det kan bli lite jobbigt att slakta efter sin 1654:e mask.

Ljud: Fin musik som nästan ger en rysningar.
Hållbarhet: Man kan hålla på i sekunder, minuter, timmar, dagar, dygn, veckor, månader, kvartal, år, decenium, sekel, millenium och evigheter. Morrowind vill man inte att det ska sluta.

Totalbetyg: 8 Ljud: 8 Grafik: 5 Hållbarhet: 10 Spelkänsla: 9