Välkommen Gäst! Logga in eller registrera ett konto.

Logga in











TimeSplitters: Future Perfect

Playstation 2
TimeSplitters: Future Perfect
  • Genre
    Action
  • Releasedatum
    24 mars 2005
  • Utvecklare
    Free Radical Design
  • Antal ägare
    105
  • Utvald recension
    -
  • Köp spelet!

Spelbetyg

Snittbetyg
Recensioner
8.3 9.4

Fler fusk

Guide

Inskickat av yut den 01/01 -09 23:47

I den här guiden kommer jag att skriva det mesta om mapmaker förmågan i Time splitters future perfect. Jag kommer att skriva om basgrejerna för nybörjare men jag kommer också skriva mer komplicerade grejer för såna som vill lära sig mer. Här är innehållet i guiden:

Basgrejer
Dörrar och portaler
Strudel
Story Al
Story logic
Counters
Logic och Story Al
objective
Göra Story awards
Göra assault banor
Glitching

-----------
Basgrejer
-----------
Så, låt guiden börja. I time splitters future perfect mapmaker får man bygga sina egna banor i ett rutsystem på 40 x 40 x 5 rutor. Bas grejerna man bygger med är korta korridorer, medellånga korridorer, långa korridorer, stora rum med tak och stora rum utan tak. Det finns en mängd andra grejer också, till exempel stackables, (kommer till det senare). I början så får man tillgång till att välja antingen beginner eller advanced, välj advanced för om du väljer beginner så kommer du inte att få tillgång till så mycket. Du bygger genom att klicka X vart som helst på skärmen då kommer det upp en sak där du får välja vad du vill lägga ut för saker på din bana. I Time splitters future perfect så finns det 5 golv, så man kan alltså bygga en 5 våningar hög bana. Med hjälp av stackables så kan man för första gången göra så att man dör genom att hoppa ner från högsta våningen. Stackables menas att ta bort golv och tak men det försvinner bara om man har gjort korrekt med samma delar ovanför varandra. Med hjälp av stackables kan man göra långa sick sackiga gångar i luften och stora djupa hål. För att få ett stort hål så lägger man 5 31:or över varandra. Varning: Ett hopp från femte våningen ner på första våningen kommer döda en. Man kan få en extra våning genom att göra så här: Placera ett stort rum på femte våningen och ett till på fjärde våningen sen ska du placera en fiende på femte våningen. Efter det ska du markera båda och ta tag i den på fjärde våningen och flytta upp den till femte våningen då kommer den andra automatiskt flyttas upp till 6:e våningen. För att kunna se 6:e våningen måste man gå till story al menyn och klicka på rund "show in map". Man kan fixa stora statyer mot väggen med hjälp av stackables, använd din fantasi och se vad du kan göra.

---------------------
Dörrar och Portaler
---------------------
Dörrar kan användas till det mesta till exempel gömma vapen eller liv eller något annat bakom. Det kan också användas till dekoration eller använda till hus. Man kan fixa så att man måste klicka på en switch för att öppna eller låsa dörrar.

Portaler används till att komma till andra ställen på banan som man kanske inte kan komma till på något annat sätt.

--------
Strudel
--------
Till skillnad från de vanliga fordonen så kan strudel hoppa i ramper och åka upp i slides utan problem. Den är väldigt snabb så det är den bästa grejen man kan använda i utmaningar där man ska klara en bana på så snabb tid som möjligt. I story och assault banor räknas strudel som en själv man kan till exempel sätta location reached på ett ställe du inte kan komma åt utan strudel. Strudel kan plocka upp harpuner. Strudel kan fungera som en bomb genom att placera minor på den och sen spränga dem nära en fiende.

---------
Story Al
---------
I Time splitters future perfect kan man placera 50 fiender på sin bana. Fienderna är väldigt smarta då dem får chansen så sätter de sig i kanoner och gömmer sig bakom sandsäckar m.m. En dålig sak är att de inte använder bilar. En viktig sak är att ingenting får skilja spelaren och fienden som till exempel en dörr eller ett fönster, då kommer fienden stå helt still och rikta sin hand ut i luften.

-----------
Story logic
-----------
I Time splitters future perfect har man tillgång till att bygga sina egna story banor med hjälp av story logic. En logisk operation måste bestå av minst en trigger och en action. En trigger är någonting man måste göra för att en action ska hända. Till exempel:

Logic operation 1
Trigger: Switch 1 first activation
Action: Unlock door 1

Det där var ett typiskt exemplar på hur en trigger gör så att en action fungerar som den ska. Om det står ett utropstecken på en trigger eller action så funkar det inte som det ska.
En sak jag vill ta upp är counters.

----------
Counters
----------
Det första du säkert tänker dig är nog att räkna alla fiender man har dödat men det behövs inte, man kan räkna allt man gör till exempel hur många lådor man har förstört. Här är ett förslag på en nedräkning:

Logic operation 1
Trigger: Game started
Actions:
-> "seconds left" (counter, show) increase by 5
-> Start "1 second" (Timer, hidden)
Logic operation 2
Trigger: "1 second" reaches 1 second
Actions:
-> Reset timer "1 second"
-> Reset "1 second" reaches 1 second
-> "Second left" counter decrease by 1
Logic operation 3
Trigger: "seconds left" equals 0
Action: Failed objective 1

Här är ett tips om hur du kan göra så att en counter bara ökar när du är på ett speciellt ställe.

Logic operation 1
Trigger: Location "inside" reached
Actions:
-> Start "counter movement" (timer, hidden)
-> Reset location "outside" reached
Logic operation 2
Trigger: "counter movement" reaches 1 second
Actions:
-> Reset "counter movement"
-> Reset "counter movement" reaches 1 second
-> Counter increase by 1
Logic operation 3
Trigger: Location "outside" reached
Actions:
-> Reset location "inside" reached
-> Stop "counter movement

-------------------
Logic och Story Al
-------------------
Du kan göra så att fienderna säger olika saker till dig när du går förbi dem eller när dem ser dig eller vad du vill. En tjej kan till exempel säga "Euek, you have a spider on you". Så här gör du:

Logic operation 1
Trigger: Enemy spots player
Action: Display message " Euek, you have a spider on you"

----------
Objective
----------
Ett objective är själva uppdraget på banan man kan ha fler objectives.
När man gör ett objective får man välja vad det ska heta och om det ska vara main eller secondary och om det ska finnas från början eller inte. Om man inte vill att det ska finnas från början så kan man klicka reveal. Här är ett exempel.

Objective name: Objective 1
Objective description: Kill the deer haunter
Objective type: Main
Starting state: Hidden

Så här gör du så att ett objective funkar:

Logic operation 1
Trigger: Deer haunter killed
Action: Complete objective 1

Om ett objective är hidden kan du göra så här:

Logic operation 1
Trigger: Deer haunter killed
Action: Complete objective 1
Logic operation 2
Trigger: Location 1 any reached
Action: Reveal objective 1
-------------------
Göra story awards
--------------------
Om man vill få ett pris när man har klarat sin bana så kan man klicka på awards se story award och välja någon av de 4 priserna:
Platinum, Gold, Silver, Bronze
Om man vill ha högre priser för bättre tid behöver man en timer och en counter.

Logic operation 1
Trigger: Game started
Action: Counter increase by 4
Logic operation 2
Trigger: Timer reaches (vad som helst av 4 tider)
Action: Counter decrease by 1
Platinum: Main objectives completed, Counter reaches 4
Gold: Main objectives completed, Counter reaches 3
Silver: Main objectives completed, Counter reaches 2
Bronze: Main objectives completed, Counter reaches 1

--------
Assault
--------
Assault är nästan som story men mindre kompliserat så att jag tror inte jag behöver gå in på några detaljer gällande byggandet. Man kan lägga ut assault start points till varje uppdrag som fungerar som checkpoints, man kan ha 32 startpoints.

---------
Glitching
---------
Så här gör man om man vill ha 7 våningar:

Placera ett rum på 3:e våningen.
Placera ett till rum precis under på lägsta våningen.
Markera båda.
Ta upp den längst ner och flytta upp den tills den andra är på sjunde våningen.

Om du vill ha ett synligt golv så placerar du ett rum med tak på toppen av ett rum utan tak.

Ingen har betygsatt fusket ännu.

Kommentarer

Totalt 2 kommentarer:

johan508 den 13/06 -09 20:05
Hur gör man ett hus?

yut den 14/08 -09 10:46
gör en fyrkant av ungefär 9 stycken 3x3 delar. ta bort den 3x3:an i mitten och sätt dit 5:or, 6:or, 1:or, 2:or och sånt.

Skriv kommentar

Du måste logga in för att skriva kommentarer. Har du inget konto? Registrera ett.