Sucker Punch
    34
    -

8.9 8.3

Speltest av Flytower

Inskickad av Flytower den 14/03 -10 10:59

Du spelar som Cole, som brukade vara en vanlig invånare i staden Empire City fram tills att han skulle leverera ett "paket". Men när han skulle leverera paketet så sprängdes det och förstörde Empire City. Cole blev medvetslös och när han vaknade hade han elektriska superkrafter.

Målet i spelet är att förstöra det andra "paketet" för att förhindra att det blir en till explosion. Genom spelet blir du hindrade av tre gäng, Reapers, Dust-Men och The First Sons (dock i olika delar av spelet) som kommer skjuta på dig när de ser dig. Det finns 39 vanliga uppdrag och många sidouppdrag som är helt valfria, men roliga att göra. Varje gång du klarar ett sidouppdrag så erövrar du en liten bit av Empire City. I erövrade områden finns det inte alls lika många fiender.

I många Story Missions så blir du bedd att gå ner och återställa elektriciteten i staden genom att gå ner i kloakerna och ställa dig mellan två olika "sladdar" och föra el mellan dem. Varje gång du gör detta får du en ny kraft (t.ex. kalla ner blixtar från himlen eller kasta en elgranat). Spelet har också vissa Karma Moments i vilka du får välja om du vill göra en sak på det goda eller det onda sättet. Om du gör många onda handlingar blir du ond (du får ärr och elektriciteten du skjuter blir röd) och om du gör många goda handlignar blir du god (blå). Skillnaden på god eller ond är vilka krafter man kan skaffa, hur folk reagerar på en och hur man ser ut.

Jag tycker att spelet är kul och ganska olikt många andra spel. Det finns också ganska stort val på saker att göra; man kan gå runt och döda folk på gatan om man vill, göra sidouppdrag, försöka göra coola tricks eller bara stå på ett hustak och njuta av utsikten. För att vara ett spel i vilket man har superkrafter är spelet också ganska realistiskt, t.ex. man tar realistisk skada från skott och om man ramlar i vattnet dör man för att man är elektrisk (vatten leder el, som ni nog vet).

Grafik: 8. Grafiken är snygg, ansiktena är detaljerade och alla blixtar i spelet är ögongodis. Dock så är det kanske lite dåligt med animationer ibland (folk som sitter i en bil eller står bakom ett stort vapen är helt stilla, rör inte på sig alls) och ibland är det lite grafiska buggar. Men på hela taget är det bra grafik i spelet.

Spelkänsla: 10. Spelkänslan är fantastisk. Man kan verkligen leva in sig i personen som man spelar, man kan tänka efter vilket val man ska göra när det kommer till Karma Moments och sidouppdragen kan vara väldigt roliga. En viktigt detalj; du känner dig övermäktig. De första tio timmarna av spelet kommer att göra dig lycklig.

Ljud: 9. Ljudet har bra kvalitet och är ganska realistiskt (t.ex. det skrollar i radion eller det låter bra när man skjuter iväg blixtar) och röstrollerna är mycket bra.

Hållbarhet: 7. Hållbarheten är bra, men inte jättebra. Man kan spela spelet två gånger, ena gången god och andra gången ond och göra olika saker på Karma Moments (om jag gjorde goda val alla gånger den första gången jag körde igenom spelet så kan jag göra alla onda val andra gången). Men sen när man har klarat det två gånger så känner man inte för att fortsätta (om man inte vill skaffa trophies). Missförstå mig inte. Man känner sig inte besviken för att spelet inte är tillräckligt hållbart, men det finns bara många spel som håller mycket längre än inFamous.

Totalbetyg: 8.5 Ljud: 9 Grafik: 8 Hållbarhet: 7 Spelkänsla: 10