2005-08-26
    Activision
    53
    -

7.2 8.9

Inskickad av Fuska-nu den 08/01 -06 17:03

Följ med på ett galet äventyr med vännerna zebran Marty, lejonet Alex, giraffen Melman och flodhästen Gloria. Allting startar på ett zoo i staden New York som aldrig sover. Alex är kungen av New York och gör imponerande cirkusnummer som t.ex. hoppa igenom "Alex Rings". Marty tänker mycket på det vilda och han vill så gärna komma ut till det vilda. Men hans andra kompisar älskar den uppassning dom får. Dom får ju frukt varje dag och Alex, han är ju till och med kungen av New York. Man börjar spela Zebran och samlar ihop tre powerkort så han får en ny förmåga som att tillexempel kunna sparka eller krypa. Man lär sig också grunderna i spelet i början  genom att bland annat samla powerkort och man kommer att kunna göra fler saker desto länge spelet lider. Marty fyller år och är lite sur av sig så han går först och ser om Alex kan göra något åt det. Men han gör inte så mycket åt saken utan han gör sitt cirkusnummer och säger grattis på födelsedagen. Han ska då bland annat samla ihop pengar och hoppa igenom Alex Rings. Man spelar givetvis Alex då, sedan går han vidare till sina andra kompisar men hur som helst så blir han inte så uppmuntrad. Pingvinernas ledare har fått veta att Marty längtar ut till det vilda så han tar med Marty till en fontän där en pingvin ska fiska. Man fiskar då olika sorters fiskar som röda, blåa och gula fiskar. När man har klarat det säger pingvinernas ledare: bra gjort soldat. Marty går sedan där ifrån och talar högt för sig själv: dom där pingvinerna har något skumt på gång. Hans vänner firar hans födelsedag på kvällen och då så gratulerar dom honom och går och lägger sig. Då efter ett tag kommer pingvinens ledare tillbaka och snackar lite honom.

Nu är det dags att fly ut till det vilda eller åtminstone ut till staden. Med gott samarbete och tips från djuren lyckas man ta sig till den sista vakten utan att bli upptäckta. Men pingvinen stack i väg igenom ett par ballonger upp i luften när dom kommer till huvudgrinden, men han berättar att du ska ta dig igenom huvudgrinden och att städaren förmodligen har nyckeln. Björnen berättar då att man ska ducka för hans skott och krypa. Efter du har lytt hans tips så kommer du ut till staden. Martys vänner har upptäckt att Marty inte är kvar i sin bur. Så dom sticker också ut i staden och ska sticka till någon station för dom visste att Mary skulle dit. Hur vet jag inte men så går det till. Dom flyr till stationen och dom måste slåss mot polisen och ibland måste man hoppa på bilar och inte nudda marken. Dom kommer till sist till stationen och där står också Marty. Då frågar han vad gör ni är och då kommer det fram en massa poliser och söver ner er.

Nu befinner djuren sig på ett skepp på havet och dom sitter i fyra olika lådor. Pingvinerna som också hade lyckats rymma ska också fraktas bort, men dom lyckats ta sig ur sin låda. Genom list så lyckats dom faktiskt ta över hela skeppet. Men en pingvin styrde lite dåligt så skeppet gungar till och fyra lådor trillar ut i havet och kommer till ön Madagaskar. Där spelar man Alex som ska hinna i fatt sina vänner som också hade flytigt i land. När han har gjort det så börjar spelet på allvar. Man ska hjälpa lemurena mot dom onda djuren Fousa som äter upp lemurena. Man ska hjälpa många på ön och i gengäld får man saker som en förmåga eller en byggdel. Det härjar Fousa och elaka smådjur äter upp odlingar som goda varelser planterar, ska allt sluta lyckligt på ön det är upp till dig….

• Alex Rings •

Dom finns på varenda bana nästan och det är ringar i olika färger som man ska hoppa igenom, men detta ska man bara göra med lejonet Alex det går tillexempel inte med Gloria.

• Mynt 100/100 •

På varje bana ska man hitta mynt som samanlagt bildar summan 100 kronor och det är inte det lättaste när man kommer i väg från zooet i New York.

Spelet är fantastiskt kul och det fungerar för dom lite äldre barnen också. Det gäller att tänka lite logiskt om man ska klara alla världarna som tillexempel på tillbaka till stranden så måste man använda Melman för att ta en byggdel eftersom bara han kan flyga. Men det blir svårare uppgifter än så och det är det jag gillar med spelet att det är lite halvklurigt. Man får tänka till lite innan man gör något, men om man bara gör det brukar det gå jättebra. Det är ett innehållsrikt spel med många världar och roliga upptåg. Man spelar inte bara dom fyra vännerna utan man spelar bland annat också pingvinerna som tar över båten som fraktar vännerna över havet. Detta är ett spel som måste provas.

*Grafik10/10: Jo den är jättebra. Man ser ur vackert en flod rinner ner från ett stup och det ser så äkta ut på något sätt. Det är bra detaljerat på dom flesta världarna och det är ett stort plus att det är bra grafik på ett spel som äger.

*Spelkänsla10/10: Den är underbar man sitter som fastklistrad tills man har klarat hela spelet. Jag satt och spelade detta i cirka 9 timmar i sträck och klarade ut det, det är ett bevis på att det är otrolig spelkänsla.

*Ljud10/10: Jo alla skriken och andra röster i spelet känns äkta och det hörs om dom är rädda eller glada. Den musiken som spelas i spelet är bra djungelmusik.

*Hållbarhet6/10: Det håller som sagt i cirka 10 timmar och om man säger att man spelar 45 minuter varje, vilket är ganska lagom, så varar spelet i många dagar.

* Samanfattning *