Konami, KCET
    59
    -

8.2 7.5

Inskickad av Fuska-nu den 17/05 -05 18:49

Skrik, skräck och stora pölar av nedsmittat blod är huvudingridienserna när Konami kokar ihop uppföljaren till ett av de mest skrämmande spelen någonsin.

Okej! Föreställ dig en rökmaskin som gått fullständigt amok. En stad full av amputerade zombies. Gåtor som hämtade från en skola för gorillor. En mycket linjalfixerad stadsarkitekt. Stridsekvenser som är så trista att du hellre ser regeringen sammanträda i slowmotion. En massa spännande texter skrivna av 9-åriga rollspelare med pubertetsfascination i det ockulta.

Först kom Alone in the Dark serien, sen kom Resident Evil serien och så kom Silent Hill serien. De gjorde det alla bra och deras uppföljare kom också dom över vägen, några mer haltande än andra. Detta års krig har stått mellan den fjärde versionen av Alone in the Dark, den fjärde versionen av Resident Evil och den andra versionen av Silent Hill. Det råder inget tvivel – detta är en helt speciell genre och den har många fans.

Nu ska du hålla tungan innanför. Det blir invecklat, riktigt invecklat. Ditt namn är James Sunderland och din älskade fru är död. Du har blivit riktigt nedstämd sen det inträffade. En dag mottar du ett brev från din avlidne fru. Hon bjuder in dig till Silent Hill och i din naiva, neckrofila tro beger du dig dit. Du märker snabbt att Silent Hill inte är så stilla, och att man knappt ser nånting. Du är inlindad i spelhistoriens tätaste och absolut mest irriterande dimma. Jag har aldrig sett så mycket grått i luften tidigare...

Långsamt dras du in i storyn. Du letar efter din fru, men vad hände med henne? Vem är du? Vad är det som händer? En massa frågetecken breder ut sig tillsammans med dimman. Du känner igen dem alla, men det är ju likgiltigt. Därutöver omges du av gåtor som kräver en topptränad primathjärna för att lösas. En av de nycklar som försvunnit måste vara den till mentalsjukhuset.

De flesta känner en eller annan som helt orättfärdigt avvisats från intagningsproven på statens teaterskola. En förlorad talang som aldrig får visa sina konstnäriska egenskaper. Dessvärre är det den sortens halvruttna aktörer som handplockats till detta verk. Konsttraditionen heter skräck och stilen i skådespelet är mer otrovärdig än Britney Spears oskuldsfullhet. Men om du älskar Bruce Campbell och hans lysande talang i Evil Dead 1 – så kommer du bli totalt förälskad i detta spel.

Din kunskap om Silent Hill kan inte användas till något. Allt är nytt. Personer, miljöer, monster och även vapnena. En stor applåd för implementeringen av motorsågen dock! Därutöver är grafiken väsentligt förbättrad. Det flyter riktigt bra och den överdrivna dimman håller polygonantalet nere. Det betyder hög framerate – och det är bra. Historien hänger också bättre samman och liksom i det första SH spelet finns möjligheten för olika slut. Allt från det djupt tragiska till det helt okända "Hollywood Happy Ending". Men annars är allt det samma som i föregångaren och det är problemet.

Jag tycker det är mycket bra spel.Det är Skrik, skräck spel jag har det.Jag har varvat spelet det är jättesvårt jag vet inte om du kan klara det.Mina kompisar håller på att varva det dom behövde min hjälp så jag hjälpte dom. Jag tycker dom skriker mycket och läskigt.Första gången jag spela det var jag lite rädd men sen kom jag i gång med spelet.

Grafiken är superbra som jag tycker men vet inte vad ni tycker så jag ger den en fin 10.

Spel känslan är också lite bra den ger jag en fin 9.

Ljudet dom skriker mycket så jag vet inte vad jag ska ge den men jag ger den en 6.