Besthesda Game Studios
    33
    -

8.8 6.9

Speltest av The_fuskaren

Inskickad av The_fuskaren den 31/12 -08 17:15

Handlingen tar vid runt 2270-talet i en imaginär framtid. Det har varit stora kärnvapenkrig och civilisationen på jorden har till mångt och mycket blivit sprängd i små bitar. De som inte har dött av explosionerna och inte dött av radioaktiviteten har tvingats anpassa sig till ett nytt liv. Många har muterats till något annat än människor, vissa på ett mer naturligt sätt än andra. Vissa människor lyckades gömma sig under jord, i så kallade Vaults, innan katastrofen utbröt. Ett av dessa Vaults är där du, spelaren, kommer till jorden.
Istället för att du skapar din karaktär genom en meny innan spelet kör igång så är karaktärsskapandet interagerat med en typ av tutorial. Denna tutorial representeras i spelet som spelarkaraktärens uppväxt. Det första som sker i spelet är att spelarkaraktären föds. Föräldrarna, genom spelaren, ger spelarkaraktären ett namn och kommer fram till hur barnet kommer se ut i framtiden när det växt upp. Efter detta så kommer det flera steg då spelaren, genom olika moment i uppväxten, skapar sin karaktär. Uppväxten är en mycket originell och humoristisk del av spelet; ett kreativt sätt att låta spelaren skapa sin karaktär. Dock går det att efter tutorialen helt göra om sin karaktär om man skulle vara missnöjd med något. Det tråkiga med tutorialen är att så vitt jag vet så är man tvungen att spela igenom den. Detta gör att det blir något traggligt andra gången man spelar eftersom det inte är så stor skillnad på uppväxten beroende på vad man spelar för karaktär.

Jag tycker om spelet för det finns så stora ytor att gå och utforska, och gillar det där när man får ny level och kan köpa vapen för pengar (Caps= Spel pengarna man använder).

En ny finess i Fallout 3 är V.A.T.S.-systemet. Detta är ett system som går att använda under strid och som låter spelaren i sann Fallout-anda sikta på bestämda delar av motståndarens kropp. Spelet står still under tiden spelaren väljer detta, så det är ingen som helst stress. Efter att spelaren har valt vart denne vill skjuta/slå och sätter igång spelet igen så går tiden väldigt sakta en stund medan karaktären utför de handlingar som den blivit tillsagd att göra. Detta bygger upp för många häftiga effekter. Till exempel kan spelaren ta en hagelbössa och trycka upp i ansiktet på en stackars mutant och sedan avlossa en salva mitt i plytet för att se huvudet explodera som en melon; allt detta i slow motion.

Men musiken man kan höra på i spelet är alltid samma ungefär, finns bara ungefär 3 olika sånger som man kan lysna på, men det finns olika radio kanaler man kan höra på.

Men jag tycker ganska myket om Fallout3.

Grafik: Den är ganska okej, alla detaljer när man kommer nära ett objekt och ser på denns sidor/kanter ser det ganska snyggt.

Känslan: Den och ganska roliger på några sätt, T.ex när du är på en quest (mission/uppdrag) så när man går inne i ett mörkt hus och så kommer det en stora Super muthant brute från en koridor mot dig med en slägga och slår dig.
Det är ganska scary då och då i spelet.
Jaa känslan i spelet är mycket bra gjort.

Ljudet: hmm... det är också bra, när man hör andra tala med dig t.ex om en person talar med dig så när du vänder huvudet borta så försvagas ljudet som den personen som talar med dig.