Välkommen Gäst! Logga in eller registrera ett konto.

Logga in











Halo 2

Xbox
Halo 2
  • Genre
    Action
  • Releasedatum
    11 november 2004
  • Utvecklare
    Bungie Software
  • Antal ägare
    1410
  • Utvald recension
    -
  • Köp spelet!

Spelbetyg

Snittbetyg
Recensioner
8.9 9.3

Speltest av Janis_Joplin

Inskickad av Janis_Joplin den 12/02 -05 23:50

Året var 2001 och klockan var 02:30.
Jag kände en oerhörd tomhet när jag satt i mörkret bredvid teven.
Det var slut. Eller var det bara början?
Vad skulle jag nu ta mig till?
Hur skulla jag ha en chans att återgå tillbakas till det normala livet efter en sådan upplevelse?

Det var ungefär så jag kände när Halo, tidernas bästa konsollspel någonsin, tog slut.
Jag hade levt framför teven i två dygn, bara med avbrott för avföring och mat (eftersom jag blev itvingat det av mina föräldrar), och nu var allt slut.
Jag, eller Master Chief som karaktären kallas, hade räddat jorden, ja hela världen, från att gå under.
Nu var det slut.
Jag satt och stirrade tomt framför mig i flera dagar utan att veta vad jag skulle göra, och det slutade med att mina föräldrar annlitade en psykolog för att hjälpa mig (tyvärr blev han också beroende av spelet så där fick jag ingen hjälp).
Det enda som fick mig att återgå till verklighetan var ett rykte.
Ett rykte om en uppföljare.
Sedan, efter drygt 4 år av väntan satt jag med uppföljaren, Halo 2, i min hand.

I Halo 2 tar du dig åter an karaktären Master Chief, en supersoldat utvecklad för att hjälpa människan. Du har kommit tillbakas efter ditt första äventyr och håller just på att bli hyllad för ditt hjältedåd, när ni får problem.
The Covenants, människornas fiender genom flera årtionden, attackerar rymdbasen som du är på. Du slungas direkt ut i eldstrider mot alla de fiender du mött i ettan.
Det är främst här du känner skillnaden från det förra spelet.
Du får börja med två helt nya vapen, en battle rifle och en SMG.
Battle riflen är ett gevär som skuter tre skott hela tiden och som har möjlighet till zoomning, medans SMG:en är ett automat vapen som verkar vara en förminskad variant av ettans Asault Rifle.
Men det är inte nya vapen som får mig att njuta, uten det är dual-vield egenskapen.
Du kan nu ha ett vapen i varje hand och skjuter det högra vapnet med den högra avtryckaren, och det vänstra med den vänstra.
Detta betyder inte, som vissa av er kanske tror, att handgranaterna är borttagna, utan man kan fortfarande kasta granater med vänstern om du inte har något vapen i den handen!
Detta gör att du måste tänka När och Om du ska kombinera vapen, för om du springer in i en trång strid, utan att ha möjlighet till granater, är du rent ut sagt körd!

Vapnen och stridsfunktionerna är inte dom enda nyheterna.
Det finns även ett antal nya fordon.
Du kan köra covenanternas pansarvagn, Wraith, och även deras typ av bil, som jag inte kommer ihåg namnet på, är körbar.
Det finns även en ny warthog, med nya kanoner, att välja.
Flera av er kanske suckar djupt nu och får flashbacks från det första spelet, där man gång på gång blev mosade av motståndarnas Ghost, men till er har jag en överaskning.
Dom tiderna är förbi, Master Chief har tydligen tagit sig samman och börjat lära sig att undvika att bli överkörd. Med ett lätt tryck på X-knappen så hoppar han stillfullt upp på fordonet, som kommer i full fart, och slår ner föraren.
Detta gör att man nästan springer in i strider bara för att få slå ner någon motståndare och förhoppningsvis köra över honom, om nu inte han hinner reagera och slå ner dig :).

Den största, och kanske mest intressanta, nyheten är helt klart storyn.
I ettan följde man bara Master Chiefs jakt på att förstöra Halo. I tvåan har gänget från Bungie gått ett steg längre. Nu får man även följa historien bakom fiendernas linje.
Du får se vad The Covenants tänker och gör, Ja du för t.o.m. ta dig an rollen som en covenantisk
kapten. Du får spela han, precis som du spelar Master Chief, och följa hans resa på jakten efter Halo.
Jag trodde att denna ide´ bara skulle förstöra spelet.
Ettans största triumfkort var nämligen, enligt mig, känslan av att vara Master Chief.
Men tack och lov så har Våra vänner från Bungie lyckats igen.
Efter ett tag känner jag nästan lika mycket sympati för den utomjordiske ledaren, visst kommer han aldrig att vara lika cool som Chief, men han kommer nära nog.

Slusats:

Kontroll: Spelets kontroll är helt otrolig. Inga svårigheter med dual-vield eller styrandet av bilar.
Allt fungerar felfritt och det finns inga minus. En solklar 10!

Ljud: Halo 2 ska spelas med minst 5.1 ljud för att upplevas som det ska. Musiken består som i ettan mest av tysta partier, för att sedan smälla igång när det väl händer något. Distade gitarrer ala´ Hårdrock = Yes.
Det är egentligen bara The chronicles of Riddick som har bättre ljud än Halo 2 och därför är det inte en 10....Det blir en 9.6. men det är ruskigt bra.

Spelvärdighet/upplevelse: Alla som har tillgång till ett x-box måste spela detta spel. Upplevelsen är helt otrolig och det kommer garanterat att ta länge innan du glömmer något. En solklar 10!

Hållbarhet: Hållbarheten på Halo 2 är dens starkaste kort.
Själva äventyret går in på ca 15 timmar (beroende på vilken svårighetsgrad). Detta är faktiskt riktigt bra för att vara ett fps. spel, men visst kunde det ha varit lite längre??
Det är då främmst P.g.a. Multiplayerläget, och inte minst, Live möjligheten som gör spelet oändligt långt. Du kommer att sitta fast framför detta mästerverk väldigt länge och kommer inte villja sluta spela, aldrig någonsin. Detta är en helt solklar 10!

Den som är snabb i huvudet har givetvisst fattat att detta spel kommer att få ett ruskigt bra betyg. Visst, det blir inte en 10, men det är väldigt nära.
P.g.a. inte helt super perfekt ljud och lite krångliga multiplayer menyer så dras snittet ner en aning. Detta är inget man någonsin tänker medans man spelar detta mästervärk.....Men är man kritiker så är man.
Betyget blir hur som helst ett bra betyg.
Det blir: 9,8

Totalbetyg: 9.8 Ljud: 9 Grafik: 10 Hållbarhet: 10 Spelkänsla: 10