300
    -

8.2 8.7

Fler fusk

Guide

Inskickat av Fuska-nu den 03/01 -06 14:01

Sonys tvillingprojekt till Jak, Ratchet, har bara blivit värre och värre med åren. Men ärligt talat gillar jag båda koncepten som spirar av humor, plattform och ren spelglädje på en och samma gång. I årets upplaga har Ratchet blivit kidnappad och bortförd till Dreadzone där han motvilligt, med hjälp av två svävande plåtburkar, deltar i en tv-show som påminner duktigt om klassikern, eller vad man nu vill kalla det, ’Running Man’ med Arnold Schwarzenegger.

Det finns inga genvägar, enda vägen ut ur Dreadzone är förbi alla skurkaktiga fiender som lurar överallt. Den ena banan är värre än den andra, men fullspäckad action törs jag utlova. I bästa Super Smash TV-stil sprätter man alltså runt på en låst bana av varierande storlek och karaktär, beroende på vilket planet showen utspelar sig på, och viftar med alldeles för stora bössor. Horder av gud-vet-vilka-skapelser dräller fram lite här och var för att få smaka lite grann på Ratchet, men de är sällan mycket till motstånd. Granatsplitter och laserstrålar är vardagsmat för en tuffing som Ratchet! För väl utförda arbeten samlar man på sig lite kosing att spendera på finfina vapen, great! En ordentlig arsenal behövs för att tacklas med de tuffaste fienderna då ett skott i pannan inte alltid räcker hela vägen fram.

Även om Ratchet: Gladiator är ganska iq-befriat och inte bjuder på vare sig överraskningar eller särskilt spännande moment så är det ändå precis sådär simpelt som man ibland vill att det ska vara. Man bör nog vara på en femårings nivå för att verkligen uppskatta ett spel som detta. Enklare grafik, allmän musikbefrielse och en något snurrig kameraföring medföljer gratis till köpet. Vilken tur att det finns continues och tålamod så här i juletider. Storartade Hollywood-explosioner utlovas som en uppvärmning på nyårsfirandet!

Fusket har betyget 5.27 (14 betygssättare).