4 november 2005
    Capcom
    131
    -

9.1 9.3

Inskickad av Fuska-nu den 06/02 -14 19:06

Spelet handlar om den numera mer erfarne veteranen från Resident Evil 2, Leon S. Kennedy, som skickas på uppdrag i Spanien på order av USA:s president. Uppdraget ligger i att hämta hem presidentens dotter, Ashley, och undersöka det utbrott av sjukdom som verkar härja i denna delen av Europa.

Genast kastas spelaren in i en härva av illasinnade bybor med yxa (och motorsåg) och diverse livshotande bossar av varierande karaktär. Spelet i sig är ett nytänkande i en sällan skådad klass. Tidigare spel i Resident Evil-serien, för er insatta, har till största delen varit baserade på de för-renderade miljöer som varit spelseriens signum. I och med detta spel, har Capcom gjort en nytändning i spelserien, och lyckats mycket väl.

I spelet baseras det mesta man gör på innovativa nya kontroller, och blandas med storyn, i form av QTE:s och videoklipp, på ett mycket effektivt sätt. Den arsenal av vapen som finns att tillgå är mycket stor och varierad, och nu får man köpa alla sina vapen själv, av en figur som kallas "The Merchant". Just den taktiska delen med effektiva vapenköp samt uppgradering och skjutande fungerar mycket bra som en nytändning för spelserien.

Spelet är rent estetiskt bland det absolut snyggaste som någonsin gjorts, och Playstation 2-versionen, trots något sämre grafik än GameCube-versionen, men bättre kontroller än den något ostabila PC-versionen, kan sägas vara den definitiva på grund av exklusivt nytt innehåll i form av nya vapen samt att du får spela som Ada Wong.

Ljudmässigt är spelet en absolut fullträff, med otroligt innovativa ljudmiljöer samt helt fantastiskt bra musik. Spelmässigt är spelet också helt fantastiskt bra, med ett nytt och innovativt kontrollsystem och nya minst sagt skräckinjagande fiendetyper. Den obehagligaste av dessa tordes vara den nästintill odödliga Regenerator, som man får skjuta med hjälp av ett infrarött sikte i slutet på spelet. Betoning ligger både på action, i och med att man får skjuta sig fram mycket, och lära sig att uppgradera vapen rent taktiskt, för att döda en viss typ av fiender.

Soundtracket till spelet är i absolut världsklass. Rent estetiskt är spelet så fantastiskt vackert att du aldrig skådat något liknande. För sin generation en oförglömlig upplevelse rent visuellt. Kontrollerna är också otroligt bra och innovativa, en nytändning för Resident Evil-serien. Spelbarheten är mycket hög, på grund av fantastiska miljöer, lång speltid (ca 25 timmar), och mycket extramaterial i form av "The Mercenairies", och sidokampanjerna "Separate Ways", samt "Assignment Ada". Kontrollerna fungerar också mycket bra (till skillnad från i den något klumpiga PC-versionen, men en ny version är på väg i form av Resident Evil 4 Ultimate HD Edition med stöd för Steam, ser fram emot!).