Eurocom
    91
    -

8.2 7.7

Speltest av bordert

Inskickad av bordert den 30/07 -07 13:20

En stor ond drake vid namn Red har satt ut flera mörka kristaller runt om i världen. Kristallerna sprider ondska och gör allt mörkt och dystert. Men när Red planterade ut de här kristallerna så glömde han en sak. Han satte ut de i en värld där en viss lila drake bor. Denna lila drake tycker inte om det Red har gjort och tänker nu stoppa honom. Den lila drakens namn är... Spyro!

Spyro och hans vänner, Sparx, Hunter, Sgt. Bird och Blink ska tillsammans stoppa Red och hans onda armeér. Spyro tvingas egenom mörka skogar, snötäckta berg och heta lavafloder i sitt försök att stoppa Red. Runt om i landet finns Spyros vänner som kan hjälpa honom med att hitta ett drakägg eller ett lightgem. Du kommer stöta på många gamla vänner som t.ex. proffessorn som hjälper dig med information och annat. Gamla fiender dyker också upp. När det är gnorcs med i spelet så är det uppenbart att deras ledare också är där. Jag tänker inte avslöja något, men ni som har spelat Spyro 1 till PSOne kan nog komma på vem jag menar.
Så Spyro och hans vänner hoppar, springer, stångar och sprutar eld genom detta stora äventyr.

Man kan inte precis kalla det för Spyro. Visst, den lilla lila draken på skärmen heter Spyro, men det är inte ens likt de härliga gamla klassikerna på PSOne. Spelet är bra, har snygg grafik (lite barnslig i början) och helt okej bossar. Men! Det är så otroligt upprepande. I varje område ska man krossa ett visst antal "Darkgems" för att bryta barriären så att man kommer in till bossen. Det funkar bra ibörjan, och det känns bra när man väl besegrat första bossen, men sen börjar man tveka. Man får en smått obehaglig känsla i magen. Ungefär en "var-det-här- verkligen-ett-bra-köp?"-känsla. När jag sen besegrade andra bossen visste jag att spelet inte var speciellt bra. Visst, det var kul att spela om man inte hade något att göra, och vissa stunder var bra och roliga, men det var ändå inte så kul som jag hade hoppas på. Spelet passar kanse mindre barn, eftersom det är lätt och har lite barnslig stämning. Men om ni andra verkligen vill ha det så rekomenderar jag att ni köper det där ni kan lämna tillbaka det om ni inte tycker om det.

Grafiken är faktiskt riktigt bra. Snygga figurer och miljöer. Stället i början har lite överdrivet barnsliga färger men det är inte precis ett minus. Men bortsett från det så är det snygga miljöer och finurliga och bra detaljer som skänker en härlig stämning. Det är klassiska miljöer, en mörk skog med ett stort träsk och ruiner, iskalla, folktomma bergsområden där snön blåser runt i vinden o.s.v. Så det blir en 8.
Spelkänslan är inte sådär jättebra. Som jag sa så är det kul i början men man tröttnar lätt eftersom det är samma sak om och om igen. Det kan vara kul att spela lite då och då och kanske samla på sig mer drakägg eller krossa nåt Darkgem men det blir inte något större plus på betyget. En 6.
Ljudet är faktiskt ganska bra. Musiken är inte den bästa men den passar till platserna man är på. Rösterna passar bra på karaktärerna, men Spyros röst skulle ha gjorts av han/hon som gjorde den till PSOne spelen. En 7.
Hållbarhet är inte spelets bästa styrka. Det är ganska kort och man har absolut ingen lust att köra om det när man väl har klarat det. Det är inte så roande att leta efter ägg eller lightgems så det blir en 7. De som gillar de andra Spyro-spelen till PS2 kanske kommer att gilla spelet mer än vad vi andra vanliga dödliga gör. Men det är inte så troligt så tänk efter om ni vill köpa spelet. Och köp det där ni kan lämna tillbaka det som sagt.

Totalbetyg: 7 Ljud: 7 Grafik: 8 Hållbarhet: 7 Spelkänsla: 6