Planet Moon Studios
    37
    -

8.2 7.5

Speltest av Oskar1990

Inskickad av Oskar1990 den 13/01 -05 11:26

Att man börjar skratta redan när man öppnar manualen kan vara både ett gott och ett dåligt tecken. I det här fallet är det helt klart ett gott. Armed & Dangerous är en vanvettig historia som utspelar sig i det fjärran landet Milola. Ett land där, som manualen säger, allt var gott eftersom teet var varmt, kolet brann klart och alla var lyckliga ty de hade lök.

Den Monty Python-aktiga humorn fortsätter igenom hela spelet. Tre hjältar måste hitta en magisk bok innan den onde härskaren får tag på den, och vägen dit går givetvis genom tusentals sönderskjutna fiender. Karaktärerna är lagom bisarra - en människa, ett litet djur som sysslar med teknik och så en gigantisk robotsoldat som befriats från den onda sidan och är en stor konnässör av te. Men Roman, Jonesy och Q känns ändå ganska stereotypa, och den genomsyrande brittiska humorn, komplett med typiska dialekter, blir påfrestande i längden. Dina kompanjoner fyller inte heller något direkt syfte förutom att komma med lustiga kommentarer i mellansekvenserna. Att de springer runt dig och hjälper till att skjuta märks knappast i kaoset - dessutom kan du inte byta ut deras vapen. Dina egna vapen är däremot varierade så det räcker. Från grundläggande maskin- och prickskyttegevär till vapen som en målsökande haj. Men dessa specialvapen finns bara i ytterst lite upplaga och ändå hinner man tröttna efter några användningar. Att se en haj hoppa upp ur marken och käka upp folk är kul tre gånger, men knappast i längden.

Om du kommer ihåg MDK och Giants kommer du att känna igen dig direkt. Det är nämligen samma utvecklingsgrupp som ligger bakom Armed & Dangerous. Som vanligt handlar det om att springa framåt, skjuta på allt som rör sig, och då och då zooma in för att pricka någon fiende i fjärran med hjälp av ett överdimensionerat prickskyttegevär. Kontrollen fungerar utmärkt och spelet flyter på alldeles perfekt, men ofta ser det ut som om Roman bara svävar fram över omgivningen. Även om spelet erbjuder ett flertal uppdrag på varje bana är de flesta likadana och avklarade ganska snabbt. Armed & Dangerous är baserat på en förbättrad version av grafikmotorn som Planet Moon använde i deras tidigare spel Giants, och det märks. Allt har en underlig kontrast som gör grafiken smått sanslöst skarp. Dessutom missbrukas den tillförda bumpmappingfunktionen då varenda skrovligt föremål, på ett eller annat sätt, får miljöerna att mer likna sockerrostade frukostflingor än atmosfäriska skogar, städer och slätter. Många av spelets miljöer är också lite för stora och ödsliga för sitt eget bästa och det är inte förrän man träder in i någon av spelets täta skogar som det någon form av stämning uppenbarar sig.
Grafiken i mellansekvenserna är tyvärr direkt motbjudande vilket förtar mycket av den komiska poängen. Det som däremot lyfter intrycket är ljudet. Rösterna är som sagt roliga och dessutom välspelade, även musiken håller hög klass.

Det största problemet i Armed & Dangerous, som definitivt innehåller en hel del ljuspunkter, är bristen på variation. Strukturellt är spelet lite för komplicerat för att vara kunna klassas som ett hjärndött skjutaspel såsom Serious Sam. Det är dock också alldeles för enahanda och innehåller en alltför platt spelmekanik för att kunna mäta sig med något av Planet Moons tidigare spel.
Nej, humorn är den bärande bjälken i det här bygget och något som den San Fransisco-belagda utvecklingsstudion gjort till lite av en vana i sina spel. Tyvärr har dock Planet Moon lyckats överdriva spelets humoristiska sida, något som får mig att direkt längta till den mer finurligt satirfyllda och mindra gapflabbiga humorn i Giants.

+ Rolig humor, bra musik och hållbarheten är suverän!

- Ingen höjdar grafik, spelkänslan är sådär.

Köp värt?! Ja! om du vill ha under bra humor och supebra ljud!!!