Bioware
    68
    -

9.3 8.4

Speltest av kirby_white9

Inskickad av kirby_white9 den 11/07 -05 21:11

Du är elev på en kampsportsskola i en liten by som blir attackerad av banditer som visar sig vara mer mystiska än man först kunde tro. Du är din mästares favorit eftersom du är speciell och har ett stort och häftigt öde att uppfylla. Hela den lilla hembyn blir jämnad med marken och din mästare kidnappad och det är upp till dig och ditt ständigt växande följe att rädda honom och att ta reda på varför det börjat spöka så mycket i Jadeimperiet de senaste åren.

Berättelsen är rätt så spännande, i synnerhet mot slutet. På sina ställen känns det mycket dramatiskt. Det blir aldrig riktigt lysande, men det finns en spännande twist som åtminstone jag tyckte var oväntad innan den hände, men sedan kändes självklart och för det får man pluspoäng såklart. Att jag inte brydde mig så mycket om huvudpersonen och hennes vänner vägdes dock delvis upp av att jag brydde mig desto mer om att atälla tillrätta det som hade gått fel i imperiet och ställa den eller de som var skyldiga till svars för det. Så pass intresserad var jag ändå, så jag kan inte påstå att spelet misslyckas helt. Ibland är det riktigt medryckande. Man vill spela vidare och man vill se sig omkring och göra extrauppdragen. Man har dessutom lyckats riktigt bra med fightingsystemet och med nedslimmandet av prylbagaget och rustnings- och vapenfipplandet. Det är något jag hoppas att man behåller - eller ännu hellre utvecklar - till kommande spel.
Efter att ha läst på lite om wuxiafenomenet förstår jag att jag nog inte borde ha förväntat mig att historien skulle ha varit mer originell, men det låter mig samtidigt uppskatta den mer. Jade Empire ser på håll ut att ha allt det som ett bra spel behöver, men det har en svag länk och det är att många av de viktigaste karaktärerna känns tomma och att man aldrig får någon orsak att bry sig om dem. Jag bryr mig ändå tillräckligtn om historien, men det blir aldrig personligt. För mig är det väldig viktigt och spelet hade varit mycket bättre om de gjort den biten bra. Men "om" och "kunde ha" är ju inte det man betalar för. Jade Empire är absolut ett bra spel och har du redan spelat och tyckt om andra stora rollspel till Xbox är det ett givet köp. Det är bra, men man skulle ha velat ha mer substans för att matcha ytan.

Grafik=Vackra miljöer och detaljerade texturer men små störiga detaljer förstör en del.Den får en 7:a. Spelkänsla=Spela som ond om du var god och tvärt om, men det är ingen stor grej.Den får en 5:a. Ljud=Stämningshöjande och vacker musik som håller sig i bakgrunden. Den får en 8:a. Hållbarhet=Välgjort och polerat men har brister i karaktärsutvecklingen och känns aningen för linjärt. Den får en 8:a.

Totalbetyg: 7 Ljud: 8 Grafik: 7 Hållbarhet: 8 Spelkänsla: 5