Saints Row: The Third

Playstation 3
Saints Row: The Third

8.7 8.8

Speltest av Fix_d

Inskickad av Fix_d den 01/04 -12 00:07

Saints Row: The Third är det tredje spelet i Saints Row serien och en direkt fortsättning utav tvåan. Gänget 3rd Street Saints har skapat ett stort företag som är extremt populärt bland folket. De har en egen energidryck, de har blivit erbjudna att göra en film och de som är med i gänget är nu världskända. Du får spela som ledaren av gänget med en karaktär som du själv får skapa helt från botten med spelets character creation. Redan här får du ett smakprov på hur spelet kommer att bli, det är bara fantasin som sätter gränser här. Du kan skapa allt från en supermodell till en grön man med kvinnoröst.

Spelet börjar i Stilwater, vilket är staden där 3rd Street Saints har sin grund. Personerna du får möta direkt i första uppdraget är Johnny Gat och Shaundi som man har sett i de tidigare spelen. De försöker, tillsammans med filmstjärnan Josh Birk, råna en bank för att förbereda honom för sin roll i deras film. De får en rejäl överraskning när personalen på banken tar upp moderna vapen och börjar göra motstånd. De lyckas ta dig igenom banken till valvet men de lyckas inte få upp det, så de får ta plan B istället. De spränger loss valvet från byggnaden och tänker använda en helikopter flyga iväg med det. Dumt nog så startar Birk alarmet och polisen stormar in. Efter en lång strid så blir Saints arresterade.

Senare i fängelset så får Saints ett besök av två tjejer som är del av ett företag kallat Syndicate. Du, Gat och Shaundi blir förda till ett flygplan där ni träffar ledaren av företaget, Philippe Loren. Han berättar att han kommer låta er leva om ni ger upp två tredjedelar utav ett företag till Syndicate. Det går ni naturligtvis inte med på utan istället bryter ni er loss och du flyr tillsammans med Shaundi. Gat blir dödad av Loren när han försöker flyga tillbaks planet till Stilwater. Ni hoppar ur flygplanet och landar i staden Steelport. I den staden har Syndicate makten så ni får det inte lätt, redan från början så blir ni jagade av de tre gängen som ingår i Syndicate, de kallas Deckers, Luchadores och Morning Star.

Ni startar då ert försök att ta över Steelport. Både för att tjäna pengar på den och för att göra er av med Syndicate och på så sätt hämnas Gat. Det är nu friheten kommer in. Nu är ni fria att åka runt i hela Steelport och göra lite vad ni vill. Förutom huvuduppdraget så finns det många aktiviteter ni kan göra, dessa skulle man också kunna kalla minispel. Allt eftersom man gör dem så får man mer kontroll över staden.

Av uppdragen ni får ni respekt och pengar. Respekt gör så att man går upp i nivå, när man gör det så låser man upp uppgraderingar som man kan köpa med pengarna man får. Dessa uppgraderingar inkluderar förbättringar till vapen, din karaktär, dina fordon och mycket mer. Pengarna kan du också använda för att uppgradera dina hus, köpa vapen, kläder eller förändra ditt utseende.

Det finns också mängder med collectibles, challenges och ett spelläge kallat ”Whored Mode” som kommer få dig fast vid spelet i många timmar. Det finns också ett Co-op läge där du kan spela genom hela spelet med en kompis, antingen via LAN eller över internet.

Jag tycker att spelet är genialiskt. Jag har nog aldrig haft så kul med ett spel innan. Grym story med snygga omgivningar och bra karaktärer. Staden Steelport är stor med många maffiga byggnader och varierande folk. Även fast det är en såpass stor stad så har de lyckats bra med utseendet. I staden så hittar du många olika former av fordon som också dessa är väldigt snyggt gjorda och har bra kontroller. När du åker runt så får du aldrig känslan av att du ser samma personer på gatorna. De har varierande utseende och kläder vilket ger en bra känsla.

Gameplay är klockrent, väldigt simpelt med bra kontroller. En klar förbättring från tvåan i den aspekten. Enkelheten bidrar med mycket, man kan helt enkelt sitta och njuta när man spelar, utan att behöva sitta och fokusera på vad man klickar.

Själva handlingen är helt okej, det är inte direkt för den man spelar Saints Row för, men den passar in bra. Uppdragen och aktiviteterna i sig är så överdrivna och skiljer sig så från alla andra spel. Det finns till exempel aktiviteter där man är med i en game show där man dödar maskotar och får pengar för det, får en stridsvagn och förstöra så mycket man kan under en viss tid och ett där man åker runt i en brinnande fyrhjuling och kör på fotgängare/bilar för att tjäna tid så man hinner åka i mål. Helt enkelt riktigt varierande och kul.

Fast Saints Rows starkaste sida är nog karaktärerna och humorn. Grymt röstskådespel och manus, man sitter bokstavligen och skrattar åt deras konversationer. De har de mest löjliga skämten, om både sex, om varandra och de mest långsökta saker. Man lär sig verkligen att gilla karaktärerna med deras olika personligheter. Det är huvuduppdraget som bjuder på mest av detta, man ser att det är det utvecklarna utan tvekan har lagt mest tid på. Huvuduppdraget i sig var värt allt jag betalade för spelet. Allt som allt ett av de bästa spelen under 2011, och det säger en del då det var ett grymt spelår.

Grafiken i spelet är bra. Den är inget som verkligen står ut på något sätt men den ser helt enkelt bra ut, speciellt med tanke på vilket sorts spel det är. Staden har jag inte sett något fel på än faktiskt. Designen på karaktärer, fordon, byggnader och så vidare är riktigt snygg. Men den är inte perfekt, jag har sett en del fel också. Vissa saker blir konstigt när man skapar sin karaktär. Ett exempel är att vissa hårstilar åker igenom ansiktet när man rör på sig. Liknande saker kan hända med bilar, när man åker in i något så händer det att bilen fastnar i en stolpe eller något. Blodet är lite skumt också, så fort man ramlar i princip så blir det en blodfläck. Om man jämför med spel som Uncharted så har Saints Row inte mycket att säga, men grafiken är som sagt allt som allt väldigt bra.

Spelkänslan är den starka sidan, atmosfären och karaktärerna är verkligen klockren. De galna idéerna utvecklarna har lagt i spelet gör så att varje uppdrag och aktivitet blir roligt att spel. Det är till och med kul att gå och köpa kläder. När man väl börjat spela så är det svårt att slita sig och man vill fort vidare till nästa uppdrag. Spelstilen jämförs av många med GTA. Jag kan medge att de har sina likheter, men i mina ögon så är Saints Row: The Third allt som GTA IV borde ha varit. Jag har inte heller några klagomål på kontrollerna, vilket jag hade på Saints Row 2. Det är nog den största förbättringen från 2:an. Det är lätt att skjuta, springa och hoppa. Det är också lätt att köra alla bilar, motorcyklar, flygplan och helikoptrar. Spelkänslan är helt klart det som gör spelet så bra som det är, när den är så pass bra så kvittar nästan de andra sakerna, även fast de naturligtvis hjälper.

Ljudet har de verkligen lyckats med också. Alla fordon har radio och på den finns det en station för alla. Det finns till exempel en med hårdrock, en med Electronic/Dubstep, en med lite äldre låtar och en med klassisk musik. Inte nog med att det är varierande musik, den är bra också. Många av låtarna är från kända artister och band. Då och då så hör man också reklam om de olika affärerna i Steelport och roliga talk shows. Om man inte vill höra på det så kan man göra en egen mixtape med låtarna från spelet. Röstskådespelet är grymt bra och ljudeffekterna också. Det enda dåliga jag kan komma på är att när man blir skadad så skriker karaktären på ett rätt irriterande sätt. Förutom det så är det grymt bra ljud i spelet och det passar in väldigt bra.

Hållbarheten är riktigt bra likaså. Det finns så extremt mycket att göra i spelet. Om man vill ha gjort allt så får man lägga ut åtminstone 30 timmar på det, utan tvekan. Perfektionist som jag är så vill jag alltid ha klarat allt. Så efter mer än 35 timmar så sitter jag fotfarande och försöker få alla troféer i spelet. Jag tror absolut att jag skulle kunna spela minst 20 timmar till om jag skulle hitta någon rolig kompis att spela Co-op med. Sedan så släpper de då och då DLC till spelet, med nya aktiviteter, fordon och karaktärer. Ännu mer spel helt enkelt. Mitt enda klagomål här är att även om huvuduppdraget var roligt så var det helt klart för kort. Hade inte varit fel med det dubbla. Fast med tanke på hur mycket det finns att göra vid sidan om så drar det inte ned betyget särskilt mycket.

Saints Row: The Third är ett klockrent spel för alla som gillar frihet i sitt spelande, rå och underlig humor och helt enkelt vill ha ett överdrivet spel som jag lovar kommer få dig att skratta. Det är det som får spelet att stå ut från mängden, det får dig faktiskt att skratta.
Jag sitter nu förväntansfullt och väntar på Saints Row 4!

Totalbetyg: 8.8 Ljud: 9 Grafik: 8 Hållbarhet: 8 Spelkänsla: 10