Capcom
    131
    -

9.1 9.3

Speltest av N_Gin

Inskickad av N_Gin den 10/09 -07 23:26

Ingen kan beskylla Capcom för lathet när de konverterat det för Gamecube skräddarsydda Resident Evil 4 till Playstation 2. Allt som vi lärt oss älska från originalet finns med och så mycket extramaterial har lagts till att jag faktiskt kan rekommendera de som redan har spelet att även spana in denna version. Den enskilt största anledningen till detta är det runt sex timmar långa Ada Wong-äventyret Separate Ways, som berättar stora delar av Leons äventyr, men med Ada bakom spakarna. Dessutom finns lite småbonusar som nya vapen och alternativa utstyrslar till huvudpersonerna.

Redan från den ytterst ogästvänliga starten på spelet känns allt behagligt välbekant och jag nästan avundas de av er som ännu inte spelat igenom Resident Evil 4. Miljöerna är sådär sjaskigt brunaktiga och jag kan nästan känna lukten av förruttnelse. Leon känns riktigt utlämnad åt sitt öde, att finna presidentens kidnappade dotter Ashley, medan han sakteliga inser att hennes försvinnande bara är toppen på något mycket större. Otäcka scener utspelar sig bland bybor som tycks ha förlorat både vett och sans och vad är egentligen det mystiska Los Illuminados, som man hör talas om allt oftare

Det finns dock dessvärre ett område där Playstation 2-versionen inte riktigt rår på originalet, nämligen spelkontrollen och det är inte ens spelets fel. Istället handlar det om Dual Shock 2, vilken som bekant inte är lika exakt i sina utslag som handkontrollerna till Gamecube och Xbox. Det resulterar i att man aldrig uppnår samma precision i skyttet. Capcom har verkligen gjort allt de kunnat för att eliminera problemet, men helt har de inte fått bukt med det. När man har riktigt ont om ammunition och missar ett viktigt skott i onödan, skapar det dessvärre en frustration jag aldrig upplevde vid ett enda tillfälle i Gamecube-originalet.

Sammantaget har jag dock kapitulerat villkorslöst för länge sedan över Capcoms superambitiösa konvertering. Resident Evil 4 placerade sig välförtjänt på en svindlande tolfte plats på Gamereactors lista över världens bästa spel genom tiderna. Smaka på det, det finns bara elva spel som är bättre i hela världen. Leons spännande äventyr är tillika årets hittills solklart bästa och att till det dessutom få styra långbente skönheten Ada i en egen välskriven historia gör att Playstation 2-versionen, trots smärre brister i spelkontrollen, är näst intill lika oumbärlig som sin Gamecube-förlaga.

Grafiken är bra och allt är som det ska. Det får en tia.

Spelkänslan är inte heller något jag självklart kan klaga på och varför skulle jag ens vilja klaga på något så fantastiskt. Spänningen är toppen bra. Tia.

Ljudet passar in i alla ställen och karaktärernas röst är helt perfekta! Tia.